بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی کارخانه تولید کلوچه

طرح توجیهی احداث کارخانه کیک و کلوچه

Rate this post

مقدمه
برای احداث کارخانه کیک و کلوچه نیاز به ماشین‌آلات متنوعی است که البته بیشتر این ماشین‌آلات مصرف چندگانه دارند و می‌توان توسط آن‌ها انواع محصولات را تولید نمود
برای تولید کیک و کلوچه ابتدا باید محصول را ازنظر بازار فروش ،نوع ،وزن و اندازه مشخص نمود سپس با توجه به امکانات موجود اقدام به تولید کرد.

انواع کیک‌ها
کیک‌ها انواع مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به کیک روغنی، اسفنجی و کامل اشاره کرد.
* کیک روغنی کیکی است که میزان روغن آن حداقل 25 درصد وزن آرد باشد.
* کیک اسفنجی کیکی است که بافت آن حالت اسفنجی داشته و میزان تخم‌مرغ آن حداقل 65 درصد وزن آرد باشد.
کیک کامل کیکی است که در آن وزن آرد، روغن، شکر و تخم‌مرغ باهم برابر باشد.

مواد اولیه کیک
1- آرد گندم :
از آرد گندم به‌عنوان دربرگیرنده‌ی اجزای مختلف کیک و شکل‌دهنده به آن استفاده می‌شود. مقدار پروتئین آرد نباید از حد معینی بالاتر باشد زیرا ازیک‌طرف موجب سفت شدن بافت کیک و از طرف دیگر موجب بالا رفتن مقدار شکر و روغن مصرفی می‌شود. اما چنانچه از آردهای خیلی ضعیف و کم پروتئین استفاده شود، کیک حاصل بافت مطلوب را به دست نخواهد آورد که برای رفع این نقص، تخم‌مرغ به فرمول افزوده می‌شود.
2- شکر:
از شکر به‌منظور شیرین کردن و ترد کردن فرآورده استفاده می‌شود. شکر به نگهداری آب در کیک پخته کمک می‌کند و درنتیجه از بیات شدن سریع کیک جلوگیری می‌شود.
3- روغن:
روغن در کیک سازی اهمیت دارد. موجب تردی فرآورده و بهبود طعم آن می‌شود و در نگهداری هوا در خمیر کیک تأثیر دارد.
4- نمک:
حضور نمک در فرمول کیک موجب تعدیل شیرینی کیک می‌شود.
5- طعم‌دهنده‌ها:
از طعم‌دهنده‌های مجاز مصنوعی و طبیعی در فرمول کیک با توجه به ذائقه مصرف‌کننده استفاده می‌شود.
6- آب:
به مخلوط شدن یکنواخت اجزاء در بافت کیک کمک می‌کند.
7- تخم‌مرغ:
برای مقابله با مشکل آردهای کم پروتئین و ضعیف از تخم‌مرغ استفاده می‌شود. ‌سفیده تخم‌مرغ مخلوط شدن اجزای کیک را آسان می‌کند. تخم‌مرغ هم‌چنین در رنگ و طعم و ارزش غذایی کیک حاصل نیز تأثیر زیادی دارد.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید عرقیجات

8- شیر:
شیر به اشکال مختلف و مایع استفاده می‌شود. ترکیبات شیر به‌طورکلی روی بافت و طعم محصول و لاکتوز آن روی رنگ پوسته کیک اثر مطلوب دارد. نقش دیگر شیر بالا بردن ارزش غذایی فرآورده است.
9- سایر موارد اولیه:

در کیک سازی با توجه به ذائقه مصرف‌کننده و سلیقه‌ی تولیدکننده از موادی مانند کشمش، مغز گردو، شکلات، ادویه‌ها و میوه‌های خشک و چاشنی‌های مختلف مانند وانیل و طعم میوه استفاده می‌شود.

تشريح فرآيند توليد كيك

ابتدا مواد اوليه مصرفي توليد كيك توزين گرديده (بر اساس فرمولاسيون خاص واحد) سپس عمل اختلاط در دستگاه ميكسر صورت مي گيرد. بعد از اين كه اختلاط صورت گرفت مخلوط هوا دهي مي شود. اين هوا دهي توسط دستگاهي بنام اوكس صورت مي گيرد.

بعد از هوا دهي ، قالب زني صورت گرفته و سپس در فر عمل پخت صورت ميگيرد. در واقع در اين مرحله ازدياد حجم خمير يا ورآمدن خمير و پوك شدن آن صورت مي گيرد.بعد از مرحله پخت كيكها ميباستي سرده شده و سپس بسته بندي گردند.

فرمولاسيون مواد اوليه و نحوه اختلاط آنها تنها تفاوت واحدهاي مختلف در توليد كيك مي باشد. در واقع مسير فرآيند و روش فرآيند مشابه ميباشد.

تشريح فرايند توليد كلوچه

انواع گوناگون كلوچه با فرمولاسيون متفاوت مغزي امكان پذير است ميتوان مغزي را با استفاده از مغزدانه هاي بادام يا پسته يا گردو يا فندق و انواع مغزدانه هاي ديگر به همراه مواد ديگري چون آرد، ذرت يا برنج يا گندم و پودر نارگيل ساخت و نيز ميتوان فقط از پودر نارگيل به همراه مواد ديگر استفاده نمود.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید فیلینگ کیک

فرمولاسيون نان كلوچه هاي متفاوت زياد فرقي باهم ندارند و فرآيند توليد در مورد تمامي انواع كلوچه ها مي باشد. ابتدا تمامي مواد اوليه نان كلوچه را در ميكسر ريخته مخلوط كرده سپس در دستگاه ريون مغزي در داخل خمير كلوچه قرار داده شده و كلوچه فرم نهايي خود را مي گيرد.سپس عمل پخت در فر صورت مي گيرد. بعد از پخت عمل سرد كردن و بسته بندي صورت مي گيرد.

کسر می شود هزینه های عملیاتی :

حقوق و دست مزد پرسنل اداری:480

هزینه اداری و فروش:15

استهلاک هزینه های قبل از بهره برداری (دو ساله):214

سود تسهیلات : 507

سود ویژه قبل از کسر مالیات

نرخ برگشت سرمایه:  35%  = سرمایه گذاری ثابت ÷ سود ویژه

دوره برگشت سرمایه:  3 سال

بسته‌بندی کیک و کلوچه

کیک و کلوچه باید دارای بسته‌بندی مناسب باشند به‌طوری‌که از فساد، آلودگی، خشک شدن و یا جذب رطوبت و بو از خارج جلوگیری به عمل آورد. برای بسته‌بندی باید از لفاف‌هایی مانند کاغذ مومی، مقوای پوشش‌دار، سلولان، آلومینیوم، پلی‌اتیلن و پلی پروپیلین استفاده کرد.
بر روی بسته‌های کیک و کلوچه باید نام و نوع فرآورده، نام ونشانی کامل واحد تولیدی و یا علامت تجاری آن، وزن خالص، نام مواد تشکیل‌دهنده، به ترتیب مقدار، شماره پروانه ساخت، تاریخ تولید به‌روز، ماه، سال، تاریخ انقضا، شماره سری ساخت و شرایط نگهداری ذکر شود.

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید کیک و کلوچه
ظرفیت تولید سالانه : 2000 عدد
مساحت زمین مورد نیاز : 4000 متر مربع
زیر بنای کل : 2000 متر مربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 30-25 نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : 19 میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : 8.5 میلیارد تومان
میزان نرخ بازده داخلی : 32%

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید نبات

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *