بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی احداث واحد کشت گلخانه ای فلفل دلمه ای 

Rate this post

فعالیت در صنعت غذا، به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم غالبا سودآور است. با توجه به افزایش تمایل به تهیه غذاهای فوری، فلفل دلمه ای به عنوان یکی از سبزیجات مهم به سبد غذایی ایرانی و جهانی اضافه شده. اولین فلفل دلمه‌ای‌های دنیا در آمریکا و مکزیک یافت شده و نشان می‌دهد که فلفل دلمه‌ای بومی این مناطق بوده است. این محصول دارای واریته های گوناگون بوده که از تنوع بالایی برخوردار است. کشت فلفل دلمه در گلخانه روشی نوین و محبوب بوده که دارای مزایایی چون افزایش حجم تولید نسبت کشت در هوای آزاد، افزایش کیفیت محصول به دنبال کنترل آفات و شرایط محیطی، صرفه جویی در مصرف آب و تولید چهار فصل این محصول می باشد. 

در پروسه پیش برد این طرح باید به بازار فروش آن توجه کنید. شناسایی بازار هدف، از مهم‌ترین راه‌های افزایش سود دهی شما خواهد بود. بازار هدف فلفل دلمه‌ای مصارف خانگی و رستوران‌ها است، به همین دلیل به راحتی می‌توانید محصولات تولیدی خود را با عرضه به فروشگاه‌های کشور به دست مصرف کننده برسانید.توجه داشته باشید که در ایران رنگ سبز فلفل دلمه‌ای کاربرد بیشتری دارد. اما ارائه انواع رنگی این محصول ضمن تنوع بخشی به سبد محصولات شما، موجب افزایش درآمد و سودآوری شما نیز خواهد شد. 

صادرات، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در طرح توجیهی گلخانه فلفل دلمه ای به آن توجه شود. در این زمینه صادرات این محصول در خاورمیانه اعتبار زیادی دارد و کشورهایی مانند عراق، قطر، امارات، عمان و روسیه از مشتریان ثابت فلفل دلمه ایرانی هستند. علاوه بر آن برخی کشورهای اروپایی هم در زمره مشتریان این محصول هستند. بنابریان سرمایه گذاری در این طرح درآمد و سود خوبی را برای تولیدکننده و سرمایه گذاران آن به همراه دارد. همچنین این طرح می تواند زمینه ایجاد یک اشتغال پایدار را نیز فراهم کند. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح احداث کارخانه داروسازی
معرفی محصول

فلفل دلمه ای از تیره سولاناسه، علفی یکساله و از لحاظ غذایی دارای ارزش و اهمیت بالایی است. بهترین شرایط آب و هوایی برای پرورش فلفل دلمه‌ای، محیط گرم و مرطوب است که این شرایط در ایران در استان‌هایی مثل هرمزگان، بوشهر، خوزستان و جنوب استان سیستان و بلوچستان وجود دارد. نکته قابل توجه آن است که در کشت گلخانه‌ای، زمینه و بستر مناسب برای اجرای این طرح در همه شهرهای ایران فراهم است. بوته های فلفل سبز برای رشد به رطوبت نسبی در حدود 90 درصد و دمای تقریبی بین 20 تا 27 درجه نیاز دارند.لازم به ذکر است که در صورت عدم تامین رطوبت مورد نیاز ریشه این گیاه، بخش های انتهائی بوته های آن پژمرده شده و در نهایت به ریزش غنچه ها و پوسیدگی کل گیاه و عدم تشکیل میوه آن منتج می شود.همچنین باید توجه داشت که میوه های فلفل دلمه ای نسبت به تابش شدید نور مستقیم خورشید حساس هستند و دچار آفتاب سوختگی شده و کیفیت خود را از دست خواهند داد. 

گیاه فلفل دلمه به شرط زهکشی مناسب، سازگاری خوبی با طیف وسیعی از انواع خاک ها دارد. البته لازم به ذکر است بوته های فلفل تنها در خاک های رسی به خوبی رشد نکرده  و در خاک های شنی تا لومی بازدهی بهتری دارند. مناسب ترینPH خاک برای گیاه فلفل دلمه ای در حدود 6.2 تا 6.8  است که با افزودن آهک در خاک های اسیدی و افزودن سولفات آمونیوم یا گچ در خاکهای قلیائی به دست می آید. باید توجه داشت کهPH مناسب خاک باعث فعالیت بیشتر میکروارگانیزم های خاک شده و با دستیابی بهینه گیاهان به مواد غذایی محلول در خاک، تأثیرات قابل ملاحظه ای بر رشد گیاهان خواهد داشت. همچنین در جریان نگهداری از فلفل دلمه‌ای‌های کاشته شده اگر تشخیص دهد باید از آفت کش‌ها و سم‌های قوی برای از بین بردن آفات و حشرات موذی در گلخانه استفاده کنید. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث کارگاه خیاطی

بوته های فلفل که در شرایط گلخانه ای پرورش می یابند، معمولا به شکل دو شاخه ای تربیت می گردند لذا به دلیل شکنندگی ساقه ها و شاخه های بلند و سنگین به حمایت کافی از طریق داربست های سقفی نیاز دارند.اولین گل هایی که پس از نشاء گیاهچه های فلفل تولید می شوند، معمولاً از طریق هرس حذف می گردند زیرا رشد آنها می تواند در روند رشد آتی گیاه اختلال ایجاد نماید. باید توجه داشت که نحوه هرس و نگهداری تعداد شاخه اصلی و یا میوه های روی شاخه اصلی و فرعی بر عملکرد و صفات کیفی فلفل اثر دارد. در هرس فلفل حذف بیش از حد گلها باعث کاهش مواد جامد محلول در میوه می شود.بیشترین عملکرد این گیاه زمانی مشاهده می شود که بصورت ۲ شاخه هرس و تراکم ۵ بوته در متر مربع باشد. و در هرس ۳ شاخه با تراکم بوته 3.7 در متر مربع تعداد میوه بیشتری از حالت قبل داده و این هرس بخاطر استفاده از بوته کمتر و به طبع آن مواد غذایی و آب کمتر نسبت به حالت اول در گلخانه ها اولویت دارد. 

لازم به ذکر است که مجوزهای لازم برای راه اندازی این طرح شامل مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجوز بسته بندی، مجوز بهره‌برداری و تست سلامتی کارکنان مجموعه می باشد.  

تجهیزات، مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز 

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گخانه کشت فلفل دلمه ای: 

  • سیستم خنک کننده تابستانه 
  • مه پاش 
  • سیستم خنک کننده زمستانه 
  • سیستم تیوپ پنکه 
  • سیستم گرمایشی 
  • سیستم مرکزی 
  • سیستم موضعی 
  • ژنراتور 
  • ترموستات 
  • سیستم آبیاری تحت فشار 
  • کود حیوانی 
  • آفت کش 
شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی کاشت درخت بادام

 

لازم به ذکر است تعداد پرسنل مورد نیاز برای این طرح به حجم کار شما بستگی دارد، اما به طور مثال برای حجم تولیدی معادل 70 تن در هر هکتار زمین به حدود 20 نفر نیروی انسانی نیاز داریم. 

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری 

مقدار سرمایه لازم برای راه اندازی این طرح به وسعت و حجم کار و همچنین زمین احداث گلخانه بستگی دارد. به طور مثال برای گلخانه ای به مساحت 1 هکتار با ظرفیت تولید 70 تن، باید در حدود 1 میلیارد تومان سرمایه اولیه داشته باشید. نرخ بازده سرمایه شما در این طرح 31 درصد و بازگشت سرمایه تقریبا  4 ساله می باشد. 

 نفر نیروی انسانی نیاز داریم.

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *