بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی گردشگری سلامت 

Rate this post

گسترش صنعت گردشگري علاوه بر نقش و تأثیر آن در ابراز هويت ملي، موجب ارتقاي ابعاد وسيع اقتصادي از جمله ايجاد فرصت‌هاي شغلي، درآمدزايي، كاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعي و رفاه در جامعه می‌شود.گردشگری سلامت هرگونه مسافرت برای ارتقای سلامت را دربر می‌گیرد و به عنوان یکی از ابعاد گردشگری، به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک می‌نماید. همچنین گردشگری سلامت یک استراتژی ملی در راستای افزایش درآمد کشور و نیز یک بازوی امنیت ملی است. 

آنچه امروزه در این نوع از گردشگری و خدمات رسانی پزشکی اهمیت ویژه‌ای یافته است تمایل بسیار زیاد کشورهای در حال توسعه به وارد شدن در این عرصه رقابتی پردرآمد می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که در سال‌هاي اخير خاورميانه بیش‌ترین رشد را در زمينه گردشگري داشته است. لازم به ذکر است که ایران علارغم برخورداری از پزشکانی با قابلیت بالا و آب و هوايي چهار فصل و مناطق طبيعي با خاصيت درمانی و همچنین ارزان تر بودن هزینه های پزشکی نسبت به سایر کشورهای منطقه غرب آسیا، در حال حاضر سهم مناسبی از بازار این حوزه را ندارد. بنابراین ارائه طرح های اقتصادی برای جذب گردشگر در این حوزه می تواند به سودآوری سرمایه گذاران حاضر در آن منجر شود. 

معرفی محصول

امروزه توریسم درمانی به عنوان صنعتی پیشرو در توسعه اقتصادی کشورها مطرح می‌باشد با توجه به دگرگونی‌های صورت گرفته در جوامع و جهانی شدن میزان تمایل مردم نقاط مختلف جهان به گردشگری به‌طور روزافزونی افزایش یافته است.  انواع گردشگري سلامت شامل گردشگری تندرستی، درمانی و پزشکی می باشد. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث واحد تولید پروتئین سویا

از جمله توانمندی‌های ایران برای گردشگری سلامت می توان به ارائه آخرین و جدیدترین طرح درمانی به بیماران، درمان توسط بهترین و متخصص‌ترین پزشکان، برخورداری از با کیفیت‌ترین و مدرن ترین تجهیزات و تأسیسات پزشکی، انجام بهترین و پیشرفته‌ترین جراحی‌های دنیا، وجود زیرساخت‌های فیزیکی شامل مراکز درمانی مجهز و مراکز تحقیقاتی و مکان‌های گردشگری، در طول اقامت درمانی، برخورداری از بهترین اخلاق و منش و میهمان نوازی ایرانیان که پیام آور صلح و امنیت جهانیان است و استفاده از تورهای سلامت که به صورت آب درمانی، ماساژ درمانی، لجن درمانی و سفر به شهرک‌های سلامت برگزار می‌شود، اشاره کرد. تمامی این موارد به عنوان نقاط قوت در ایران که بیانگر مزیت های رقابتی گردشگری سلامت در ایران می باشند، شناخته می شوند. علاوه بر آن ارزان تر بودن هزینه درمان و خدمات پزشکی، مجهز بودن به آزمایشگاه و ابزار ژنتیکی، مجهز بودن به وسایل دندانپزشکی به روز، وجود مراکز درمانی متعدد تخصصی و فوق تخصصی در سطح بین‌المللی، وجود 50 دانشکده پزشکی، شهرت جهانی پزشکان ایرانی به ویژه در کشورهای منطقه، دستیابی ایران به موفقیت های جدید در عرصه سلول‌های بنیادی و محیط فرهنگی مذهبی مناسب برای کشورهای مسلمان، می باشند. 

بیش‌ترین گردشگران سلامت ایران از کشورهای جمهوری آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان، شرق ترکیه و شمال عراق هستند. در حال حاضر کشورمان در مجاورت 11 کشور با جمعیت بیش از 200 میلیون نفر است، کشور هایی که غالبا در زمینه های پزشکی ضعیف بوده و بازار بالقوه ای برای نظام سلامت ما محسوب می شوند. گردشگری سلامت و توریسم درمانی به عنوان یکی از حوزه های کارآمد مبحث گردشگری بوده که شامل دامنه بسیار وسیعی است، در ادامه گزارش، کلیات به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث هتل

هم اکنون کلان‌شهرهای ایران با دارا بودن بیمارستان‌های دولتی و خصوصی پتانسیل کافی برای تبدیل به بستری برای جذب گردشگر در حوزه سلامت و درمان دارد. لازم به ذکر است که در حوزه توریسم درمانی بخش خصوصی با توجه به اختیاراتی که دارد، فعالیت موثرتری خواهد داشت. 

به طور کلی می توان گفت که صنعت گردشگری صنعتی پیچیده است و نیاز شدید به شناخت مناسب از منطقه و شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه مورد نظر دارد. و گردشگری سلامت به مراتب دارای پیچیدگی ها و شناخت بیشتری از محیط دارد چرا که از حساسیت بیشتری برخوردار است. بی شک هرگونه اقدام بدون برنامه ریزی مناسب، مطمئنا باعث ایجاد صدمات مالی زیادی برای سرمایه گذاران در این بخش می شود. طرح توجیهی گردشگری سلامت گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری با توجه به پتانسیل موجود در منطقه را بررسی میکند اما باید برنامه‌ریزی‌ها به شکلی باشند که منافع طرح به حداکثر و ریسک‌ها به حداقل برسند. هرچند که طرح توجیهی به‌تنهایی ضامن موفقیت سرمایه‌گذاری نیست ولی یکی از الزامات دستیابی به نتایج مطلوب به شمار می‌رود. 

 

نمونه یک طرح قابل اجرا در راستای گردشگری سلامت 
  • هتل بیمارستان 
  • مجتمع اقامتی 
  • کلینیک زیبایی 
  • کلینیک دندانپزشکی 
  • کلینیک ناباروری 
  • کلینیک فیزیوتراپی 
  • مجموعه SPA 
خلاصه وضعیت سرمایه گذاری 
  • بر اساس تحقیقات انجام‌گرفته هر گردشگر سلامت در ایران سه برابر گردشگران عادی ارزآوری دارد. به‌ طور دقیق تر هزینه‌هایی که بیماران خارجی در ایران دارند تنها 30% در بخش درمان است و بقیه صرف اقامت و گردشگری می‌شود. با توجه به تعرفه‌های درمانی کشور و خدماتی که ارائه می‌شود پیش‌بینی می‌شود که به‌طور میانگین به ازای هر بیماری که وارد کشور شود حداقل 5 تا 7 هزار دلار ارزآوری ایجاد گردد. 

    به طور کلی می توان گفت که صنعت گردشگری صنعتی پیچیده است و نیازمند شناخت مناسب و کافی از منطقه و شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه مورد نظر می باشد. اندازه بازار جهانی گردشگری پزشکی در سال 2021 برابر چهار میلیارد دلار ارزش گذاری شده است و انتظار می رود با نرخ رشد مرکب سالانه 32.51 درصد از سال 2022 تا 2030 گسترش یابد. اما باید توجه داشت که هرگونه اقدام بدون برنامه ریزی مناسب، مطمئنا باعث ایجاد صدمات مالی زیادی برای سرمایه گذاران در این بخش می شود. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح احداث واحد بسته بندی شیر خشک

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *