بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی احداث واحد کشت چای ترش 

Rate this post

چای ترشاز خانواده ختمی و بومی قاره آفریقا بوده و در سرتا سر دنیا بیش از 300 نوع از چای ترش یافت شده است. این گیاه با عناوین دیگری به نام چای مالمیر، چای مکه، چای روزل وچای قرمز نیز شناخته شده  و به دو صورت گرم و سرد قابل استفاده است.این گیاه در گذشته  در ایران تنها در استان سیستان ‌و بلوچستان کشت می شد. اما با شناخت بیشتر این گیاه و کاربردهای آن  به تدریج  شاهد گسترش کشت چای ترش در مناطق دیگر کشور از جمله استان فارس بوده ایم. از جمله کاربردهای آن می توان به مصرف خوراکی  و استفاده از الیاف و چوب آن اشاره کرد. این گیاه یک تا دوساله می تواند تا ارتفاع ۳ متر رشد کند.  

در دنیا چین و تایلند از تولیدکنندگان عمده این محصول بوده و بازار فروش قابل توجهی دارند. البته لازم به ذکر است که بهترین چای ترش به لحاظ کیفی در جهان در کشور سودان تولید می‌شود اما به‌دلیل امکانات کم و فراوری ضعیف، عملکرد ضعیفی داشته و قادر به تولید انبوه آن نمی باشند. علاوه بر آنها کشورهای مکزیک، مصر، سنگال، تانزانیا، مالی و جامائیکا نیز تولید کننده‌های مهم چای ترش هستند که تولیدات آن‌ها بیش‌تر برای مصارف داخلی کشور خودشان استفاده می شود. 

بهترین نواحی کشت برای این گیاه مناطق گرمسیری با دمایی بین 15 تا 32 درجه سانتی گراد می باشد. این گیاه تحمل مناطق سردسیر را نداشته و حداقل دمای قابل تحمل برای آن در زمستان 15 درجه سانتی گراد می باشد. بنابراین با توجه به مساعد بودن آب و هوای برخی مناطق ایران در کنار هزینه‌ کم لازم برای راه‌اندازی این کسب و کار، شرایطی مساعد و سودآوری را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است. همچنین باید توجه داشت که در این مسیر شرایط صادرات نیز مهیا است. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث واحد کشت جینسینگ
معرفی محصول

چای ترش از خانواده مالواسه بوده و به صورت درختچه ای با ارتفاعی در حدود 2 تا 2.5 متر رشد می کند. کاسبرگ های این گیاه در ابتدا سبز بوده که بعد از رسیدن قرمز رنگ می شود و این کاسبرگ در سرتاسر دنیا به عنوان یک نوشیدنی با خواص دارویی بسیار به صورت گرم یا سرد میل می شود. سابداریفا، آلتیزیما، ریکو، ویکتور و آرچر برخی از انواع مطرح چای ترش هستند. 

این گیاه برای رشد بهینه به نور کامل و کافی خورشید و آبیاری منظم نیاز دارد. بنابراین در دوره جوانه‌زنی لازم است، سطح بستر کاشت همواره رطوبتی به میزان 34 درصد داشته باشد. بعد از اینکه ارتفاع گیاه به ۱۰ سانتی‌متر رسید می توان از میزان آبیاری کاسته و هفته‌ای دو تا سه بار آبیاری را انجام دهید. اگر گیاه چای ترش فقط برای تولید کاسبرگ کشت شود، زمان مناسب کشت آن در مناطق گرمسیر در اردیبهشت می باشد، و اگر هدف از  کشت  آن استفاده از شاخ و برگش باشد بذر آن را می توان در اسفند و بدون تنک کردن کاشت.لازم به ذکر است که آب و هوای مطلوب باعث رشد سریع و یکنواخت بوته های چای ترش می شود. این گیاه در طول رشد به چهار تا هشت ماه به دمای شبانه بیشتر از 21 درجه سانتی گراد نیاز دارد، بنابراین می توان گفت از جمله گیاهانی است که دوره های خشکی را تحمل می کند اما در مناطقی که بارندگی کم و ناکافی باشد، آبیاری منظم می تواند نتیجه مؤثرتری داشته باشد. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث واحد پرورش شیرین بیان

چای ترش از نظر خاک زمین کشت در زمره گیاهان حساس به شمار می رود و خاکی که بذر این گیاه  در آن قرار می گیرد باید بسیار مرغوب باشد. PHایده آل برای خاک باید خنثی یا کمی اسیدی (۵٫۵ تا ۵٫۷) باشد. علاوه بر آن برای چای ترش از کودهای شیمیایی تجاری بر اساس فرمولاسیونNPK ، ۷-۶-۴ نیزاستفاده می شود. در صورت رعایت نکردن  مسائل ذکر شده ممکن است گیاه به مرحله گل دهی و رشد کامل خود نرسد.همانطور که میدانید در تمامی زمین های کشاورزی علف های هرز وجود دارند که ممکن است جلوی رشد گیاه را بگیرند و بسیار مهم است که عملیات چیدن علف های هرز و یا همان وجین کاری یک هفته پس از کشت بذر آن انجام بگیرد.رایج ترین روش تکثیر چای ترش به وسیله بذر بوده و کمتر به وسیله قلمه تکثیر می شود . تکثیر با قلمه موجب تولید بوته های کوتاه تری خواهد شد، بنابراین بیشترین کاربرد قلمه های ریشه دار شده در کشت مخلوط با سایر گیاهان است.گل دهی چای ترش در اواخر ماه شهریور و یا اواسط ماه مهر شروع می شود که تا مرحله نهایی آمادگی کاسبرگ ها به آبان و آذر ماه می رسد و می تواند برداشت شود.البته در برخی روش ها ممکن است گل دهی آن تا اواخر بهمن ماه طول بکشد و اگر به موقع برداشت نشود کاملا از بین میرود و به مرحله هرس کاری می رسد. 

 

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری 

میزان سرمایه لازم برای کاشت چای ترش در زمینی به مساحت یک هکتار، حدود 350 میلیون تومان بدون احتساب هزینه زمین زراعی، تخمین زده شده است. دوره بازگشت سرمایه در این طرح حدود 1 سال بوده و نرخ بازده سرمایه آن نزدیک به 100 درصد می باشد. به طور میانگین انتظار می‌رود سالانه از هر 1 هکتار کشت این محصول 600 کیلوگرم چای ترش خشک و 300 کیلوگرم بذر چای ترش تولید و به فروش برسد. 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *