بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی تولید نخ ابریشم

Rate this post

 

ابریشم نوعی الیاف به دست آمده از پیله نوعی کرم ابریشم می باشد. بر اساس مدارک تاریخی اولین کشوری که به صنعت تولید ابریشم دست یافت کشور چین بود و پس از آن این صنعت به شبه جزیره کره، ژاپن، هندوستان، ایران و کشورهای اروپائی از جمله فرانسه و ایتالیا رسید.این صنعت در طی قرون متمادی، در رتبه اول منابع ثروتی ایران به ویژه گیلان به شمار می رفت، به طوری که یکی از مهمترین کالاهای صادراتی ایران، از جمله گیلان بود. ابریشم گیلان شهرت جهانی داشت و به علت رونق فراوان خود تا جنگ جهانی دوم، باعث شد که تجار ابریشم از دورترین نقاط جهان به این مرز و بوم کشانده شوند.  

امروزه استفاده از الیاف مصنوعی در صنایع نساجی باعث شده است تا توجه به الیاف طبیعی کمتر صورت بگیرد. اما رفته رفته با گذشت زمان و به دلیل برخی مشکلات ناشی از استفاده از الیاف مصنوعی توجه به استفاده از الیاف طبیعی در حال افزایش است.البته در این بین الیاف ابریشم به دلیل داشتن خواص منحصر به فرد خود دارای اهمیت ویژه ای بوده و به علت تولید محدود ضمن تقاضای بالای مصرف این ماده، قیمت این الیاف در مقایسه با الیاف طبیعی دیگر بسیار بالاتر می باشد. 

از این رو توجه و سرمایه گذاری در بخش تولید ابریشم سبب می شود تا ارزش افزوده بالایی در تولید این الیاف ایجاد شود. از آنجایی که تولید این الیاف اغلب در مراکز روستایی صورت می پذیرد، از این رو تولید و سرمایه گذاری در این بخش بطور غیر مستقیم سبب رونق بخش کشاورزی کشور نیز می گردد. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید ماالشعیر مالت
معرفی محصول

ابریشم لیفی است پروتئینی که به فرم رشته از دهان حشره کرم ابریشم ریسیده می شود. این حشره لیف ابریشم را به دور خود تنیده و پیله ابریشم را درست کرده و درداخل آن به سر می برد. مهمترین مسئله در پرورش کرم ابریشم، تأمین برگ درخت توت برای تغذیه کرم ها است. در دوره پرورش کرم ها، چنانچه برگ های مورد نیاز به موقع تأمین نشود، کرم ها ضعیف شده و قادر به تولید پیله سالم و درشت نخواهند شد. 

ابریشم به عنوان ظریف ترین، محکم ترین، پردوام ترین و پر جلا ترین نخ جهان ازسابقه ای به قدمت تمدن بشری برخوردار بوده و اصلی ترین مورد مصرف آن بافت پارچه های ابریشمی بوده است. بررسی تاریخ و سیر تحول جامه ملل نشان می دهد که فاخرترین لباس ها همواره از پارچه های ابریشمی دوخته شده است. 

نخ ابریشم به دو صورت سنتی و صنعتی تولید می شود و دارای ساختاری طبیعی می باشد. همچنین کیفیت بالای این محصول سبب شده است تا به عنوان یکی از بهترین انواع نخ در بازار شناخته شود. امروزه استفاده از نخ ابریشم در بسیاری از صنایع مشاهده می شود.از جمله کاربردهای نخ ابریشم می توان به تهیه فرش های ابریشم،تولید پارچه های ابریشمی، صنایع دستی و همچنین تولید نخ بخیه اشاره کرد. 

نخ ابریشم براساس میزان سرسین موجود به سه دسته ابریشم خام، ابریشم نرم و ابریشم پخته دسته بندی می گردد . ابریشم خام نخ ابریشمی است که سرسین آن گرفته نشده باشد. در صورت رنگرزی کردن نخ ابریشم خام، فقط قشر خارجی آن رنگ می شود . ابریشم نرم، نخ ابریشمی است که در آب و صابون قسمتی از سرسین آن گرفته شده باشد. پس از صمغ گیری 10 الی 15 درصد کاهش وزن انجام می گیرد. و ابریشم پخته نخ ابریشمی است که به مدت 2 ساعت در آب و صابون جوشانده شود بطوریکه صمغ یا سرسین آن کاملا گرفته شود. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید سوسیس و کالباس

با توجه به تنوع استفاده از نخ ابریشم در صنایع گوناگون می توان آینده ای بسیار روشن برای فعالان در این صنعت متصور شد. بنابراین به یقین می توان گفت راه اندازی خط تولید نخ ابریشم به شکل علمی و با مدیریت و برنامه ریزی دقیق منجر به موفقیت و کسب سودآوری برای سرمایه گذاران این حوزه خواهد شد. 

لازم به ذکر است که جهت انتخاب منطقه مناسب برای ایجاد واحدهای صنعتی توجه به دو نکته مهم دسترسی به مواد اولیه و امکان بهره برداری از این مواد الزامی است. بنابراین اجرای این طرح در استان هایی مانندگیلان، مازندران و گرگان به جهت دسترسی به مواد اولیه، و از طرفی استان های تهران ، اصفهان ، آذربایجان شرفی و خراسان جنوبی به جهت فعالیت در صنعت فرش بافی پبشنهاد می شود. همچنین با توجه به عدم وجود محدودیت خاص برای صادرات این محصول سرمایه گذاران می توانند به طور عمده این محصول را به بازارهای جهانی نیز عرضه نمایند.  

تجهیزات، مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز 

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی واحد تولید نخ ابریشم: 

  • ماشین انتخاب پیله 
  • پخت پیله 
  • توزیع کننده 
  • ابریشم کشی 
  • سوکینگ 
  • کلاف 
  • حمام سوکینگ 
  • سانتریقیوژ 
  • ضربه زن 
  • خشک کن کلاف 
  • قرقره پیچ 
  • تابندگی 
  • محفظه تثبیت تاب 
  • کلاف 

 

تعداد پرسنل مورد نیاز برای تولید سالیانه 20 هزار تن کاغذ از ضایعات کشاورزی، 40 نفر می باشد. 

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری

میزان سرمایه لازم برای اجرای طرح تولید نخ ابریشم به حجم تولید مد نظر تولید کننده بستگی دارد. به طور تقریبی می توان گفت میزان سرمایه ثابت لازم در این طرح با ظرفیت تولید سالیانه 100 تن نخ در زمینی به مساحت 5 هزار مترمربع، بدون احتساب هزینه زمین حدودا 40 میلیون تومان برآورد می شود. لازم به ذکر است که نرخ بازگشت سرمایه در این طرح 26 درصد می باشد. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی گردشگری _ دهکده ورزشی 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *