بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی تولید انواع سس

طرح توجیهی تولید انواع سس

Rate this post

معرفی محصول
سس، مایع غلیظی است که برای طعم و مزه دادن به انواع غذاها یا جذاب‌تر به نظر آمدن آنها کاربرد دارد. سس از واژه سالسوس گرفته شده است. اصل واژه سس فرانسوی است که خود ریشه لاتینی دارد. از سس یرای مزه دادن به غذا ‍، سالاد ، اردو و کوکتل استفاده می کنند .  برای مزه‌دارتر کردن غذا از چاشنی های گوناگونی استفاده می شود که سس‌ ها جزئی از آن ها هستند.

سس‌ها نقش مهمی در تهیه غذاها دارند، تمامی سس های موجود و طرز تهیه آنها از ۴ سس مادر تشکیل شده‌ اند؛

سس بشمال یا bechamelle

سس گوجه فرنگی یا Classic Tomate Sauce

سس اسپانیایی یا Espagnole sauce

سس هلندی یا Hollandaise Sauce

انواع سس:

سس گوجه فرنگی(کچاپ):

سس گوجه فرنگی فرآورده ای است که هم از گوجه فرنگی تازه پوست کنده و دانه گرفته و تغلیظ شده و هم از رب گوجه فرنگی با افزودن موادی شامل نمک طعام، سرکه، سیر، پیاز، ادویه ها و به روش حرارتی تهیه می شود و در ظروف مجاز پر شده و نگهداری می شود.

امروزه مواد اصلی تشکیل دهنده سس کچاپ را، گوجه فرنگی، سرکه، شکر، نمک، فلفل شیرین، میخک و دارچین تشکیل می دهد. البته گاهی از گرفس، پیاز و ادویه جات هم در تهیه سس کچاپ استفاده می‌کنند.

تاریخچه استفاده از سس کچاپ

در ابتدا سس کچاپ از قارچ یا ماهی آغشته در آب نمک و مزه دار شده با ادویه جات، تهیه می ‌‌شد. برخی از مواد افزودنی برای تهیه سس کچاپ در قدیم ، عبارت بودند از: ماهی کولی، صدف، خرچنگ، گردو، لوبیا قرمز، خیار، لیمو و انگور.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث واحد تولید خوراک آبزیان 

فردی به نام هینز، اولین کسی بود که کارخانه سس کچاپ را برای اولین بار در سال ۱۸۷۶ میلادی احداث کرد. سس ‌های کچاپ امروزی از سال ‌های اول قرن بیستم وارد بازار شدند. آن زمان، محققین استفاده از بنزوات سدیم به منظور نگهداری طولانی مدت از مواد غذایی را، ناسالم قلمداد کرده بودند. در جواب آن ها، سرمایه گذاران در زمینه تولید سس کچاپ، سعی نمودند تا دستورالعمل‌ هایی ارائه دهند که نیاز به استفاده از این ماده نگهدارنده از بین برود.

سس خردل

فرآورده ای نیمه جامد است که از ترکیب موادی چون سرکه، شکر، نمک، پودر خردل، ادویه ها، نشاسته، روغن مایع و آب بدست می آید؛ به نحوی که قسمت اعظم ترکیب آن پودر خردل می باشد.

سس مایونز

سس مایونز نوعی سس غلیظ، سفید و کرم مانند می باشد که سرد سرو می شود. این سس، امولسیونی از روغن نباتی است که در زرده تخم مرغ معلق است و از سرکه یا آبلیمو و انواع ادویه جات برای مزه دار کردن این سس استفاده می شود. طرز تهیه سس مایونز به این صورت است که روغن را به تدریج به مایعات دیگر اضافه می کنند و در همین زمان، مواد داخل ظرف را مرتباً مخلوط می کنند تا روغن نباتی به ذرات کوچک تبدیل شده و در تمام سطح سس به طور یکنواخت پخش گردد. زرده تخم مرغ با فراهم کردن لسیتین، سبب پایداری این امولسیون می شود. سپس مخلوط حاصله را با نمک و دیگر ادویه جات مزه دار می کنند. سس مایونز را تنها به صورت سرد مصرف می کنند. فرانسوی ها سس مایونز را با مرغ سرد، تخم مرغ سفت سرد و بسیاری غذاهای دیگر استفاده می کنند.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی ساخت ماشین آلات و تجهیزات استخراج مواد معدنی

با اضافه نمودن مواد افزودنی مختلف به سس مایونز، می توان بسیاری از سس های سرد را تهیه کرد. مثلا، آیولی نوعی سس مایونز است که در تهیه ی آن از پودر سیر استفاده شده است. سس تارتار نیز از سس مایونز و انواع سبزیجات تهیه می شود. بسیاری از سس های سالاد نیز از سس مایونز تهیه می شوند؛ مثل سس روسی که از مخلوط سس مایونز و سس گوجه فرنگی به دست می آید. سس هزارجزیره هم نوعی سس سالاد است که از مخلوط کردن سس سالاد روسی با انواع ترشی و سبزی تهیه می شود.

سس مایونز های خانگی تقریباً ۷۵ درصد چربی دارند، اما سس مایونز های کارخانه ای، ۶۵ تا ۷۰ درصد چربی دارند. در تهیه ی سس های مایونز کارخانه ای، معمولاً به جای کل و یا بخشی از زرده تخم مرغ مصرفی، از آب استفاده می شود. البته باید مواد دیگری از قبیل لسیتین یا دیگر مواد امولسیون کننده همچون سویا نیز به سس مایونز تهیه شده با آب اضافه گردد. سس مایونز کم چرب نیز از نشاسته، ژل سلولز و دیگر موادی که ماده ی حاصله را از نظر بافت، شبیه مایونز واقعی می کند، تهیه می شود. همچنین سس مایونز را می توان از سفیده تخم مرغ خام که زرده آن اصلاً با آن مخلوط نشده باشد، نیز تهیه کرد. سس مایونزی که با استفاده از این مواد تهیه می شود از نظر ظاهری هیچ فرقی با سس مایونز معمولی ندارد. اما اگر نمک، فلفل، آبلیمو، سرکه، سس خردل و مقدار کمی فلفل دلمه برای طعم دادن به سس اضافه شود، این سس، مزه سس مایونزی که با زرده تخم مرغ تهیه می شود را پیدا می کند.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح احداث آشپزخانه صنعتی

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز :

ماشین میکسر هموژن سس مایونز 250 کیلویی
وان ضد عفونی و آبگیری تخم مرغ تمام استیل
میز آبکشی نهایی تمام استیل
میز آماده سازی تخم مرغ تمام استیل
میز مخصوص تخم مرغ شکنی تمام استیل
مخزن ذخیره تمام استیل 300 لیتری جهت ذخیره روغن
مخزن ذخیره 1 تنی تمام استیل جهت دپوی سس مایونز
مخزن ذخیره 5/1 تنی تمام استیل همزن دار جهت کچاپ
وان مخصوص تخلیه حلب روغن 700 لیتری با پمپ انتقال
مخزن آماده سازی کچاپ 300 لیتری تمام استیل
ماشین پخت دو جداره تمام استیل جهت سس سرد و کچاپ
ماشین پاستوریزاتور تمام استیل با سیستم آب گرم 2 تنی
وان سرد کن از جنس گالوانیزه ، دارای رولیک آلومینیومی
مخزن آب گرم با مبدل حرارتی تمام استیل 1000 لیتری
ماشین پر کن اتومات جهت ظروف شیشه
ماشین پر کن اتومات جهت ظروف پت
میز ترافیک شیشه و پت تمام استیل
نوار دربندی 2 متری تمام استیل
تونل شیرینگ بخار تمام استیل
تابلوی فرمان داخل سالن
ماشین پرکن ساشه ( تک نفره)

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *