بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی تولید نبات

طرح توجیهی تولید نبات

Rate this post


مقدمه

در طرح توجیهی تولید نبات باید برای تهیه تجهیزات اصلی این کار، برنامه‌ریزی کنیم و بودجه‌هایی را در نظر بگیریم. از جمله مهم‌ترین دستگاه‌ها عبارت اند از: دیگ‌های بخار مخصوص، قالب‌ها، پاتیل‌ها و تجهیزات بسته‌بندی.

البته این موارد جزو دستگاه‌های اولیه محسوب می‌شود، وسایل دیگری چون لوله‌های چوبی، پلاستیکی و نخی نیز باید در محل مورد نظر به اندازه کافی وجود داشته باشد. نخ و لوله‌های چوبی بهترین گزینه برای قرار دادن نبات‌ها هستند. استفاده از لوله‌های پلاستیکی برای قالب‌گیری نبات‌ها توصیه نمی‌شود.

نبات‌ها برای استفاده در نوشیدنی‌های گرم قرار می‌گیرند و اگر مصرف کننده از نبات‌هایی با قالب پلاستیکی استفاده کند، سلامتش را در طولانی مدت به خطر می‌اندازد، استفاده از نخ را هم باید در اولویت دوم خود قرار دهید.

این نخ‌ها به نبات‌ها می‌چسبند و احتمال اینکه مصرف کننده در هنگام استفاده از نبات، نخ آن را هم بخورد، زیاد است. پس بهترین گزینه استفاده از چوب‌های بهداشتی است.

سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی نبات

به عنوان مثال اگر بخواهید در هر روز 5 تن نبات تولید کنید، حداقل سرمایه‌ای که نیاز دارید، پنج میلیون تومان است. اگر قصد شما راه‌اندازی کارخانه بزرگ تولید انواع مختلفی از نبات است، باید از صد میلیون تا پانصد میلیون تومان هزینه اولیه را در نظر بگیرید، مواردی که در طرح توجیهی تولید نبات بررسی میشوند شامل موارد زیر است.

  • میزان سرمایه اولیه برای شروع
  • میزان درآمد و فروش
  • برآورد سود ویژه و ناویژه
  • تجهیزات موردنیاز
  • میزان سود پیش بینی شده
  • دوره برگشت سرمایه
  • نیروی کار موردنیاز
  • میزان سود سالیانه
  • هزینه احداث مکان
  • هزینه های جاری
  • نقطه سر به سر
  • هزینه برق و آب مصرفی
  • هزینه استخدام نگهبان
  • ماشین آلات موردنیاز
  • هزینه خرید مواد اولیه
  • هزینه های قبل از بهره برداری
  • برآورد گردش سرمایه
  • میزان سود در سال اول
شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید چیپس

تهیه زمین و یا کارگاه برای تولید نبات

برای تولید نبات در اندازه پنج تُن باید یک گارگاه کوچک را راه اندازی کنید. می‌توانید این کارگاه را بخرید و یا به صورت سالیانه اجاره کنید. اگر می‌خواهید در تعداد بالا نبات تولید کنید، باید به سراغ احداث کارخانه تولید نبات بروید، به این ترتیب هزینه تهیه مکان مورد نظر شما به شدت افزایش پیدا می‌کند و باید بودجه‌های کلانی را برای آن در نظر بگیرید.

این بودجه از سرمایه اولیه شما برای شروع کار جدا است. از این رو مساحت 1063 متر مربع با زيربناي 300 متر برای تولید نبات فضای مناسبی است و می‌تواند سوددهی بالایی را برایتان رقم بزند، کلیه هزینه‌های گفته شده برای تولید نبات متغیر هستند.

با توجه به نوسانات شدید ارزی در کشور، توصیه می‌کنیم حداکثر بودجه اولیه را در نظر بگیرید تا از بالا و پایین رفتن قیمت‌ها، متحمل ضرر نشوید.

تهیه مواد اولیه برای تولید نبات صنعتی

در طرح توجیهی تولید نبات باید برای تهیه مواد آن هزینه‌هایی را در نظر بگیرید. از جمله مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده نبات، شکر است. باید شکر را به صورت عمده خریداری کنید. همچنین به تازگی برخی از کارخانه‌ها نبات‌های قهوه‌ای که از شکر قهوه‌ای ساخته می‌شود را تولید می‌کنند.

هزینه شکر قهوه‌ای از شکر سفید بیشتر است، اگر در کار تولید نبات سفید هستید، نیازی به خرید زعفران ندارید.اما اگر می‌خواهید نبات‌های زعفرانی را تولید کنید، باید هر ساله از زعفران کاران، به مقدار کافی زعفران بخرید. موضوع مهم انبار کردن مواد اولیه و همچنین نبات‌های تولید شده است که باید به آن توجه کنید.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث واحد کشت زعفران 

ویژگی‌های انبار نگهداری نبات و مواد اولیه

انبار باید در نزدیکی کارگاه و همچنین کارخانه تولید نبات قرار داشته باشد.

وسعت انبار باید به حد قابل قبولی باشد تا در صورت نیاز به فضای بیشتر به مشکل برنخورید.

انبار مورد نظر باید از تهویه مناسبی برخوردار باشد.

در انبار باید قفسه‌های فلزی بزرگی وجود داشته باشد. این قفسه‌ها نباید به هم بچسبند.

انباری که برای نگهداری مواد اولیه و همچنین نبات‌ها استفاده می‌کنید نباید رطوبت داشته باشد.

سمپاشی و ضدعفونی کردن انبار باید قبل از قرار دادن نبات‌ها و مواد اولیه انجام شود و نباید در این راه کوتاهی کنید.

محیط انبار باید کاملا خنک باشد و هوا به خوبی در آن جریان داشته باشد.

برای انبار خود یک مسئول ناظر در نظر بگیرید، این مسئول باید هر روزه شرایط انبار را از نظر دما، میزان رطوبت و وضعیت‌ نبات‌ها و مواد اولیه به خوبی بررسی کند.

تأیید کنترل کیفی نبات‌ها

وقتی نبات‌ها را تولید کردید، باید آن‌ها را از نظر کیفیت مورد بررسی قرار دهید. کیفیت نبات‌های تولید شده باید از نظر طعم، بود، مواد به کار رفته و آلودگی‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از اینکه کیفیت نبات‌ها تأیید شد می‌توانید آن‌ها را برای فروش به واحد بسته بندی ارسال کنید، در طرح توجیهی تولید نبات باید یک آزمایشگاه تخصصی را در مکان کارخانه و یا کارگاه تولیدی نبات خود داشته باشید. این مهم نیازمند در نظر گرفتن هزینه و استخدام نیروی متخصص است.

مجوزهای رسمی برای صادر کردن نبات

به طور کلی برای تأسیس یک کارگاه تولیدی نبات صنعتی باید مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دریافت کنید. برای بسته بندی و برای افتتاح کارگاه باید مجوز بهره‌برداری داشته باشید. تنها با این روش می‌توانید به صورت قانونی کار تولید نبات خود را آغاز کنید.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید لوله پی وی سی

البته این مهم در دسته مشاغل خانگی هم قرار می‌گیرد که باید یک کارشناس از محل مورد نظر بازدید کند و بعد از کسب اطلاعات لازم و تأیید کارشناس، به صاحب شغل مجوز فعالیت داده می‌شود. همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، بهتر است که در یک کارگاه کار خود را شروع کنید، فعالیت در خانه نمی‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد.

 

 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *