طرح توجیهی احداث و راه اندازی آژانس تبلیغاتی
مقدمه
در دنیای امروز که هرسمتی سرتان را بچرخانید ردپایی از تبلیغات را می بینید ورود به بازار تبلیغات اصولی و تاثیرگذار، کار مشکل و حرفه ای به نظر می رسد، در واقع به سرانجام رساندن یک تبلیغ خوب با استفاده از مجرای مناسب به آن، کار هر کسی نیست و همین جاست که نقش صاحبان تبلیغات نمایان می شود و در بین صد ها یا شاید هزاران آژانس تبلیغاتی تنها تعداد کمی از آن ها به صورت حرفه ای فعالیت می کنند اما در مجموع صاحبان شرکت های طراحی و تبلیغات مسئولیت بزرگی را به عهده دارند ، بررسی بازار و مخاطب شناسی ، داشتن یک تیم حرفه ای برای طراحی ، شناخت رسانه ها و در داشتن آن ها همگی به عهده آژانسی است که تولید کنندگان خود را به آن ها می سپارند .
معرفی
منظور از آژانس تبلیغاتی مجموعهای است که در زمینه برنامه ریزی و توسعه تبلیغات فعالیت میکند و تمام جنبههای تبلیغات و بازاریابی را برای مشتریان خود مدیریت مینماید. مشتریان این آژانسها که به آژانس خلاقیت معروف هستند، اغلب مشاغل خصوصی و سازمانهای غیرانتفاعی هستند.
هدف سازمانهای این چنینی این است که از محصول مورد نظر یک تصویر خلاقانه و جدید به مشتریان احتمالی ارائه دهند تا این محصولات در ذهن افراد با یک تبلیغ جذاب و درست ماندگار شوند.
آژانس تبلیغاتی وظایف گسترده ای برعهده دارد بعضی از این وظایف عبارتند از :
- ایده ای را که تبلیغ کننده دارد، به درستی دریافت کرده و آن را تبدیل به یک پیام ارتباطی قابل توجه نماید.
- هدف را افزایش فروش قرار دهد.
- کیفیت خدماتی که ارائه می دهد، بالا بوده و آن ها را به صورت یکپارچه ارائه کند.
- هم برای رشد اقتصادی تبلیغ دهنده تلاش کند و هم آگاهی عمومی را نسبت به محصول بالا ببرد.
- باز خورد مشتریان و مخاطبان محصول را دریافت کند و از آن ها برای بهبود خدماتی که ارائه می دهد، استفاده کند.
انواع آژانس تبلیغاتی
- آژانس تبلیغاتی با خدمات کامل : چنین شرکتی بخش گسترده ای از خدمات تبلیغاتی را برای شما فراهم می کند و برای هر ایده شما یک راه حل بازار یابی دارد.
- آژانس تعاملی : این شرکت ها هر بخشی از تبلیغ را که بخواهید برای شما انجام می دهند. (یعنی شما بخشی از کار را بخواهید به آن ها بدهید).
- آژانس تبلیغاتی خود شرکت یا سازمان : این نوع آژانس ها برای خود سازمان مورد نظر هستند و فعالیت های مربوط به بازاریابی و تبلیغات همان شرکت را
انجام می دهند.
- آژانس خرید رسانه ای : این نوع آژانس ؛ فضاهایی که در آن تبلیغ نمایش داده می شود و برنامه زمان بندی نمایش تبلیغ ها را مدیریت می کند.
- آژانس تخصصی : این نوع آژانس ها تنها تبلیغات را در حوزه خاصی انجام
می دهند مثل حوزه مالی ، حوزه فرهنگی و اجتماعی یا حوزه صنعتی و …
- آژانس و بوتیک خلاق : فعالیت این نوع آژانس ها ارائه ایده های خلاقانه است
مثل کارهای هنری برای تبلیغات .
خدمات ارائه شده توسط آژانس های تبلیغاتی
- طراحی و پیاده سازی تبلیغات چاپی
- طراحی و اجرای تبلیغات دیجیتالی
- ساخت تیزر های تلویزیونی
- برنامه ریزی طرح های تبلیغاتی
- طراخی و ایجاد وب سایت
- ساخت موشن گرافیک و استاپ موشن
- بازاریابی آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی
تجهیزات مورد نیاز راه اندازی شرکت تبلیغاتی
- دوربین های حرفه ای
- سه پایه حرفه ای
- تجهیزات استودیو عکاسی
- تجهیزات فیلمبرداری هوایی با کواد کوپتر
- تجیزات نور
- تجهیزات صدا
- استابلایزر و تجهیزات حرکتی حرفه ای
- دستگاه چاپ
- پرینتر سیاه و سفید یا رنگی
- دستگاه های کامپیوتر
- دستگاه سرور و تجهیزات شبکه
- تجهیزات وای فای و اینترنت
- تجهیزات و لوازم اداری مورد نیاز دفتر
سرمایه لازم برای راه اندازی آژانس تبلیغاتی
هزینه های مورد نیاز برای ثبت ؛ شامل هزینه اخذ مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حق الوکاله وکیل، حق الثبت شرکت، تنظیم اوراق مربوطه، وارد کردن اوراق مربوطه به سیستم اوراق و پرداخت هزینه روزنامه های رسمی می باشد.البته ممکن است در حین پروسه تاسیس آژانس با توجه به شرایط برخی هزینه های جانبی نیز به این موارد اضافه شود. .
علاوه بر آن خرید تجهیزات و جذب کارکنان برای این شرکت ها ممکن است در تغییر و نوسان هزینه ها موثر باشد. به همین دلیل نمی توان هزینه ای که برای سرمایه نیاز است را به صورت عددی تخمین زد. .