بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

گشت بابونه

طرح توجیهی احداث واحد پرورش گیاه دارویی بابونه

Rate this post

مقدمه

پرورش گیاهان دارویی یکی از فعالیت های پر درآمد و پر سود است که بسیاری ازافراد از پرورش گیاهان دارویی به یک درآمد زایی بسیار پرسودی رسیده اند و فعالیت خود را گسترش داده اند.

از گذشته های دور برای درمان بسیاری از بیماری ها از گیاهان دارویی استفاده می کردند امروزه هم می‌توان برای درمان برخی از بیماری ها از این گیاهان دارویی استفاده کرد.

این گیاه بابونه  از زمان خیلی قدیم مورد استفاده قرار می گرفت؛ جالینوس حکیم، قبل از کشف کنین، آن را برای تب‌های نوبه (مالاریا) توصیه می‌نمود. همچنین برای معالجه دردهای ناشی از ضربات خارجی و تروما موثر می پنداشت. بابونه از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده‌های تلخ به حساب می‌آید.

.

 

معرفی محصول

بابونه یکی از گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالاست که در صنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی مصارف فراوانی دارد. از گلهای بابونه جهت معالجه بیماریهایی نظیر دل درد، نفخ شکم، زخمهای پوستی و همچنین به عنوان یک ضد تورم مناسب استفاده می شود. همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی در تهیه شامپوها، کرمها و لوسیونهای بهداشتی و آرایشی به صورت گسترده از بابونه استفاده می گردد..
مشخصات گیاه بابونه به این شرح است: یک ساله به ارتفاع 80-40 سانتی متر ، برگها دراز ، باریک ، منقسم و دارای بریدگی و به ظاهر شبیه برگچه است. گلها به دو صورت زبانه ای و لوله ای دیده می شوند رنگ گلها سفید و زرد است که گلچه های زبانه ای سفید و به تعداد 18-12 عدد در هر گل و گلچه های لوله ای به رنگ زرد ، در هر طبق گلهای سفید در اطراف و گلهای زرد در قسمت وسط است. .

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی کشت بادام زمینی

گیاه بابونه خواص درمانی بسیار زیادی دارد و از دیرباز در موارد متعددی از بیماری‌ها، از فرآورده‌های مختلف آن به صورت خوراکی و موضعی برای درمان یا تسکین دردها استفاده کرده‌اند. با اینکه آثار درمانی این گیاه‌ طیف وسیعی از بیماری‌ها را پوشش می‌دهد اما آثار گیاه بابونه را میتوان به چند گروه اصلی تقسیم کرد :

درمان مشکلات گوارشی :

از مهم ترین خواص بابونه تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است. از این گیاه در طب سنتی برای رفع ورم روده و همچنین رفع کرم معده و روده استفاده می‌کنند. یک فرآورده ضد نفخ است. مصرف دم‌کرده این گیاه به شکل ناشتا تقویت کننده معده و بادشکن است. یک داروی اشتهاآور محسوب می‌شود و از قدیم در رفع بی‌اشتهایی کاربرد داشته است. اسانس این گیاه به دلیل اثر قی‌آور، در مسمومیت‌های غذایی برای بیماران کاربرد داشته است .

درمان مشکلات سیستم عصبی :

.در طب سنتی، درباره بابونه این طور گفته شده است که بابونه مقوی سیستم مغز و اعصاب است. این گیاه در درمان سردرد و میگرن موثر است. برای رفع بی‌خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت استفاده از فرآورده‌های این گیاه توصیه شده است. باعث تقویت میل جنسی نیز می شود. بعنوان درمان کننده کاهش ترشحات عادت ماهیانه و تسکین دهنده دردهای دوران عادت ماهیانه است. استفاده از این گیاه در کاهش اختلالات یائسگی نیز موثر است .

رفع مشکلات پوست و مو :

اسانس گیاه بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی‌های پوستی نظیر اگزما، کهیر و خارش مفید است. شستشوی موها با چای بابونه می‌تواند در روشن‌تر و شفاف‌تر شدن آنها موثر باشد. بخور گل بابونه جهت بهبود آکنه و جوش‌های صورت توصیه شده است. همچنین استفاده از بخور دم‌کرده بابونه روی صورت، باعث شادابی و تجدید حیات سلول‌های پوست می‌شود .

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث هتل آپارتمان

خواص بابونه در تسکین درد :.

از دیرباز، هنگام دندان درآوردن بچه‌ها برای تسکین درد، به آنها چای بابونه می‌دادند. گفته می‌شود که بخور مخلوط بابونه و سرکه برای درمان چشم‌درد، بسیار مفید است. برای تسکین دردهای عضلانی نیز استفاده از چای بابونه توصیه شده است. خاصیت تب‌بر و تسکین دهنده درد دارد و می‌توان از مخلوط آن با روغن بادام به شکل موضعی نیز استفاده کرد. از روغن این گیاه برای رفع گوش درد، کمردرد، درد مفاصل و نقرس استفاده نیز می‌کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، چای بابونه به دلیل ادار آوربودن در دفع سنگ مثانه کاربرد دارد .

 

 

 

در ایران در نواحی شمالی همچنین در خوزستان (دزفول و شوشتر) و در فارس (کازرون) به صورت وحشی می روید. این گیاه در اصفهان ، لرستان ، چهارمحال و بختیاری و تهران هم کشت می شود. .

 

تجهیزات و مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز :

 

  • زمین مناسب کشت
  • محوطه سازی
  • بذر گیاه بابونه
  • ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی
  • تاسیسات مورد نیاز آبیاری
  • وسایل نقلیه و حمل و نقل
  • تجهیزات اداری و کارگاهی

تعداد پرسنل مورد نیاز درطرح پرورش گیاه بابونه در زمینی به مساحت 1 هکتار 10 تا 25 نفر می باشد.

 

 

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث واحد گیاه دارویی بابونه

عملکرد سالیانه : 2 تن در هکتار

مساحت زیر کشت : 1 هکتار

تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : حدود 20 نفر

میزان سرمایه گذاری ثابت : 50 میلیون تومان (بدون احتساب زمین)

تعداد دفعات آبیاری : 12 بار

کود شیمیایی مورد نیاز : 200 کیلو گرم کود کامل

کود دامی پوسیده : 20 تن

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث سردخانه صنعتی

زمان مناسب کشت : بهار- پاییز

میزان بذر/ نشاء/ قلمه/ پیازدر هکتار : 5 کیلو گرم

عملکرد : 2 تن خشک

قسمت مصرفی : گل

قیمت تقریبی فروش هر کیلو : 375 هزار تومان

 

 

 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *