بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی تولیپد لوله پی وی سی

طرح توجیهی تولید لوله پی وی سی

Rate this post

مقدمه
لوله های پی وی سی که با نام لوله پولیکا نیز در  نزد عموم شناخته می شوند، از ماده ای به نام پلی وینیل کلراید ساخته می شوند. پلی وینیل کلراید از طریق فعل و انفعالات شیمیایی گاز وینیل کلراید به دست می آید. لوله های پی وی سی تحت فرایندهای گرما و فشار از پلاستیک پلیمر شده یا پودر پی وی سی تولید می گردند.

لوله های پی وی سی به دلیل مزایای بسیاری که نسبت به لوله های فلزی و چدنی دارند، به صورت گسترده ای بخصوص در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها، ارزان بوده و روش سر هم بندی و نصب آسانی دارند. افزون بر آن انعطاف پذیر بوده و مقاومت و طول عمر بالایی دارند.

لوله های پی وی سی در سیستم های فاضلاب خانگی، سیستم های فاضلاب شهری و صنعتی، شبکه های آبرسانی کشاورزی، لوله کشی آب ساختمان، عبور کابل های مخابراتی، سیستم هواکش و تهویه ساختمان و … استفاده می گردند.

شكل لوله های خرطومی به صورت آكاردئونی است ، كه این وضعیت سبب می گردد لوله حالت منعطف را داشته و به راحتی به وسیله دست قابل خمش گردد . لوله های پلیكا از جنس PVC تولید می گردند . اولین كارخانه تولید لوله های PVC در شهر كرج و تحت نام پلیكا احداث گردیده است و از آن روز به بعد لوله های PVC به صورت مترادف با لوله پلیكا نامیده می شود ، لیكن باید گفت كه از نظر علمی اسم فوق هیچگونه مفهوم خاصی نداشته و صرفاً یك اصطلاح تجاری است .

شیلنگ های آب نیز از نوع شیلنگ های PVC منعطف می باشند و همانطوری كه از عنوان آن مشخص است ، به منظور انتقال آب از شیرآلات به مكان های مورد نظر كاربرد دارند . شیلنگ های آب در انواع مختلف تولید و عرضه می گردند ، كه از آن جمله می توان به نوع نخدار ، دوجداره و ساده اشاره كرد .

علت وجود انواع مختلف این محصول ، قابلیت تولید محصولات متنوع به منظور پاسخگویی به نیازهای مختلف بازار ، از نظر نوع كاربری و همچنین سلایق مختلف مشتریان می باشد . در طرح حاضر هدف تولید كلیه انواع فوق می باشد .

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید و بسته بندی آب معدنی

محصولات مورد مطالعه طرح حاضر انواع لوله های خرطومی ، لوله های PVC و شیلنگ آب می باشد ، كه هر كدام در حوزه های مختلف صنعتی ، خانگی، تجاری و غیره ، دارای كاربرد هستند ، كه در ادامه به آن ها پرداخته شده است. لوله های خرطومی در سیستم برق رسانی ساختمان ها از نظر ملاحظات فنی ، لازم است سیم های برق به صورت مستقیم در دیوار كار گذاشته نشده ، بلكه به صورت آزاد در داخل لوله هایی كه از نظر الكتریكی كاملاً عایق ساخته می شوند .

علت اطلاق « خرطومی » به این لوله ها ، مربوط به شكل ظاهری آن ها می باشد ، كه به صورت لوله آكاردئونی ساخته می شوند . این شكل لوله سبب می گردد ، كه علاوه بر حفظ بافت و سفتی لوله ، به راحتی بتوان آن را به وسیله دست خم كرده و متناسب با مسیر حركت سیسم در دیوار لوله را جهت دهی كرد. مصرف عمده و قریب به اتفاق این لوله ها در صنعت ساختمان است .

لوله های ( PVC ) پلیكا :

این لوله ها كه در بازار به نام لوله پلیكا نیز مشهور می باشند ، لوله هایی هستند كه از پلاستیك PVC با گرید نیمه منعطف تولید می گردند . مصرف عمده لوله های PVC درانتقال فاضلاب ، آب باران ، پساب ها و آب های تحت فشار اتمسفریك است .

مزیت استفاده از این نوع لوله ها را می توان در وزن پایین آن ها ، قابلیت برشكاری و اتصالات راحت به وسیله چسب ، عمر سرویس دهی بالا و برخی دیگر مزیت ها عنوان كرد . صنعت ساختمان عمده ترین و اصلی ترین مصرف كننده این لوله ها می باشد ، ولی بخش كوچكی از آن در صنایع و امور غیرساختمانی نیز كاربرد دارد.

شیلنگ های آب :

شیلنگ های آب همانطوری كه از عنوان آن مشخص است ، برای انتقال دستی آب انجام می گیرد. كاربرد شیلنگ آب بدین ترتیب است ، كه معمولاً یك طرف شیلنگ به شیر آب و طرف دیگر در دست نفر قرار گرفته و آب به محل مورد نظر منتقل می گردد . شیلنگ های آب نیز در انتقال آب با فشار اتمسفریك كاربرد داشته و به ندرت از آن ها جهت انتقال آب تحت فشار استفاده می گردد .

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید پکتین از ضایعات میوه 

استاندارد های قابل توجه تولید لوله پلیکا و لوله خرطومی برق :

با مراجعه به اطلاعات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، نتیجه گیری شده است كه هنوز مؤسسه فوق بصورت شفاف و انحصاری برای محصولات مورد مطالعه استاندارد خاصی را تدوین نكرده است .

تكنولوژی مورد استفاده در تولید انواع لوله و شیلنگ PVC در مورد كلیه واحدهای تولیدی آن یكسان است و تفاوت خاصی بین تكنولوژی ها وجود ندارد . آنچه در این فرایند دارای اهمیت است ، درجه كیفیت ماشین آلات مورد استفاده در تولید و همچنین كیفیت مواد اولیه مصرفی می باشد ، كه این عامل سبب ایجاد سطح كیفیت بهتر در محصولات تولیدی می شود .

ماشین آلات مورد نیاز تولید لوله پلیکا و لوله خرطومی برق :

  • ماشین تولید لوله پلاستیكی (اكسترود)
  • ماشین تولید شیلنگ پلاستیكی

اولین گام برای راه اندازی کارخانه تولید لوله پی وی سی، اخذ جواز تاسیس از وزارت صنایع و معادن و متعاقب آن پروانه بهره برداری از سازمان مربوطه است. طرح توجیهی تولید لوله پی وی سی از مستندات بسیار مهمی است که توسط سازمان های متولی صدور مجوز درخواست می شود.

بیزینس پلن تولید لوله پی وی سی، باید اطلاعات و سرفصل های مهم طرح را به سازمان های مربوطه بازتاب داده و اثبات کننده توجیه پذیری طرح باشد.

اخذ وام و تسهیلات کم بهره نیز با ارائه طرح توجیهی به بانک عملی خواهد بود. تسهیلات کم بهره در صورتی به متقاضی اعطا می شود که طرح توجیهی تولید لوله پی وی سی با فرمت اختصاصی و استاندارد بانکی به بانک عامل ارائه گردد.

اولین گام برای راه اندازی یک کارخانه تولید لوله پی وی سی، محاسبه میزان سرمایه گذاری اولیه است. تولید لوله پی وی سی از طریق فرایند اکستروژن انجام می شود. از این رو بخشی از سرمایه اولیه برای خریداری تجهیزات کارخانه از جمله دستگاه اکسترودر، دستگاه کشش، اره اتوماتیک و … صرف می شود. ضمن این که راه اندازی تاسیسات برق سه فاز، سوله سازی، تاسیسات روشنایی و سایر زیرساخت ها نیز نیازمند بودجه مجزایی می باشد.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی ساخت ماشین آلات و تجهیزات استخراج مواد معدنی

مواد اولیه مورد نیاز برای این پروژه، پودر پی وی سی، کربنات کلسیم و سایر افزودنی های شیمیایی هستند که با سرمایه درگردش خریداری می شوند. کارشناسان برای محاسبه سرمایه در طرح توجیهی تولید لوله پی وی سی، ارزش روز تجهیزات، نرخ روز مواد اولیه و ظرفیت طرح را در نظر می گیرند.

برآورد هزینه ها توسط طرح توجیهی تولید لوله پی وی سی

برآورد هزینه های ریز و درشت طرح از مهم ترین اقدامات برای مدیریت صحیح مالی در این پروژه است. هزینه زمین در راس همه هزینه ها قرار دارد. طبق مطالعات کارشناسان برای قرار دادن تجهیزات خط تولید لوله پی وی سی، به یک سوله با حداقل متراژ 250 مترمربع و به فضایی به بزرگی 700 مترمربع برای انبار مواد اولیه و محصولات تولیدی نیاز داریم. دست کم 10 نفر نیز نیروی انسانی برای این طرح مورد نیاز می باشند که حقوق و مزایای آنها باید با نرخ روز مشخص شود.

هزینه برق سه فاز کارخانه، هزینه آب سیستم خنک کننده، هزینه تعمیر و سرویس تجهیزات و هزینه حمل و نقل از سایر هزینه های مهم این طرح هستند. طرح توجیهی تولید لوله پی وی سی با طبقه بندی هزینه ها و مبلغ گذاری آنها با ارقام روز، کارآفرینان را یاری می کند.

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری تولید لوله پی وی سی
ظرفیت تولید سالانه : 12000 تن
مساحت زمین مورد نیاز : 15000 متر مربع
زیر بنای کل : 7500 متر مربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 35-30 نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : 17 میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : 10.5 میلیارد تومان
میزان نرخ بازده داخلی در سال : 31%

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *