بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

فرآوری و بازیافت ضایعات نایلون

طرح فرآوری و بازیافت ضایعات نایلون

Rate this post

مقدمه
بازیافت ضایعات نایلون یک فرآیند مهم است که هدف آن کاهش آلودگی محیط زیست و ترویج شیوه های پایدار است. بازیافت ضایعات نایلون مزایای بی‌شماری دارد. انرژی را حفظ می کند و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد همچنین، با کاهش نیاز به مواد خام به صرفه جویی در منابع نیز کمک می کند. شیوه های موثر مدیریت زباله فرصت های اقتصادی ایجاد می کند و نوآوری را در صنعت بازیافت تقویت می کند.بازیافت زباله های نایلون می تواند فرصت های شغلی جدیدی ایجاد کند و به رشد اقتصادی کمک کند .اذعان به چالش های مرتبط با بازیافت زباله نایلون ضروری است. می‌توانیم به پیچیدگی‌های جداسازی انواع مختلف زباله‌های نایلونی و نیاز به تکنیک‌های مرتب‌سازی مناسب بپردازیم علاوه بر این، ارتقاء آگاهی در مورد بازیافت ضایعات نایلون برای تشویق افراد و مشاغل برای مشارکت فعال در این تلاش بسیار مهم است.

معرفی محصول
نایلون یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرهای جهان است که در دسته‌ی بزرگترین ضایعات پلاستیکی قرار می‌گیرد و کاربردهای فراوانی در صنعت بسته‌بندی دارد. نایلون از واحدهای تکرارشونده که با پیوند پپتاید (یا پیوند شیمیایی آمید) به یکدیگر پیوند یافته‌اند، تشکیل شده و نوعی پلی‌آمید است. نایلون نخستین پلیمر ترکیبی موفق در بازرگانی است. نایلون در صنعت بسته‌بندی به دلیل مقاومت بالا در برابر شکستن، ضربه، سایش، حرارت و شعله، کاربردهای فراوانی دارد. همچنین، نایلون در تولید لباس، فرش، قطعات خودرو، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی و … نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از نایلون و سایر مواد پلاستیکی در بسته‌بندی و صنایع دیگر، می‌تواند به عواقب زیست محیطی جدی منجر شود. در ادامه، برخی از خطرات زیست محیطی نایلون را بررسی می‌کنیم :
آلودگی هوا و آب: تولید، استفاده و دفع نایلون می‌تواند باعث آلودگی هوا و آب شود. در فرآیند تولید نایلون، گازهای گلخانه‌ای و مواد شیمیایی سمی به جو انتشار می‌یابند. همچنین، در صورتی که نایلون به طور نادرست دفع شود، می‌تواند به آلودگی هوا و آب منجر شود.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید نبات

تأثیر بر حیات وحش: استفاده از نایلون و سایر مواد پلاستیکی می‌تواند بر حیات وحش تأثیر منفی داشته باشد. حیوانات می‌توانند در دام‌های نایلونی گیر کرده و در نتیجه از دست بروند.همچنین، حیوانات می‌توانند پلاستیک‌هایی که به طور نادرست دفع شده‌اند، بخورند و در نتیجه مسموم شوند.

تأثیر بر خاک: نایلون و سایر مواد پلاستیکی می‌توانند به خاک آلوده شوند و باعث کاهش کیفیت خاک شوند. همچنین، در صورتی که نایلون به طور نادرست دفع شود، می‌تواند به آلودگی خاک منجر شود.

تأثیر بر اقیانوس‌ها: استفاده از نایلون و سایر مواد پلاستیکی می‌تواند به آلودگی اقیانوس‌ها منجر شود. در حال حاضر، بیشتر زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها قرار دارند و باعث آلودگی اقیانوس‌ها و تأثیرات منفی بر روی حیات وحش در آن‌ها می‌شوند.

تأثیر بر انسان: استفاده از نایلون و سایر مواد پلاستیکی می‌تواند به سلامت انسان تأثیر منفی داشته باشد. برخی از مواد شیمیایی موجود در نایلون می‌توانند به آب و هوا منتشر شوند و باعث آلودگی هوا و آب شوند. همچنین، در صورتی که نایلون به طور نادرست دفع شود، می‌تواند به آلودگی هوا و آب منجر شود و سلامت انسان را به خطر بیاندازد.

با توجه به این خطرات، بازیافت و فرآوری ضایعات نایلون و سایر مواد پلاستیکی می‌تواند به کاهش آلودگی های زیست محیطی و حفظ محیط زیست کمک کند.

مراحل فرآوری و بازیافت ضایعات نایلون

1- دسته بندی ضایعات نایلون:
بعد از جمع آوری، ضایعات برحسب نوع مواد به کار رفته از جمله پلی پروپیلن و پلی اتیلن و نرمی و سختی دسته بندی می‌شوند

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث کارخانه کارتن سازی

2- خرد کردن و آسیاب کردن:
در این مرحله، ضایعات نایلون خرد شده و به اندازه کافی کوچک می‌شوند تا بتوانند به مرحله بعدی انتقال داده شوند

3- شستشو:
در این مرحله، ضایعات نایلون شسته و از آلودگی های موجود در آن‌ها پاک می‌شوند

4- خشک کردن:
مواد آسیابی شسته شده دارای آب و رطوبت هستند و بنابراین آب آن‌ها باید گرفته شود و در کوره حرارتی رطوبت زدایی شوند

5- گرانول کردن:
در این مرحله، مواد خشک شده به گرانول های پلیمری تبدیل می‌شوند که می‌توانند به عنوان مواد اولیه در تولید محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار گیرند.

با توجه به اینکه نایلون یکی از انواع پلاستیک است، مراحل فرآوری و بازیافت ضایعات نایلون شباهت زیادی به مراحل فرآوری و بازیافت ضایعات پلاستیک دارد. در این راستا، می‌توان به مراحل دسته بندی، خرد کردن و آسیاب کردن، شستشو، خشک کردن و گرانول کردن اشاره کرد.

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری طرح فرآوری و بازیافت ضایعات نایلون

ظرفیت تولید سالانه : 1500 تن گرانول
مساحت زمین مورد نیاز : 3000 متر مربع
زیر بنای کل : 1400 متر مربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 30-25 نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :25 میلیارد تومان (بدون احتساب قیمت زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : 9 میلیارد تومان
میزان نرخ بازده داخلی : 56درصد

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *