بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

بازیافت لاستیک

طرح توجیهی احداث واحد بازیافت لاستیک

Rate this post

 

مقدمه

سرمایه گذاری در بازیافت همیشه سود خوبی به همراه دارد. بازیافت لاستیک نیزبر همین قائده است.لاستيک‌هاي فرسوده زباله‌هاي مخصوصي هستند که از لحاظ شيميايي، اندازه، حالت و شکل با بقيه زباله‌ها تفاوت دارند. لاستيک‌ها از مواد پليمري تشکيل شده‌اند که به راحتي در طبيعت تجزيه نمي‌شوند. در بسياري از موارد لاستيک‌هاي غير فرسوده روي هم انباشته شده و به شکل کوهي از زباله مناظر زشتي را به وجود آورده و خطرآتش سوزي را نيز به همراه دارد.

سوزاندن لاستيک‌ها دود سياه و مضري را ايجاد مي‌کند که باعث آلودگي محيط مي‌شود. براي دفن آن نيز مشکلات فراواني وجود دارد. باتوجه به اينکه در ايران هزينه‌اي از توليدکنندگان پسماندها دريافت نمي‌شود، تجهيزاتي هم در مراکز دفن براي کاهش حجم يا خرد کردن لاستيک‌ها وجود ندارد و در نتيجه به همان شکل اوليه دفن مي‌شوند که باعث مي‌شود حجم زيادي از مراکز دفن اشغال شود. امروزه نتيجه تحقيقات و بررسي‌ها نشان مي‌دهد که امر بازيافت لاستيک‌هاي فرسوده نه تنها آثار مخرب بر محيط زيست ندارد و مشکلات مديريتي اين بخش را حل مي‌کند بلکه منشاء توسعه صنعتي و سودآوري اقتصادي و فرآوري و توليد محصولات ديگري نيز مي‌باشد. از پودر لاستيک حاصل از بازيافت تايرهاي فرسوده در صنايعي مانند جاده‌سازي، ساختماني، خودروسازي، صنايع‌دريايي، ورزش، دامداري و کشاورزي و آبرساني مي‌توان استفاده کرد. از مزاياي ديگر بازيافت تايرهاي فرسوده کاهش ضایعات و کمک به چرخه مواد در طبيعت است.

 

معرفی محصول

بازیافت لاستیک یا بازیافت تایر فرایندی است که طی آن تایرهای خودرو که دیگر فرسوده قلمداد می‌شوند یا به دلیل پارگی و خرابی غیر قابل تعمیر دیگر برای استفاده مناسب نیستند بازیافت می شوند. این تایرها در زمرهٔ بزرگترین ضایعات محسوب مشوند که بسیاار مشکل آفرین می‌باشد. همان مشکلی که تایرهای فرسوده را دردسرآفرین می سازدیعنی : دسترسی ارزان تجمع زیاد و مقاومت آن را هدف خوبی برای بازیافت می کند. با این وجود نصف بیشتر تایر های فرسوده تنها برای ارزش سوختیشان سوزانده میشوند. .

شاید برای شما مفید باشد :   طرح تولید اسید فوماریک

هرچند تایرها بیشترسوزانده می شوند تا اینکه بازیافت شوند به همین خاطرروش های بازیافت لاستیک به دو شاخه مکانیکی و شیمیایی تقسیم بندی می شوند.

درروش مکانیکی لاستیک تایر به تکه های کوچک تر تقسیم میشوند. این کاردر چند مرحله و توسط دستگاه های خرد کن انجام می شوند. هر مرحله از این روش محصولات متفاوتی تولید می کند که در صنایع مختلف به صورت گرانولهای درشت یا پودر بسیار نرم لاستیک کاربرد دارد.در روش شیمیایی یا تایر سوزانده می‌شوند و از زغال و سیم‌های فلزی باقی مانده‌استفاده می‌شود یا تایر پیرولیز می‌شود. در روش پیرولیز تایر در خلاء سوزانده می‌شود. در این روش محصولاتی مانند سوخت (سوختی مانند گازوئیل)، روغن و غیره استخراج می‌گردد.

محصولات بازیافتی تایر بسته به بازیافت مکانیکی یا شیمیایی متفاوت هستند ولی به صورت کلی به محصولات زیر می‌توان اشاره کرد :

  • گرانول لاستیک
  • پودر لاستیک
  • فلز بازیافتی
  • لاستیک احیا شده
  • سوخت گازوئیلی
  • باتری خودرو
  • آسفالت و قیر پلیمری

 

تجهیزات و مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز

تجهیزات و مواد اولیه لازم برای احداث واحد بازیافت

  • زمین مورد نیاز
  • بنا و تاسیسات مناسب
  • ماشین آلات و تجهیزات
  • مواد خام
  • وسایل نقلیه و حمل و نقل
  • تعداد پرسنل مورد نیاز در این طرح برای احداث بنا در زمینی به مساحت 5 هکتارحداقل 20 نفر می باشد.

 

خلاصه بررسی فنی ، مالی و بازار طرح احداث واحد بازیافت پلاستیک

ظرفیت تولید سالانه : 6 هزار تن

مساحت زمین مورد نیاز : 5000 متر مربع

زیر بنای کل : 800 متر مربع

تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 20 نفر

میزان سرمایه گذاری ثابت : 30 میلیارد تومان

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید خوراک دام و طیور

ارزش ماشین آلات و تجهیزات : 15 میلیارد تومان

نرخ بازده داخلی : 36%

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *