بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

مقدمه

دانه سویا یکی از منابع غذایی مهم محسوب می شود. سویا به عنوان یک منبع سرشار از پروتئین نقش مفیدی در تغذیه و رژیم غذایی سالم دارد. پروتئین سویا محصولی خوراکی بوده که با کاهش مواد غیر پروتئینی دانه سویا به دست می آید. عمده کاربرد پروتئین سویا در صنایع غذایی برای تولید شیرینی و بیسکویت ، مصارف گوشتی و … می باشد. از انواع پروتئین سویا می توان به کنسانتره سویا با 65 تا 95 درصد پروتئین، و ایزولات سویا با 90 درصد پروتئین نام برد.  

امروزه سویا بعنوان یك كالای استراتژیك علاوه بر مصارف غذایی متنوع و متعدد در زنجیره گسترده صنایع غذایی، مصرف صنعتی فراوانی نیز پیدا کرده است.بنابراین با یک سرمایه گذاری دقیق می توان با تولید این محصول به سود قابل توجهی دست یافت. البته باید توجه داشت که تولید بیش از حد منجر به تلنبار شدن این محصول شده و هزینه های گزافی با خود به همراه خواهد داشت و فروش آن را با مشکل مواجه می کند. علاوه بر آن برای راه اندازی یک خط تولید در حد و اندازه کارخانه موارد بسیار زیادی هستند که باید رعایت شوند تا بتوان این کسب وکار را با موفقیت پیش برد. 

معرفی محصول

سویا از دسته حبوبات است که اصالت آن به جنوب شرق آسیا بر می گردد. حبوبات، حاوی منابع غنی از پروتئین و اسید آمینه لیزین می باشند و در بین آنها سویا بالاترین مقدار این منابع را دارا بوده و به عنوان منبع مهم تأمین روغن و پروتئین گیاهی در جهان شناخته می شود. پروتئین سویا از لحاظ شکل فیزیکی در دو نوع گرانول درشتو یا پودری عرضه می گردد. این گیاه با دارا بودن بیش از 12000 گونه در جهان، در طبقه بندی دو گانه رشد محدود و رشد نامحدود و در 12 گروه رسیدگی با كلیه شرایط محیطی و امكانات زراعی تطابق داده شده است. بنابراین بسته به نوع استفاده از دانه سویا و به منظور استفاده هرچه بهتر از آن لازم است واریته مناسب آن انتخاب و كاشت گردد.ارزش تغذیه ای محصولات پروتئینی سویا در كنار خصوصیات بسیار مهم كاربردی این محصولات باعث می گردد مصارف خوراكی و مصارف صنعتی زیادی برای این محصولات شناسایی شود.البته بیشترین حجم مصرف انواع پروتئین های سویا (حدود 90 درصد) مربوط به مصارف خوراكی و تغذیه ای آن است.  

بطور كلی محصولات پروتئین پروسس شده سویا را می توان براساس مقدار پروتئین به سه دسته كلی آرد و گریتس سویا، كنسانتره سویا و ایزوله سویا تقسیم بندی کرد. دسته بندی مذكور از پروتئین های سویا براساس درصد پروتئین و نیز استفاده از هر یك به عنوان ماده اولیه در تولید سایر محصولات بر پایه سویا انجام شده است. لازم به ذکر است که اغلب کشورهای تولید کننده این محصول آمریکا، برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و کانادا بوده، و اغلب کشورهای مصرف کننده آن نیز شامل چین، اتحادیه اروپا، ژاپن، مکزیک، تایوان، تایلند، اندونزی، کره، ایران و مصر می باشند. 

تجهیزات، مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز 

تجهیزات لازم شامل موارد زیر می باشد: 

  • آسیاب چکشی با متعلّقات 
  • بوجاری و متعلّقات آن 
  • مجموعه دستگاه میکسر 
  • نقّاله حلزونی 
  • سیلکون 
  • مجموعه دستگاه اسکترودر 
  • مجموعه دستگاه خشک کن و خنک کن 
  • دستگاه برش 
  • مجموعه ویبراتور و کیسه پر کن 
  • یکسری کامل کنتاکتور و تابلوی برق 
  • مجموعه قطعات یدکی برای سال 

همچنین تعداد پرسنل مورد نیاز برای راه اندازی این واحد با ظرفیت تولید بالغ بر 600 تن حدود 26 نفر می باشد. 

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری 

میزان سرمایه لازم برایراه اندازی کسب وکار تولید پروتئین سویا با ظرفیت تولیدی معادل 600 تن در سال، در زمینی به مساحت 6000 مترمربع مبلغی د رحدود 20 میلیارد تومان می باشد. لازم به ذکر است این مبلغ با توجه به شرایط تحریم و نداشتن تجهیزات خط تولید سویا و گران قیمت بودن این دستگاه و تجهیزات در نظر گرفته شده است.نرخ بازده این طرح نیز 35 درصد می باشد.