بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح تولید روغن هسته انگور

Rate this post

مقدمه

در طول جنگ جهانی اول به علت کمبود روغن خوراکی در آلمان و اتریش و مجارستان به روغن هسته انگور توجه شد تا بتواند جوابگوی کمبود باشد. از لحاظ تاریخی ابتدائی ترین کارها در سال 1560 میلادی بر روی روغن هسته انگور انجام شده و اولین گزارش ایجاد کارخانه تولید روغن هسته انگور به سال 1780 میلادی برمی گردد. در این صنعت بیشترین قدمت متعلق به ایتالیا بوده و آن هم بخاطر وجود تاکستانهای زیاد انگور و بالاتر بودن حجم تولید مشروب و آب انگور در این کشور گزارش شده است. در فرانسه نیز این صنعت در حدود سال های1918-1919میلادی بنیان گذاشته شد و در سال 1940 میلادی در زمان کمبود مواد غذایی در فرانسه توجه زیادی به این روغن معطوف گردید. طرح تولید روغن هسته انگور با هدف برجسته کردن اهمیت این محصول همه جانبه و پتانسیل آن برای صنایع مختلف است.

معرفی محصول

این روغن از دانه های انگور واریته Vitis vinifera بدست می آید روغن هسته انگور یک روغن خوشمزه و ایده آل برای آماده کردن غذاهای سرد وگرم است و سال هاست که در آشپزخانه های اروپا به خاطر طعم خوش و فواید بهداشتی آن به روغن های دیگر ترجیح داده می شود. روغن هسته انگور از هسته های انگورهایی است که پس از آبگیری برای آب انگور و سرکه مصرف می شوند و در یک روند سالم جهت استحصال روغن مورد استفاده قرار می گیرد. روغن هسته انگور صد درصد طبیعی است و هیچ ماده شیمیایی به آن اضافه نمیشود این روغن بر خلاف روغنهای دیگر دود نمی کند و نمی سوزد. نه تنها بر طعم اصلی غذا تأثیر نمی گذارد بلکه اندکی طعم کره ای به آن می دهد و به همین دلیل و آنچه در زیر به آن اشاره خواهد شد مورد تحسین همگان قرارگرفته است.
این روغن منبع سرشاری از ویتامین E است که نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از امراض قلبی دارد و مانع لخته شدن خون در رگ ها میشود. مصرف یک قاشق غذا خوری از روغن دانه انگور، تقریباً نیاز روزانه بدن به ویتامین E را تأمین می کند. روغن هسته انگور دارای بالاترین مقدار اسید لینولئیک یعنی 68 تا 76 درصد است. این اسید از اسیدهای چرب بسیار ضروری برای زندگی انسان محسوب می شود که بدن قادر به تولید آن نیست. این روغن دارای pronathrocynidinsکه نوعی از آنتی اکسیدانهای بسیار خوب است، بافتها و نسوج بدن را از جراحت و آسیبها محافظت می کند و دانه های انگور و عصاره آن منبع اصلی این مواد هستند. جالب است بدانیم که روغن هسته انگور بطور طبیعی فاقد کلسترول است. این روغن درحالی که خاصیت افزایش کلسترول مفید یا HDL دارد میزان کلسترول مضر یا LDL و تری گلیسیرید را کاهش می دهد و به همین دلیل راهی مناسب برای پایین آوردن چربی های اشباع شده است و در نتیجه سبب کاهش خطرات ناشی از بیماریهای قلب و عروق خصوصاً تصلب شرائین می شود. این روغن به خاطر خاصیت نرم کنندگی، در صنایع آرایشی و بهداشتی مصارف فراوانی دارد.
از این روغن برای حالت دهنده مو استفاده می شود که حاصل آن موهای پرپشت و براق و با قدرت رشد خوب و به لطافت تارهای ابریشم خواهد بود. برای تهیه ماده اولیه این روغن کشت مخصوصی صورت نمیگیرد و از سوی دیگر با استفاده از هسته انگور مانع از آلودگی محیط زیست می شود. از این روغن در سالادها و انواع غذاها، برای تهیه شیرینی، گریل و سرخ کردن استفاده می شود. درجه حرارت مناسب برای روغن دانه انگور از سایر روغن ها مثل روغن زیتون، کنجد و کانولا بیشتر است. چنانچه غذای تهیه شده با روغن هسته انگور را در یخچال نگهداری کنیم روغن آن سفت و سخت نمی شود.
مصرف این روغن بسیار اقتصادی تر از سایر روغن ها است، چرا که فقط نصف تا ثلث روغن هسته انگور در مقایسه با روغنهای دیگر برای پخت و پز مورد نیاز است. این روغن گیاهی جایگزین مناسبی است برای سایر روغن ها که در تهیه سالاد و انواع پخت و پز و حتی تهیه شیرینی استفاده می شوند.

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید پاکت کاغذی چند لایه

مصارف و کاربرد های روغن هسته انگور

1- مصرف خوراکی
روغن دانه انگور برای پختن و سرخ کردن و تهیه سس سالاد ایده آل است.

2-صنعت رنگ
به عنوان نیمه خشک شونده یا خشک شونده در صنایع رنگ مورد استفاده قرار می گیرد و می توان از آن در صنایع لاک والکل سازی استفاده کرد.

3-صنعت لاستیک سازی
به عنوان جایگزین اسید استئاریک در صنایع لاستیکسازی استفاده می شود.

4-صنعت کاغذسازی
به عنوان روغن مورد مصرف در صنایع کاغذسازی استفاده می شود.

5-صنعت نساجی
روغن هسته انگور پس از سولفونه شدن در بخش رنگرزی استفاده می شود.

6-صنعت داروسازی
برای تهیه محلول های هیپودرمیک به جای روغن زیتون در صنایع داروسازی استفاده می شود.

7- صنعت داروسازی
در مرحله صمغ زدای ی از روغن در صنایع داروسازی استفاده می شود.

8-صنعت هواپیمایی
برای روغن کاری موتور هواپیما به جای روغن کرچک و در روان سازی استفاده می شود.

9- مواد آرایشی
در تهیه مواد آرایشی و مواد تقویت کننده مو استفاده می شود.

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید روغن هسته انگور
ظرفیت تولید سالانه : 500 تن
مساحت زمین مورد نیاز : 2500 متر مربع
زیربنا: 1300 متر مربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 25 نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : 2.5 میلیارد تومان
میزان سرمایه گذاری در گردش:1.2 میلیارد تومان

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *