بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی احداث نخلستان

طرح توجیهی احداث نخلستان

Rate this post

معرفی محصول
خرما از میوه‌های مقوی و مقدس است. که از قدیم وجود داشته است. خرما گیاهی تک‌ لپه‌ای و بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، آفریقا و جنوب آسیا، جزو تیره نخل‌ها با برگ‌های بزرگ، که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای است. این گیاه چند ساله و دو پایه می‌باشد، یعنی گل‌های نر و ماده روی پایه‌های جداگانه قرار دارد . و ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر، یا بیشتر می‌رسد.

این درخت ازجمله معدود گیاهانی است که می‌تواند شرایط بیابانی را تحمل کند. باستان‌شناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پیش، نسبت داده‌اند و در ایران نخل از دوران باستان و پیش از هخامنشی کشت می‌شده است. برای تولید یک کیلوگرم خرما، به حدود دو مترمکعب آب نیاز است. این امر بیانگر این است که نخل خرما با وجود سازگاری ظاهری به شرایط گرم و خشک، میانگین مصرف آبی بالاتری برای تولید یک کیلوگرم ماده خشک، نسبت به سایر گیاهان دارد.

خواص خرما
خواص خرما عبارت است از افزایش رشد موها کاهش چین و چروک صورت پیشگیری و درمان کبد جلوگیری و درمان سرما خوردگی درمان گلو درد درمان تب جلوگیری از نابینایی در افراد مبتلا به دیابت جلوگیری از یبوست در زنان باردار تقویت لثه تقویت بافت استخوان درمان انگل روده کودکان و … .

ارزش غذایی خرما
کالری:  ۲۷۷
کربوهیدرات: ۷۵ گرم
فیبر: ۷ گرم
پروتئین: ۲ گرم
پتاسیم: ۱۵% از نیاز روزانه
منیزیم: ۱۳% از نیاز روزانه
مس: ۴۰% از نیاز روزانه
منگنز: ۱۳% از نیاز روزانه
آهن: ۵% از نیاز روزانه
ویتامین ب۶: ۱۵٪ از نیاز روزانه

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی کشت کینوا

کاشت خرما
در قدیم با کاشتن هسته‌ی خرما، اقدام به کاشت درخت می‌کردند که اصلاً مقرون به صرفه و اقتصادی نبود. چرا که تا زمان گل دادن درخت، نر یا ماده بودن آن مشخص نمی‌شد. این بدین معناست که تا زمانی که درخت بزرگ نمی‌شد و رشد نمی‌کرد، مشخص نمی‌شد که قرار است میوه بدهد یا نه؟! در حالی که باغبان تمام رنج و زحمت برای پرورش درخت را متحمل شده بود، درخت‌های نر برای او بی‌استفاده می‌ماندند. در حالی که برای هر 100 درخت ماده، تنها کاشت 4 درخت نر کفایت می‌کند.
امروزه برای کاشت و احداث نخلستان، از کاشت پاجوش استفاده می‌کنند. پاجوش جوانه‌هایی است که روی ساقه یا ریشه‌ی درخت خرما به وجود آمده است. بعد از گذشت سه سال از جوانه زدن پاجوش‌ها، می‌توانند از آن‌ها برای کاشت نخل استفاده کنند. در این حالت به اختیار باغبان، می‌تواند پاجوش نر یا ماده را برای نخل جدید به کار گیرد.
زمینی که برای کاشت درختان نخلستان انتخاب می‌شود، باید خاک مناسب و زهکشداری داشته باشد. خاک باید غنی از مواد غذایی و دارای بافت مناسب باشد. این موارد مربوط به بستری است که می‌خواهید پاجوش جدید را در آن بکارید.
از طرف دیگر به سراغ آن درختی می‌رویم که می‌خواهیم از آن پاجوش را جدا کنیم. ذکر این نکته که مراحل کاشت پاجوش در ساعات صبح زود بهتر است. درخت را آبیاری می‌کنیم. و خاک اطراف درخت را کنار می‌زنیم. بعد محل اتصال جوانه پاجوش با پایه‌ی درخت مادر را یافته و برگ‌های اضافی را قطع می‌کنیم. از دیلم استفاده کرده و پاجوش را جدا می‌کنیم. پاجوش باید طوری از مادر جدا شود که حداقل یک ریشه‌ی سالم داشته باشد.
به سراغ زمین جدید می‌‌ویم و گودالی با ابعاد حدودی یک متر، می‌کنیم و پاجوش را داخل گودال گذاشته و با استفاده از ماسه، خاک و کود، چاله‌ای که کنده بودیم را پر می‌کنیم.‌ روی سطح را برای محافظت بیش‌تر، با 6 الی 8 برگ خرما، می‌پوشانیم. خاک باید همیشه مرطوب نگاهداری شود.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید فریم عینک

مشکلات پرورش درخت خرما
كرم میوه‌خوار  كرم گرده خوار خرما بیماري پوسیدگي گل آذين خرما ریزش میوه سرد شدن ناگهانی رعدوبرق، باران، وزش بادهای شدید و موسمی پوسیدگی قبل از برداشت میوه شوری خاک و … .

مصرف خرمای خشک برای لاغری بهتر است یا خرمای تازه؟
 اگر قصد کاهش وزن دارید، بهترین گزینه خرمای تازه است چون میزان کالری کمتری نسبت به خرمای خشک دارد. به عنوان مثال هر ۱۰۰ گرم خرمای تازه حدود ۱۴۲ واحد کالری دارد، اما همین مقدار خرمای خشک حدود ۲۸۰ کالری دارد. اما اگر قصد افزایش وزن دارید خرمای خشک را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید. نکته دیگر این که خرمای خشک ماندگاری بیشتری نسبت به خرمای تازه دارد و اگر در یخچال نگهداری شود و کرم‌خوردگی نداشته باشد، تا ۵ سال سالم می‌ماند. با این حال بهترین نوع خرما برای لاغری خرمای تر و تازه است.

مواد اولیه مورد نیاز
پاجوش یا نهال
کود حیوانی
کود شیمیایی
آب سموم

هزینه های ثابت مورد نیاز طرح
خرید زمین و آب
اصلاح و زهکشی خاک
احداث سیستم های آبیاری
خرید تجهیزات لازم
خرید مواد اولیه
نیروی انسانی

مدت زمان بازگشت سرمایه
بازگشت سرمایه در این کسب‌ و کار، طولانی‌ مدت است، به‌ طوری‌ که درخت خرما از سال ششم حالت اقتصادی به خود می‌گیرد، لذا کاشت این درخت برای کسانی که به بازگشت سریع سرمایه و سود نیازمند هستند، توصیه نمی‌شود.

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث نخلستان
مساحت سطح کشت نخلستان : 150 هکتار
تعداد نهال در هکتار : 186 نفر
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 15 نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : 460 هزار دلار
میزان نرخ بازده داخلی : 35%
باید توجه داشت که نخلستان پس از 6 سال از مرحله کشت به مرحله تولید می رسد.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی کارخانه تولید آرد

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *