بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی تولید ماالشعیر مالت

طرح توجیهی تولید ماالشعیر مالت

Rate this post

معرفی محصول
در این بخش ابتدا به معرفی جو و مالت بعنوان مواد اولیۀ اصـلی تولیـد محـصولات مـورد نظـر پرداختـه خواهد شد و سپس به بررسی مشخصات و ویژگی­هاي عصاره مالت و ماءالشعیر خواهیم پرداخت . مادة اولیه تولید مالت دانه جو است فاکتورهاي کیفیت در مالت با فاکتورهاي کیفیـت در دانـه ارتبـاط نزدیک دارد . لذا لازم است براي این منظور از دانه هاي درشت ، سالم ، تمیـز و عـاري از آفـت زدگـی و کپک زدگی استفاده شود . دانه هاي قهوه اي طلایی و دانه هایی که داراي انباشـتگی و رسـیدگی کامـل هستند مناسب ترند. جو را از آن رو که اکثراً با گندم مقایسه می کنند ، باید گفت که خواص غذایی گندم بیـشتر از جـو مـی باشد ولی خواص درمانی جو بیشتر می باشد و بر خلاف گندم سبوس آن ، ماده ضد کلسیم ندارد . آنچه در مورد جو حائز اهمیت است ، مقادیر زیاد ویتامین B موجود در آن است ، مـشتقات ایـن دانـه از بالا رفتن چربی خون و سفید شدن مو جلوگیري می کنند ، همچنین دانـه جـو داراي چنـد نـوع آنـزیم می باشد که می تواند نشاسته آنرا به قند جو تبدیل کند ، همچنـین از دیگـر مـواد تـشکیل دهنـده جـو می توان به 10 %مواد ازته ، 2 %چربی ، 70 %مواد نشاسته اي و سـلولز اشـاره کـرد و نیـز داراي فـسفر ، کلسیم ، آهن می باشد .

انواع مالت: مالت کمرنگ ( malt pale) در مالت کم رنگ  (Malt Pale)به دانه ها یک مرحله خیس کردن کوتاه داده می شود . سـرعت و درجـه حرارت خشک کردن نسبتاً پایین بوده ، مالت کم رنگ قدرت رنگ کنندگی کمتري در مقایسه با مالـت تیـره دارد . در تهیه آن ابتدا دانه هاي مالت خشک را مرطوب نموده و رطوبت آن را به حد مورد نیاز مـی رسـانند سپس در دستگاهی که مشابه دستگاه بو دادن قهوه است بو می دهند . محصول حاصله داراي رنگ قهـوه اي روشن بوده و داراي طعمی لذید می باشد

شاید برای شما مفید باشد :   طرح پرورش گوجه فرنگی گلخانه ای

مالت تیر:  (Malt Dark) در تهیه مالت تیره از واریته هاي جو با درصد پروتئین بالاتري استفاده مـی­شـود. فرآینـد جوانـه زنـی در درجات حرارتی بالاتر و براي مدت زمان طولانی تر در مقایسه با مالت کم رنگ انجام مـی شـود . مالـت تیـره داراي رنگ و طعم و ملانوئیدین هاي بیشتري در مقایسه با مالت کم رنگ می باشد . با توجه به بالا بودن درجه حرارت در تهیه مالت تیره تقریباً آنزیم هاي موجود از بین رفته بنابراین این نـوع مالت فاقد فعالیت آنزیمی بوده و صرفاً براي ایجاد طعم و رنگ مورد استفاده قرار می گیرند .

موارد استفاده مالت : مالت و عصارة آن به دلیل ویژگیهاي آنزیمی ، قدرت طعم دهنده گی ، رنگ و ارزش تغذیه اي آن ، در دنیـا موارد استفادة فراوانی دارد . کاربرد مالـت در صـنایع مختلـف غـذایی چـون قنادیهـا ، در تهیـه بیـسکویت ، کراکرهاي تخمیري ، انواع کارامل ، شیرینی و در تولید سرکه ، الکل ، غلات صـبحانه اي ، بـسیاري از انـواع نوشابه ها و شیرهاي آشامیدنی چون شیر کاکائو ، در نانوایی ، غذاي کودك و بعنوان مکمـل هـاي تقـویتی و غذایی می باشد . علت کاربرد مالت و عصارة آن در صنایع پخت این است که مالت در نـان سـبب تـسریع در عمل تخمیر شده و زمان فرمانتاسیون را تقلیل می دهد . در ضمن کاربرد مالت در تهیۀ خمیـر نـان ، صـرفه نظر از بهتر شدن طعم و رنگ و در بهبود کیفیت ساختمان نان نیز مؤثر است ،. زیرا حجم قـرص نـان زیـادتر شده و ساختمان مغز نان بهتر می شود . از مالت در صنایع داروسازي ، براي بهبـود طعـم در روغـن مـاهی و گلیسر و فسفات ، در تهیه اوومالتین ، مالتین ، استومالت ، رادیو مالت و ده ها محصول مشابه دیگـر اسـتفاده می شود . ضمن اینکه به علت خاصیت ملین بودن عصاره مالت ، تجویز آن براي کودکان که دستگاه گوارشـی آسیب پذیري دارند بسیار مناسب است . مصرف این ماده استخوانبندي را محکم و ضعف و بی اشتهایی را از بین می برد و در پزشکی در مـوارد کـم خونی ، ویتامینوز A و بیماریهاي عصبی تجویز می گـردد . مالـت در مـوارد سـوء هاضـمه هـاي گلوسـیدي ، کمبود ترشح بزاق و در دوران نقاهت بیماریها و در تمام مراحلی که به یک غذاي سهل الهضم نیاز است مـورد استفاده قرار می گیرد . از مهمترین فرآورده هایی دارویی مالت ، مالتین می باشد که یک فرآورده آنزیمی است ، مالتین را بعنـوان دارو در اختلالات گوارشی ورم مزمن معده و تعدادي از داروها مانند گرانول مارتینه استفاده می کنند . و در دیگر صنایع چون صنایع نساجی و میکروبیولژي ، بطور مثال در تصفیۀ مایع استخراج شـده از جـوهر قیر و نمکهاي آهن و در رخت شویخانه ها به منظور جداسازي نشاسته از پارچه مصرف می شود .

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث واحد کشت چای ترش 

روش معمول در ایران در ایران

ماء الشعیر به روش زیر تولید می نمایند:

  • مقدار معینی از مالت را توزین نموده و بعد از آسیاب کردن یا خرد کردن در داخل مخزن پخت بـا مقـدار معینی آب مخلوط می­نمایند . مخزن یا دیگ پخت داراي ژاکت یا جداره گرما و همزن مـی باشـد . عملیـات هیدورلیز نشاسته مالت جو به قندهاي شیرین و همچنین تبدیل پروتئین و سایر مواد موجود مالـت بـه مـواد ساده تشکیل دهند ، در این مرحله صورت می گیرد . اضافه کردن شکر ، عصاره رازك و افزودنیهاي دیگـر در خاتمه عملیات هیدرولیز انجام می شود.
  • توسط صافی تفاله مالت را از مایع حاصله Wort جدا کرده و مایع را به مخزن دیگـري بنـام Whirpool ارسال می کنند تا ته نشینی صورت گیرد.
  • مایع گرم توسط سرد کننده صفحه اي  (Cooler Plate)خنک شـده و در حـین انتقـال بـه مخـازن دو جداره جهت نگهداري اسیدهاي خوراکی و افزودنیهاي دیگر اضافه می شود.
  • ماءالشعیر خنک را توسط سیستم فیلتراسیون کاملاً شفاف نموده و در مخازن تحت فشار دو جداره استیل با تزریق گاز Co2 به واحد پرکنی انتقال می دهند.
  • بعد از پرکنی و درجه بندي جهت جلوگیري از فعالیت میکروبی ، آن را پاسـتوریزه نمـوده و بـسته بنـدي می­کنند.

ماشین آلات خط تولید ماالشعیر
1. واحد فیلتراسیون آب ( شامل فیلتر ممبران ، سیستم استریل )
2. تانک آب داغ و مبدل حرارتی و سیستم کنترل اتوماتیک
3. بالابر شکر
4. تانک انحلال شکر و مبدل حرارتی و پمپ شربت
5. فیلتر دوقلوی شربت
6. مبدل صفحه ای دو مرحله ای
7. تانک ذخیره شربت و کنترل بریکس
8. سیستم دی اریاتور
9. تانک بلندینگ و متعلقات جانبی
10. تانک مایه مالت
11. تانک طعم دهنده
12. پمپ های جابجایی مالت و اسانس و فلومتر های شربت و سیستم اتوماسیون کنترل
13. فیلتر دیسکی اتوماتیک
14. فیلتر کارتریج
15. بافر تانک
16. تانک های ذخیره ماالشعیر شفاف
17. سیستم دوزینگ اسانس
18. دستگاه تزریق گاز ( پری میکس ، اینتر میکس )
19. تونل پاستویزاتور

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید غذای سگ و گربه

ماشین آلات بسته بندی ماالشعیر
1. دپالاتایزر
2. دستگاه پرکن ( تری بلوک و منو بلوک )
3. دستگاه لیبل زن
4. دستگاه جت پرینتر
5. دستگاه شیرینک پک overap
6. دستگاه دسته زن
7. پالاتایزر
8. دستگاه پری فرم ساز
9. دستگاه بادکن بطری ( بلومولدینگ )

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید ماالشعیر
ظرفیت تولید سالیانه : 1100 تن
مساحت زمین مورد نیاز : 10000 متر مربع
زیر بنای ساختمان : 5000 متر مربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 22-18 نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : 18 میلیار تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : 12 میلیارد تومان
میزان نرخ بازده داخلی : 31%

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *