بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهیتولید خرما

طرح توجیهی بسته بندی خرما

Rate this post

معرفی محصول
خرما یکی از محصولات کشاورزی باارزش اقتصادی بالا و همچنین ارزش غذایی بسیار زیاد است که دارای مقادیر زیادی از ویتامین‌ها مانند B1، B2، C، A و مواد معدنی و عناصر ضروری برای سلامت بدن مانند آهن، گوگرد، فسفر، پتاسیم، منگنز، کلر، مس، کلسیم، منگنز و درصد بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها است، به همین خاطر است که خرما در بازارهای داخلی و همچنین در بازارهای خارجی بسیار موردتقاضا است و مشتریان زیادی دارد.
خرما به انواع مختلفی می‌توان مصرف کرد، در تهیه لواشک خرما، شیره خرما، سرکه خرما، الکل از خرما و همچنین در تهیه انواع مربا، ترشی و حتی در تهیه خوراک دام و. هم می‌توان از خرما استفاده کرد.

اهمیت بسته‌بندی خرما

ازآنجایی‌که ایران هنوز هم جز کشورهای بزرگ تولیدکننده و صادرکننده خرما است، بنابراین صنعت بسته‌بندی خرما الزامی است و باعث بالا رفتن ارزش این صنعت می‌شود، كشورمان داراي ارقام بسيار متنوعي از خرما است. جمع‌آوری، فراوري، بسته‌بندی و توزيع اين ارقام می‌تواند ارزش‌افزوده بسيار خوبي را براي طرح رقم بزند.

بسته‌بندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از مواد غذایی اگر به‌خوبی بسته‌بندی و نگهداری نشوند خیلی زود خراب می‌شوند، خرما نیز از مواد غذایی باارزشی است که برای نگهداری و همچنین حمل‌ونقل لازم است حتماً به‌صورت بهداشتی بسته‌بندی شود تا در حمل‌ونقل و جابجایی آسیب نبیند. فروش خرما به‌صورت فله از روش‌های قدیمی است که اگر خرما به‌صورت فله به فروش برسد سود خوبی نخواهد داشت.
بسته‌بندی خرما در کارگاه بسته‌بندی خرما انجام می‌شود. بسته‌بندی و صادرات خرما جز صادرات غیرنفتی ایران محسوب می‌شود و در بین اقلام صادراتی غیرنفتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
خرمای تولیدی ایران از نخلستان‌های جنوب کشور مثل استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، خوزستان، کرمان و بوشهر تولید می‌شود.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید دستمال مرطوب

هزینه بسته‌بندی خرما

بسته‌بندی خرما نیاز به‌صرف هزینه زیادی ندارد، بسته‌بندی خرما را حتی در منزل هم می‌توان انجام داد، درصورتی‌که بخواهید بسته‌بندی خرما را در کارگاه بسته‌بندی خرما و یا کارخانه بسته‌بندی خرما انجام دهید حداقل نیاز به 1000 متر زمین‌دارید، از این مقدار زمین برای ساخت سالن تولید، انبارها و سردخانه استفاده می‌شود، برای اینکه بتوانید در عرصه فرآوری و بسته‌بندی خرما موفق عمل کنید برای شروع کار حداقل نیاز به سرمایه‌ای به میزان 2 میلیارد تومان دارید تا بتوانید ساخت‌وسازهای لازم را انجام دهید و سرخانه مناسبی جهت نگهداری محصول بسازید همچنین علاوه بر هزینه‌های ساخت‌وساز نیاز به هزینه‌های لازم جهت خرید دستگاه‌ها و تجهیزات لازم ازجمله ماشین توزین و بسته‌بندی و نوار نقاله و سورتر، تاریخ‌زن و … دارید.
مکان مناسب جهت اجرای طرح بسته‌بندی خرما
ازآنجایی‌که نخلستان‌های خرما در مناطق جنوبی کشورمان هستند، بهتر است که کارگاه بسته‌بندی خرما هم در نزدیکی همین نخلستان‌های باشد، به این خاطر که نزدیک بودن کارگاه به نخلستان‌ها باعث پایین آمدن هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود که هزینه‌های حمل‌ونقل در قیمت نهایی محصول بسیار تأثیر دارد.
روش تولید محصول
روش فرآوري و بسته‌بندی خرما را می‌توان به شرح زیر نام برد:
1- ضدعفونی خرما
2- شستشو
3- رطوبت‌گیری
4- پوليش
5- درجه‌بندی
6- بسته‌بندی

هرچند بازار داخلي خرما متوازن است و توليدات خرما با بسته‌بندی‌های مختلف داراي مشتري است ولي از آنجائی که محصولات توليدي طرح به‌صورت كاملاً بهداشتي و با فنّاوری روز فرآوري و بسته‌بندی خواهد گرديد لذا از مشتری‌پسندی بيشتري در بازار برخوردار خواهد بود.
ميزان عرضه خرما در جهان کمتر از ميزان تقاضاي آن است. بنابراين بازار جهاني خرما هميشه خواهان خرما مي اشد. ازاین‌رو رعايت اصول فرآوري و بسته‌بندی علمي و استانداردها، می‌تواند موفقيت بسيار خوبي را نصيب طرح نمايد.
در حال حاضر به علت عدم فرآوري و بسته‌بندی مناسب، قيمت خرماي صادراتي ايران كمتر از قيمت ساير كشورها است. اگر بسته‌بندی خرما را بتوان بر اساس تکنولوژی ها و طرح‌های جدید انجام داد، علاوه بر اينكه خرماي توليدي طرح كاملاً قابل‌عرضه در كشورهاي پيشرفته خواهد بود، از قيمت مناسب نيز برخوردار خواهد گرديد. همچنین می‌تواند زمینه اشتغال زیادی را فراهم کند و ارزآوری قابل‌توجهی را برای اقتصاد کشور رقم بزند.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید بیسکویت و کوکی

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری طرح بسته بندی خرما
ظرفیت تولید سالانه : 1000 تن
مساحت زمین مورد نیاز : 2500 متر مربع
زیر بنای کل : 1000 متر مربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 15-12 نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : 10 میلیارد تومان
( بدون احتساب هزینه زمین )
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : 2.5 میلیارد تومان
میزان نرخ بازده داخلی : 37%

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *