امروزه با توجه به رواج روز افزون مسافرت و توسعه دامنه سیاحت و جهانگردی، علاوه بر اینکه هتلداران و علاقهمندان به هتلداری بر تعداد و گنجایش هتلها افزوده و به راههای گوناگون و شیوههای خاصی وسایل رفاه و آسایش و استراحت میهمانان و مسافران را فراهم مینمایند مرتباً نیز در صدد ایجاد وسایل رفاهی جدید هستند و به شیوههای مختلف میکوشند در اطراف و جوانب این کار پدیدههای تازهای ارائه دهند تا بر مشکلات طرق مسافرت نیز غلبه کرده و آن را عملاً به صورت مطلوب ودلچسب و لذتبخش درآورند. تاریخچه هتلداری در ایران نیز به سال های بسیار دور و به کاروانسراهای راه ابریشم باز می گردد
هتل که دارای ریشهای فرانسوی به معنای میزبان است، بخش مهمی از چرخش صنعت گردشگری را به خود اختصاص دادهاند و به همین دلیل است که قوانینی بین المللی برای آنها وضع شده تا دارای مدیریتی سامان یافته تر باشند. اما نکته مهم این است که الزامی برای رعایت این قوانین در تمام هتلها وجود ندارد. شاید تعجب کنید یا حتی نگران شوید اما باید بدانید در کشورهای مختلف نظامهای متفاوتی برای قوانین هتلها و امتیاز دادن به آنها وجود دارد که اغلب فقط در همان کشور رعایت میشوند.