بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی کشت بادام زمینی

3/5 - (3 امتیاز)

بادام زمینی گیاهی است بومی یک منطقه در آمریکای جنوبی که امروزه به دلیل خواص دارویی و مزه دلچسب آن در سرتاسر نقاط جهان بسیار پر طرفدار و  پرتقاضا می باشد. به جز استفاده از حالت خام آن، از فرآورده هایی مثل روغن و کره بادام زمینی هم استفاده می شود که دارای ارش غذایی فوق العاده و خواص درمانی بی‌نظیری نیز برخوردار است. 

علاوه بر مصارف بالای این محصول در بازار داخلی، بادام زمینی از بازار صادراتی پرتقاضایی هم برخوردار است. کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان و عمان به ترتیب بزرگ ترین وارد کنندگان بادام زمینی ایرانی هستند، به طوری که برای رفع نیاز سالانه 16 هزار تن بادام زمینی وارد کشور می شود.در زمینه صادرات ایران رتبه 62 در دنیا را دارد که این رتبه با توجه به حجم تولید بادام زمینی در کشور، مهر تاییدی بر مصرف داخلی بالای این محصول می باشد. 

 

معرفی محصول

بادام زمینی گیاهی است یکساله، دارای ساقه‌ای راست با ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر ‌و گل هایی زرد رنگ، که پس از تلقیح به تدریج در خاک فرو رفته و میوه در داخل خاک تشکیل می‌شود.میوه بادام زمینی به طول تقریبی ۴ سانتیمتر و دارای پوسته شکننده به رنگ خاکستری مایل به زرد می‌باشد. بر روی پوسته آن دارای یک تا سه برجستگی بوده که هر یک محل دانه‌ها را نشان می‌دهد. دانه بادام زمینی تقریبا مانند فندق به رنگ سفید مایل به زرد بوده ولی تخم مرغی شکل است. پوسته نازکی دانه را پوشانده که به رنگ قرمز قهوه‌ای است. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث کارخانه تولید شیشه سکوریت

این محصول در خاک هایی با بافت سبک شنی، شنی لومی و لومی شنی که زهکشی در آنها به آسانی و به طور طبیعی صورت می گیرد رشد مناسبی خواهد داشت.به لحاظ دمایی گیاه بادام زمینی بسیار گرما دوست است و به آب و هوای گرم نیاز دارد. بهترین دما برای کاشت بادام زمینی 22 تا 25 درجه سانتی گراد است و گیاه تا دمای 25 درجه را نیز تحمل می‌کند. همچنین لازم به ذکر است حداقل درجه حرارت خاک برای جوانه زدن بادام زمینی حدود ۱۰ درجه سانتی گراد است. بادام زمینی در آب وهوای مرطوب به بهترین صورت ممکن رشد می کند ولی این بدان معنا نیست که در شهرهایی با آب و هوای خشک نمی توان آن را کشت کرد. در چنین شرایطی شما می توانید با مرطوب نگه داشتن خاک امکانکاشت بادام زمینیرا در سایر مناطق کشور مثل درسیستان و بلوچستان،کرمانوخراسان رضوی نیز فراهم کنید. علاوه بر رطوبت گیاه بادام زمینی برای رشد به نور قوی و فراوان آفتاب هم نیاز دارد.همچنین کود مناسب برای این گیاه کود کامل و کود فسفاته است.برای دفع آفات و بیماری ها نیز می توانید از سموم قارچ کش استفاده کنید. فاصله های بین گیاهان برای گونه های بوته ای 50 سانتی متر، گونه خزیده 70 سانتی متر و گونه بوته خزیده 80 سانتی متر است که باید رعایت شود. بهترین زمان برای شروع کاشت نیمه دوم اردیبهشت ماه است. حساسیت رعایت دما و رطوبت در دو هفته ابتدایی کاشت این گیاه بسیار بالاست و باید به خوبی رعایت شود.  

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی ساخت ماشین آلات و تجهیزات استخراج مواد معدنی

در مقیاس یک هکتار 60 تا 100 کیلوگرم بذر نیاز دارید. یکی از مزیت های کسب وکارکاشت بادام زمینی، زود بازده بودن آن است. همچنین باید توجه داشت که ریسک این کسب و کار پایین است به طوری که چیزی کسب و کار شما را تهدید نمی کند. مهم ترین مورد برای رشد بادام زمینی نور خورشید است، به طوری که اگر نور به طور کامل تامین شود چیزی شمارا تهدید نمی کند. 

برای برداشت دانه‌های بادام زمینی لازم است ابتدا گیاه را به طور کامل از خاک خارج کنید و بگذارید بادام زمینی‌ها خشک شوند. سپس دانه های بادام زمینی را از پوسته‌ خارج کنید، آن‌ها را تفت دهید و از خوردن‌شان لذت ببرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم تعدادی از دانه‌های سالم و درشت بادام زمینی‌ خام را برای کاشت سال بعد نگه دارید. 

همچنین علاوه بر بازار پر رونق داخلی، برای صادرات بادام زمینی به قفقاز، روسیه، کشورهاي اتحادیه اروپا و حاشیه خلیج فارس هم می توان چشم داشت. یکی از دلایل امکان صادرات موفق به این مناطق عدم کشت این محصول  علارغم مصرف قابل توجه آنها می باشد. کشورهای خاورمیانه ای مثل عمان، قزاقستان و اقغانستان هم در زمره مشتریان حتمی شما خواهند بود. 

تجهیزات، مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز 
خلاصه وضعیت سرمایه گذاری

میزان سرمایه لازم برای کاشت بادام زمینی در زمینی به مساحت 5 هکتار با ظرفیت تولید سالانه 40 تن ، حدود 350 میلیون تومانتخمین زده شده است. همچنین لازم به ذکر است که نرخ بازده سرمایه آن نزدیک به 70 درصد می باشد. 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *