بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

چگونه یک تحلیل SWOT برای برنامه ریزی استراتژیک بهتر انجام دهیم 

Rate this post

انجام تجزیه و تحلیل SWOT از کسب و کار شما بسیار سرگرم کننده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. این کار زمان زیادی نمی برد و انجام آن شما را مجبور می کند به روشی کاملاً جدید در مورد تجارت خود فکر کنید. 

هدف تجزیه و تحلیل SWOT این است که به شما کمک کند تا با اطمینان از در نظر گرفتن تمام نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود و همچنین فرصت ها و تهدیدهایی که در بازار با آن مواجه است، یک استراتژی تجاری قوی ایجاد کنید. 

تحلیل SWOT چیست؟ 

S.W.O.T. مخفف عبارت Strengths، Weaknesses، Opportunities و Threats است. تجزیه و تحلیل SWOT یک لیست سازمان یافته از بزرگترین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار شما است. 

نقاط قوت و ضعف داخلی شرکت هستند (به این فکر کنید: شهرت، ثبت اختراع، موقعیت مکانی). شما می توانید آنها را در طول زمان تغییر دهید، اما نه بدون کمی کار. فرصت ها و تهدیدها خارجی هستند (فکر کنید: تامین کنندگان، رقبا، قیمت ها) – آنها در بازار وجود دارند، چه بخواهید یا نه. شما نمی توانید آنها را تغییر دهید. 

کسب‌وکارهای موجود می‌توانند در هر زمان از تجزیه و تحلیل SWOT برای ارزیابی یک محیط در حال تغییر و واکنش فعال استفاده کنند. در واقع، من توصیه می کنم حداقل سالی یک بار جلسه بررسی استراتژی برگزار کنید که با تجزیه و تحلیل SWOT شروع می شود. 

کسب و کارهای جدید باید از تجزیه و تحلیل SWOT به عنوان بخشی از فرآیند برنامه ریزی خود استفاده کنند. هیچ برنامه‌ای برای کسب‌وکار شما وجود ندارد، و فکر کردن به کسب‌وکار جدیدتان بر اساس «SWOT» منحصربه‌فرد آن، شما را فوراً در مسیر درست قرار می‌دهد و بعداً شما را از سردردهای زیادی نجات می‌دهد. 

به دنبال شروع فوری هستید؟ قالب رایگان تحلیل SWOT ما را دانلود کنید. 

نحوه انجام تحلیل SWOT 

برای به دست آوردن کامل ترین و عینی ترین نتایج، تجزیه و تحلیل SWOT بهتر است توسط گروهی از افراد با دیدگاه ها و سهام متفاوت در شرکت شما انجام شود. مدیریت، فروش، خدمات مشتری، و حتی مشتریان همگی می توانند بینش معتبری را به همراه داشته باشند. علاوه بر این، فرآیند تجزیه و تحلیل SWOT فرصتی برای گرد هم آوردن تیم شما و تشویق آنها به مشارکت و پایبندی به استراتژی نتیجه شرکت شما است. 

تجزیه و تحلیل SWOT معمولاً با استفاده از یک الگوی تجزیه و تحلیل SWOT چهار مربعی انجام می شود، اما شما همچنین می توانید لیست هایی را برای هر دسته تهیه کنید. از روشی استفاده کنید که سازماندهی و درک نتایج را برای شما آسان‌تر می‌کند. 

توصیه می کنیم یک جلسه طوفان فکری برای شناسایی عوامل هر یک از چهار دسته برگزار کنید. از طرف دیگر، می توانید از اعضای تیم بخواهید که به صورت جداگانه الگوی تجزیه و تحلیل SWOT رایگان ما را تکمیل کنند و سپس برای بحث و جمع آوری نتایج با هم ملاقات کنند. همانطور که روی هر دسته کار می کنید، در ابتدا خیلی نگران توضیح بیشتر نباشید. نقاط گلوله ممکن است بهترین راه برای شروع باشد. فقط عواملی را که فکر می کنید در هر یک از چهار حوزه مرتبط هستند را ضبط کنید. 

پس از اتمام طوفان فکری، یک نسخه نهایی و اولویت بندی شده از تجزیه و تحلیل SWOT خود ایجاد کنید و فاکتورهای هر دسته را به ترتیب بالاترین اولویت در بالا تا کمترین اولویت در پایین فهرست کنید. 

سوالاتی که در حین تجزیه و تحلیل SWOT باید از خود پرسید: 

نقاط قوت (عوامل درونی، مثبت) 

نقاط قوت ویژگی های مثبت، ملموس و ناملموس، درونی سازمان شما را توصیف می کند. آنها در کنترل شما هستند. 

  • چه کاری را خوب انجام می دهید؟ 

  • چه منابع داخلی دارید؟ به موارد زیر فکر کنید: 

  • ویژگی‌های مثبت افراد، مانند دانش، پیشینه، تحصیلات، اعتبار، شبکه، شهرت یا مهارت‌ها. 

  • دارایی های مشهود شرکت، مانند سرمایه، اعتبار، مشتریان موجود یا کانال های توزیع، پتنت ها یا فناوری. 

  • چه مزیت هایی نسبت به رقبای خود دارید؟ 

  • آیا توانایی های تحقیق و توسعه قوی دارید؟ امکانات تولید؟ 

  • چه جنبه های مثبت دیگری، در داخل کسب و کار شما، ارزش افزوده یا مزیت رقابتی به شما ارائه می دهد؟ 

  • و … 

شاید برای شما مفید باشد :   مدل کسب و کار چیست؟ معرفی انواع بیزینس مدل ها

نقاط ضعف (عوامل داخلی، منفی) 

نقاط ضعف جنبه‌هایی از کسب‌وکار شما هستند که ارزشی را که ارائه می‌دهید کاهش می‌دهند یا شما را در یک نقطه ضعف رقابتی قرار می‌دهند. برای رقابت با بهترین رقیب خود باید این حوزه ها را ارتقا دهید. 

  • چه عواملی که تحت کنترل شما هستند، توانایی شما را برای به دست آوردن یا حفظ مزیت رقابتی کاهش می دهد؟ 

  • برای دستیابی به اهداف یا رقابت با قوی ترین رقیب خود، چه حوزه هایی نیاز به بهبود دارند؟ 

  • کسب و کار شما چه چیزی کم دارد (مثلاً تخصص یا دسترسی به مهارت یا فناوری)؟ 

  • آیا کسب و کار شما منابع محدودی دارد؟ 

  • آیا کسب و کار شما در موقعیت بدی قرار دارد؟ 

فرصت ها (عوامل خارجی، مثبت) 

فرصت ها عوامل خارجی جذابی هستند که دلایلی را برای رونق کسب و کار شما نشان می دهند. 

  • چه فرصت هایی در بازار یا محیط شما وجود دارد که می توانید از آن بهره مند شوید؟ 

  • آیا برداشت شما از کسب و کار مثبت است؟ 

  • آیا اخیراً رشد بازار وجود داشته است یا تغییرات دیگری در بازار ایجاد شده است که فرصت ایجاد کند؟ 

  • آیا این فرصت ادامه دارد یا فقط دریچه ای برای آن وجود دارد؟ به عبارت دیگر، زمان بندی شما چقدر حیاتی است؟ 

تهدیدات (عوامل خارجی، منفی) 

تهدیدها شامل عوامل خارجی خارج از کنترل شما هستند که می توانند استراتژی شما یا خود کسب و کار را در معرض خطر قرار دهند. شما هیچ کنترلی روی اینها ندارید، اما ممکن است با داشتن برنامه های اضطراری برای رسیدگی به آنها در صورت وقوع، سود ببرید. 

  • رقبای موجود یا بالقوه شما چه کسانی هستند؟ 

  • چه عواملی خارج از کنترل شما می تواند کسب و کار شما را در معرض خطر قرار دهد؟ 

  • آیا با یک روند یا توسعه نامطلوب چالش هایی ایجاد می شود که ممکن است منجر به بدتر شدن درآمد یا سود شود؟ 

  • چه موقعیت هایی ممکن است تلاش های بازاریابی شما را تهدید کند؟ 

  • آیا تغییر قابل توجهی در قیمت تامین کننده یا در دسترس بودن مواد اولیه رخ داده است؟ 

  • در مورد تغییر در رفتار مصرف کننده، اقتصاد یا مقررات دولتی که می تواند فروش شما را کاهش دهد، چطور؟ 

  • آیا محصول یا فناوری جدیدی معرفی شده است که محصولات، تجهیزات یا خدمات شما را منسوخ کند؟ 

شاید برای شما مفید باشد :   ایده های کسب و کار انلاین

نمونه هایی از تجزیه و تحلیل SWOT 

برای مثال، در اینجا یک مثال SWOT مختصر از یک فروشگاه کامپیوتری فرضی و متوسط در ایالات متحده آورده شده است: 

نمونه تجزیه و تحلیل SWOT برای فروشگاه کامپیوتر

 

مقاله نمونه های تجزیه و تحلیل SWOT ما را برای نمونه های عمیق از تجزیه و تحلیل SWOT برای چندین صنعت و انواع مختلف کسب و کار مشاهده کنید یا الگوی رایگان تجزیه و تحلیل SWOT ما را دانلود کنید. 

 

 

 

تجزیه و تحلیل TOWS: توسعه استراتژی ها از تجزیه و تحلیل SWOT شما 

هنگامی که نتایج SWOT خود را شناسایی و اولویت بندی کردید، می توانید از آنها برای توسعه استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت برای کسب و کار خود استفاده کنید. از این گذشته، ارزش واقعی این تمرین در استفاده از نتایج برای به حداکثر رساندن تأثیرات مثبت بر تجارت و به حداقل رساندن تأثیرات منفی است. 

 

اما چگونه می توانید نتایج SWOT خود را به استراتژی تبدیل کنید؟ یکی از راه های انجام این کار این است که در نظر بگیرید که چگونه نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای شرکت شما با یکدیگر همپوشانی دارند. این گاهی اوقات تحلیل TOWS نامیده می شود. 

 

برای مثال، به نقاط قوتی که شناسایی کرده‌اید نگاه کنید، و سپس راه‌هایی برای استفاده از آن نقاط قوت برای به حداکثر رساندن فرصت‌ها بیابید (این‌ها استراتژی‌های قدرت-فرصت هستند). سپس، نگاه کنید که چگونه می‌توان از همان نقاط قوت برای به حداقل رساندن تهدیدهایی که شناسایی کردید استفاده کرد (اینها استراتژی‌های تهدید قدرت هستند). 

 

در ادامه این روند، از فرصت‌هایی که شناسایی کرده‌اید برای توسعه استراتژی‌هایی استفاده کنید که نقاط ضعف را به حداقل می‌رساند (استراتژی‌های ضعف-فرصت) یا از تهدیدها اجتناب می‌کند (استراتژی‌های ضعف-تهدید). 

 

 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *