بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی احداث واحد تولید خوراک آبزیان 

Rate this post

امروزه با توجه به اهمیت و لزوم استفاده از آبزیان به خصوص ماهی در رژیم غذایی، می‌توان گفت پرورش ماهی به کسب و کاری پرسود تبدیل شده است. در همین راستا تولید خوراک غنی جهت پرورش ماهی‌های با کیفیت تر حائز اهمیت می باشد.آبزیان همانند سایر موجودات، جهت رشد و نمو به مواد مغذی نیاز دارند.  تغذیه مناسب آبزیان پرورشی را در برابر بیماری ها مقاوم می سازد و تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد آبزی پروری دارد.بر همین اساس کارشناسان شیلات معتقدند برای توسعه آبزی پروری در کشور باید نهاده های مورد نیاز آن كه غذا مهم ترین آنهاست، با کیفیت بالا و هزینه کمتر در داخل کشور تولید شود.خوراک ماهی با توجه به سن ماهی‌ها و مواد اولیه ای که در داخل آن‌ها به کار رفته است، در اشکال مختلفی شامل پلت، خرد شده، پولکی، گرانول و رشته ای، به صورت خشک یا تر با رطوبتی به اندازه 7 تا 13 درصد تولید می گردد. در خوراک تولید شده برای ماهی‌ها تمامی مواد موردنیاز جهت تغذیه آن‌ها از جمله پروتئین‌های حیوانی و گیاهی، مواد انرژی زا، املاح، ویتامین‌ها و با نسبت‌های استاندارد وجود دارد.به دلیل ارزان بودن مواد اولیه ایی که در تولید این محصول به کار می‌رود، قیمت‌ نهایی آن به صرفه و اقتصادی خواهد بود. همچنین استفاده از غذای خشک این امکان را به افراد می‌دهد که همراه با آن‌ها داروهای خاص مثل آنتی بیوتیک‌ها و را نیز جهت کنترل بیماری در میان آبزیان، به خوراکشان اضافه نمایند.از دیگر مزایای تولید غذای آبزیان این است که حمل و نقلشان به راحتی انجام می‌شود و افراد می‌توانند آن‌ها را در حجم‌های زیاد خریداری کنند.نبود تغذیه مناسب و عدم مدیریت صحیح تغذیه در مزارع ، باعث ضررو زیان جدی مزارع پرورش آبزیان می شود. با توجه به اهمیت تغذیه در صنعت آبزی پروری جا دارد بهای لازم به این بخش مهم از آبزی پروری داده شود. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید میوه خشک (چیپس میوه) صنعتی
معرفی محصول 

تغذیه در آبزیان پرورشی از اهمیت وجایگاه خاصی برخوردار است . اهمیت تغذیه از تغذیه صحیح مولدین ماهی و میگو شروع و تا زمان بازاری شدن و صید آنان از مزارع آبزیان پرورشی ادامه پیدا می كند . تغذیه ركن اصلی در صنعت آبزی پروری می باشد.بیشترین هزینه را در مزارع آبزیان پرورشی ، هزینه غذا به خود اختصاص می دهد . تغذیه تاثیر مستقیم بر رشد و كیفیت لاشه آبزیان پرورشی دارد . تغذیه مناسب آبزیان پرورشی را در برابر بیماری ها مقاوم می سازد و تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد آبزی پروری دارد.نبود تغذیه مناسب و عدم مدیریت صحیح تغذیه در مزارع ، باعث ضررو زیان جدی مزارع پرورش آبزیان می شود . با توجه به اهمیت تغذیه در صنعت آبزی پروری ، جا دارد بهای لازم به این بخش مهم از آبزی پروری داده شود. 

به منظور افزایش کیفیت ماهی‌های پرورش یافته، باید توجه بیشتری به غذای مصرفی آن‌ها داشت و از فرمولاسیون‌های علمی جهت بهبود کیفیت غذای آن‌ها استفاده کرد.جهت تولید خوراک ماهی ابتدا باید از رفتارهای تغذیه ای و نیاز غذایی ماهیان مختلف آگاه شد و سپس با استفاده از تکنیک های دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک، اقدام به تولید آن‌ها کرد. البته لازم است اشاره کنیم که حساسیت بسیاری در تغذیه آبزیان وجود دارد و رعایت مسائل بهداشتی در پرورش آن‌ها اهمیت قابل توجهی دارد، که همین موضوع بیانگر لزوم تولید غذای ماهی باکیفیت می باشد.اندازه غذا و مخصوصاً پلت ، نقش بسیار مهمی در میزان تغذیه آبزیان دارد .با توجـه بـه انـدازه آبزیان در مقاطع مختلف زندگی و رشد آنها، باید پلت های مورد مصرف به اندازه ای باشند که به راحتی استفاده شود. آبزیان کوچک به غذاهای با اندازه کوچک و آبزیان بزرگتر به غذاهای بزرگتـر نیـاز دارنـد.این پلت ها را می توان به سه روش با استفاده از دستگاه پرس پلت، اکسترودر و اکسپندر تولید کرد. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح تولید انیدرید فتالیک

 گذشته از اندازه ، ترکیبات غذایی نیز با سن ، رشد و وزن آبزیان باید تناسب و همخوانی داشته باشد.به عنوان مثال در وزن های پایین تر وسنین کمتر، آبزیان به مقادیر بیشتری نیازمندند و این در شرایطی است که غذای مصرفی از نظر اندازه باید از قطعات ریز و کوچک تشکیل شـده باشد.بنـابراین تولیـد انـواع خوراک آبزیان از تنوع گستردهای از لحاظ ابعاد فیزیکی و کیفیت فرمولاسیون شیمیایی و ترکیباتی برخوردار است ، بطوریکه در هر کدام از مراحل رشد احتیاج به خوراک مخصوص آن مرحله وجود دارد.  

در کشورما شهرهای کردستان، کرمانشاه و ایلام جزو بزرگ ترین پرورش دهنده‌های ماهی در کشور هستند. با توجه به این توضیحات می‌توان گفت بازار هدف تولید کنندگان خوراک ماهی، شهرهای موجود در خطه زاگرس هستند. البته لازم است اشاره کنیم که علاوه بر این، خوراک آبزیان به دیگر کشورها همچون عراق نیز صادر می‌گردد. 

تجهیزات، مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز 

تجهیزات مورد نیاز شامل موارد زیر می باشد: 

  • تانك ذخیره ملاس 
  •  فیلتر دوگانه تانك ذخیره ملاس 
  •  لیستین سیستم توزین 
  • پمپ چربی سیستم توزین مایعات 
  •  سیستم گرمایش لوله ای مایعات لوله كشی مربوط به چربی 
  •  مخازنPK-FK 
  •  مخازن تایپ 
  •  سیم بار كشویی تق 
  • مخزن میانیPK-FK 
  • مخازن تایپ 2 سیستم گونی زنی دفیق با كلیه متعلقات 
  •  مخازن گونی زنی مخزن میانی 
  • روتواسپری 
  • سیستم توزین مایعات 
  • تابلوی قدرت ماشین آلات 
  •  تابلو كنترل و میمیك عملكرد قفل ماشین آلات 
  • موادمصالح مونتاژ برق والكترونیك سینی 
  • كابل سیم 
  • اتصالات لوله و سویچ های امر جنسی قطع برق در زمان تعمیرات كمپرسورهای هوا 
  • ژنراتور 
شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی کارخانه تولید ورق ام دی اف

تعداد پرسنل مورد نیاز برای راه اندازی این واحد با ظرفیت تولید بالغ بر 12000 تن حدود 30 نفر می باشد. 

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری 

میزان سرمایه مورد نیاز واحد خوراک آبزیان بسته به مساحت محیط مورد استفاده و ظرفیت تولید سالانه هر واحد، حدود 6 تا 11 میلیارد تومان برآورد می شود. نرخ بازده سرمایه در این پروژه حدود 38 درصد بوده و بازگشت سرمایه آن یکساله می باشد. 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *