بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی احداث کارخانه کارتن سازی

طرح توجیهی احداث کارخانه کارتن سازی

Rate this post


معرفی محصول

بسته‌بندی آخرین مرحله از تولید هر کالایی می‌باشد و اهمیت آن برای همگان روشن می‌باشد و کارتن‌ها محصولاتی هستند که جهت بسته‌بندی کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرند که علاوه بر استفاده به عنوان بسته‌بندی عاملی برای حفاظت فیزیکی کالای محتویات خود محسوب می‌شوند.این واحد با خرید ورق آماده اقدام به تولید کارتن از آن می‌کند.
كارتن آماده مطابق طبقه بندي وزارت صنايع و معادن داراي كد آيسيك 21021211 مي باشد.

معرفی كاربرد‌های محصول
كارتن‌ها براي بسته‌بندي كالاهاي مختلف و هم‌چنين بعضاٌ در صنعت ساختمان براي عايق‌كاري مورد استفاده قرار مي‌گيرد و هم‌چنین عاملی جهت حفظ کیفیت محتویات خود می‌باشند.

بررسی سابقه مصرف محصول
بر اساس اطلاعات موجود در زمینه روند مصرف کارتن آماده در سال‌های اخیر، میزان مصرف از مقدار 600 هزار تن در سال 80 به مقدار 500 هزار تن در سال 85 کاهش یافته است.

تحلیل ضرورت اجرای پروژه
با استفاده از آمار ارائه شده در سال‌نامه آمار بازرگانی خارجی کشور، صادرات در سال‌های گذشته روند صعودی داشته است.هم‌چنین بر اساس آمار روند واردات در سال‌های اخیر با کاهش چشم‌گیری مواجه بوده است و اکثر واحدهای تولیدی کارتن در کشور با مازاد عرضه روبه‌رو هستند. با انجام این پروژه می‌توان ظرفیت فعال تولید را برآورد کرده و با تولید بهینه مازاد عرضه را به حداقل رساند.

مواد اولیه، کمکی و مصرفی
مواد اولیه شامل ورق آماده است که در تمامی استان‌های کشور در دسترس است.

بازار هدف
بازار هدف تولید کارتن تمامی صنایعی است که در بسته‌بندی تولیدات خود از کارتن استفاده می‌کنند و هم‌چنین صنعت ساختمان که از کارتن به عنوان عایق استفاده می‌کند.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید کیسه خون

دانش فنی پروژه
با توجه به فرآیند تولید کارتن می‌توان گفت که تکنولوژی مورد استفاده در کارتن‌سازی در مورد کلیه واحدهای تولیدی آن یکسان است و تفاوت خاصی بین تکنولوژی‌ها وجود ندارد و آنچه در این فرآیند دارای اهمیت است، درجه کیفیت ماشین‌آلات مورد استفاده در تولید است که این عامل سبب ایجاد سطح کیفیت کارتن تولیدی می‌شود.

روش تولید محصول
برای تولید کارتن، عموما از ورق آماده استفاده می‌شود که این ورق توسط کارخانجات تولیدی آن تولید شده و در اختیار کارتن ساز ها قرار می‌گیرد. در طرح حاضر نیز همانند سایر واحدهای تولیدی، ورق به صورت آماده از بازار خریداری شده و مراحل زیر را طی می‌کند:
برش‌کاری ورق به اندازه لازم هر کارتن،  برش فرم ورق و چاک‌زنی، تا کردن ورق و چسباندن ورق تاخورده و تولید کارتن.

محل‌های پیشنهادی اجرای طرح توجیهی
محل‌های پیشنهادی طرح توجیهی مازندران، مرکزی، خوزستان، اصفهان، تهران-قزوین می‌باشد.

نتیجه‌گیری و پیشنهادات لازم
در این طرح توجیهی با توجه به روند تولید و مصرف این نوع کارتن در سال‌های اخیر در‌یافتیم که میزان تولید یا عرضه این محصول بیش از مصرف آن بوده و بازار داخلی اشباع می‌باشد و هم‌چنین با وجود ظرفیت‌های در حال ایجاد این مازاد عرضه افزایش خواهد یافت. بنابر‌این اجرای این پروژه در شرایط کنونی توجیه‌ناپذیر است.
در صورتی که بنا به هر دلیلی قصد سرمایه‌گذاری در تولید این محصول باشد، باید گفت که حد‌اقل ظرفیت اقتصادی یک واحد تولید کارتن از ورق آماده 7000 تن در سال باید انتخاب شود که با احتساب 80 درصد راندمان، ظرفیت عملی تولید 5600 تن خواهد بود که تحت آن حجم سرمایه ثابت معادل 5161 میلیون ریال خواهد بود که ظرفیت و حجم سرمایه‌گذاری‌های فوق طوری انتخاب شده است که طرح علاوه بر اینکه کلیه هزینه‌های خود را  پوشش می‌دهد، سود معقولی نیز نصیب سرمایه‌گذار خواهد نمود.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید مواد اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی

شرایط واردات و صادرات کارتن از ورق آماده :

با مراجعه به كتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است كه محدودیت خاصی برای واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد . همچنین لازم به توضیح است كه حقوق گمركی در واردات این محصول 25 درصد می باشد  .از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی ، برای صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد .

صنعت توليد كارتن را مي توان در دو گروه طبقه بندي كرد :
گروه اول : اين گروه توليد كننده ورق كارتن مي باشند. ورق كارتن در حالت عمومي متشكل از لايه هاي كاغذ كرافت است كه تعداد اين لايه ها معمولا سه تا پنج لايه بوده و در برخي شرايط خاص دو يا هفت لايه نيز تهيه مي­شود. در شكل زير مقطع يك ورق كارتن سه لايه نشان داده شده است:

هر كدام از لايه هاي ورق نقش خاصي را در آن بر عهده دارند كه بر اساس آن نوع كاغذ و گراماژ آن، كيفيت و درجه استحكام تعيين و انتخاب مي شود. اين گروه از توليد كنندگان با خريد كاغذ كرافت، اقدام به توليد ورق چند لايه نموده و آنرا جهت توليد كارتن به واحدهاي كارتن ساز مي فروشند.

گروه دوم : اين گروه با خريد ورق آماده از واحدهاي گروه اول، اقدام به توليد كارتن آماده از آن مي نمايند و لذا مي توان گفت كه كار اين گروه تبديل ورق آماده به كارتن مي باشد. عمليات چاپ روي كارتن از ديگر فعاليت هاي اين گروه محسوب می­گردد. در شكل زير يك نمونه كارتن آماده نشان داده شده است:

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تاسیس عطاری

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری طرح کارخانه کارتن سازی

ظرفیت تولید سالانه : 8000 تن
مساحت زمین مورد نیاز : 3500 مترمربع
مساحت زیر بنای کل : 1350 متر مربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: 22-28 نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : 10.5 میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : 4.5 میلیارد تومان
میزان نرخ بازده داخلی در سال : 47%

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *