بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح تولید قارچ دکمه ای

Rate this post

مقدمه
Agaricus bisporus که معمولاً به عنوان قارچ دکمه ای شناخته می شود، یک قارچ بازیدیومیست بومی علفزارهای اوراسیا و آمریکای شمالی است. این قارچ در بیش از 70 کشور کشت می شود و یکی از رایج ترین و پرمصرف ترین قارچ ها در جهان است. اولین توصیف علمی از کشت تجاری A. bisporus توسط گیاه‌شناس فرانسوی ژوزف پیتون دو تورنفور در سال 1707 انجام شد. کشاورزی‌دان فرانسوی Olivier de Serres خاطرنشان کرد که پیوند میسلیوم‌های قارچ منجر به تکثیر قارچ‌های بیشتر می‌شود.

گونه های تجاری مدرن قارچ آگاریکوس معمولی در اصل قهوه ای روشن بودند. قارچ سفید در سال 1925 در حال رشد در میان بستری از قارچ های قهوه ای در مزرعه قارچ کیستون در کوتس ویل، پنسیلوانیا کشف شد. لوئیس فردیناند لامبرت، مالک مزرعه و قارچ شناس با آموزش، قارچ سفید را به آزمایشگاه خود آورد. همانطور که با استقبال از نان سفید، به عنوان یک ماده غذایی جذاب تر دیده شد و رشد و توزیع شد. مشابه تاریخچه توسعه تجاری پرتقال ناول و سیب رد دلیشز، فرهنگ هایی از افراد جهش یافته رشد کردند. اکثر قارچ‌های کرم‌رنگ فروشگاهی که امروزه به بازار عرضه می‌شوند، محصولات این جهش طبیعی تصادفی در سال ۱۹۲۵ هستند.

مراحل پرورش قارچ دکمه ای
پرورش قارچ دکمه ای شامل چندین مرحله برای دستیابی به رشد و عملکرد مطلوب می باشد. در ابتدا، تهیه کمپوست برای تامین مواد مغذی لازم برای رشد قارچ بسیار مهم است. پس از آن، تخم ریزی برای معرفی میسلیوم قارچ به کمپوست تهیه شده انجام می شود. پس از انکوباسیون، میسلیوم رشد کرده و کمپوست را مستعمره می کند.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح تولید قارچ دکمه ای

هنگامی که کمپوست به طور کامل کلون شد، لایه پوششی برای ایجاد یک پوشش محافظ برای قارچ های در حال رشد اعمال می شود. پس از آن، قارچ ها از لایه پوششی شروع به بیرون آمدن می کنند و رشد سریعی را تجربه می کنند. نظارت و مدیریت منظم شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و تهویه برای اطمینان از توسعه مناسب ضروری است.

برداشت یک مرحله حیاتی در کشت قارچ است، زیرا برداشت قارچ در زمان مناسب برای به حداکثر رساندن کیفیت و عملکرد مهم است. حمل و بسته بندی مناسب نیز برای حفظ تازگی و ماندگاری قارچ های برداشت شده مهم است.

مهمترین عوامل در پرورش قارچ دکمه ای:
۱- رطوبت هوا
۲- دمای هوا
۳- تهویه مناسب

1-رطوبت هوا
مناسب ترین میزان رطوبت در پرورش قارچ ۹۰ درصد است. حال اگر رطوبت درجه استاندارد را نداشته باشد، وسط کلاهک قارچ ها دچار فرو رفتگی می شود و بعد شکل ظاهری قارچ تغییر می کند و بافت زیر کلاهک پاره  و کلاهک از هم جدا شده و همین عامل باعث پایین آمدن کیفیت محصول می شود.

2-دمای هوا
بهترین دما برای رشد قارچ بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد.

3-تهویه مناسب
همیشه در اثر تنفس قارچ  میکروارگانیزم ها (مانند باکتری و قارچ های پست)، دی اکسید کربن تولید می کنند و بر اثر افزایش دی اکسید کربن در اصطلاح می گوییم هوای بد تولید شده است. در هیچ زمانی نباید درصد دی اکسید کربن بیشتر از ۰/۲ شود، اگر این اتفاق بیفتد در قارچ اندام های غیر طبیعی بوجود می آید.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید شیر پاستوریزه

ابزار و تجهیزات پرورش قارچ دکمه ای
پرورش قارچ دکمه ای نیاز به مجموعه خاصی از ابزار و تجهیزات دارد. اول و مهمتر از همه، تهویه مناسب برای یک فرآیند موفق کشت قارچ ضروری است. علاوه بر این، یک سیستم گرمایش قابل اعتماد برای حفظ دمای مطلوب برای رشد قارچ های دکمه ای ضروری است. علاوه بر سیستم های تهویه و گرمایش، یک دستگاه مرطوب کننده نیز برای مرطوب نگه داشتن محیط برای رشد قارچ ها مورد نیاز است.

یک منبع آب نیز برای آبیاری منظم بستر قارچ بسیار مهم است. یک PH متر نیز برای اطمینان از اینکه PH خاک در سطح مطلوب برای رشد قارچ است، ضروری است. علاوه بر این، یک دماسنج برای نظارت بر دمای داخل اتاق پرورش قارچ مورد نیاز است.

علاوه بر این ابزارها و تجهیزات اساسی، ماشین آلات تخصصی مانند تراش کمپوست قارچ و دستگاه تلقیح تخم ریزی برای عملیات کشت قارچ در مقیاس بزرگ ضروری است. این ماشین‌ها به خودکارسازی فرآیند آماده‌سازی بستر قارچ و تلقیح آن‌ها با تخم‌ریزی قارچ کمک می‌کنند.

تجهیزات حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک و عینک برای اطمینان از ایمنی کارگرانی که فرآیند کشت قارچ را انجام می دهند ضروری است. در صورت بروز هر گونه جراحت یا حادثه، داشتن جعبه کمک های اولیه نیز مهم است.

در نتیجه، ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای رشد قارچ دکمه ای متنوع و برای یک فرآیند کشت موفق ضروری است. از سیستم های تهویه و گرمایش گرفته تا ماشین آلات تخصصی و تجهیزات حفاظت فردی، هر یک از اجزاء نقش مهمی در تضمین موفقیت عملیات کشت قارچ دارند. با سرمایه گذاری در ابزار و تجهیزات مناسب، پرورش دهندگان قارچ می توانند شانس خود را برای برداشت پربار و یک سرمایه گذاری تجاری سودآور افزایش دهند.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی بسته بندی برنج

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید قارچ دکمه ای
ظرفیت سالانه : 50 تن
مساحت زمین مورد نیاز : 1200 مترمربع
زیر بنای کل : 400 متر مربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 4 نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :6.5 میلیارد
میزان نرخ بازده داخلی : 36درصد

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *