بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی احداث واحد کشت آلوئه ورا

Rate this post

گیاه الوئه ورا از جمله گیاهانی است که از حدود ده سال گذشته تا  به امروز برای ایرانیان شناخته شده است. این گیاه که می توان از آن برای مصارف دارویی، خوراکی ، آرایشی ، بهداشتی و …. استفاده کرد نوعی کاکتوس بوده و نگهداری از آن سخت و دشوار نیست.بنابراین کشت گلخانه ای آن فرصت بسیار خوبی برای کسب درامد و اشتغال زایی می باشد و با ایجاد شرایط گلخانه ای در تمامی استان ها قابل پرورش است. کشت این محصول برخلاف بیشتر محصولات گلخانه ای نیاز به مهارت زیادی ندارد، و با حداقلتجهیزات گلخانه اینیز می توان گلخانه آلوئه ورا را راه اندازی کرد.. 

معرفی محصول

آلوئه ورا (Aloe Vera) یک گیاه دائمی با ریشه های منشعب که دارای خواص متفاوت و زیادی بوده، در لغت به معنای ماده تلخ درخشان است که از کلمه عربی آلوئه گرفته شده. این گیاه تولید ساقه حقیقی نمی­کند و حالت بوته­ای، انبوه و همیشه سبز با ارتفاع حدود 80-60 سانتی متر و شکلی شبیه به کاکتوس دارد، پس می‌توان حدس زد که در مناطق خشک و گرمسیری، بهتر رشد کرده و دوام می‌آورد. البته در مناطق مرطوب و سرد نیز با کاشت آن ها در گلخانه هایی که به سیستم های تهویه هوا مجهز شده، به راحتی می توان به کارآفرینی و پرورش آلوئه ورا مشغول شد.آلوئه ورا انواع مختلفی دارد، مهم­ترین گونه­ی این گیاه، دارای گل زرد رنگ و برگ­هایی به رنگ سبز تیره می باشد. آلوئه ورا در زمستان با اولین تشنج دمایی و هنگامی که شروع فصل سرما را حس کرد گل می­ دهد. دمایی که این گیاه برای رشد کردن و سالم ماندن نیاز دارد، بین ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین در گرما و سرمای شدید آسیب می بیند. برای اینکه گیاه شما بتواند به خوبی رشد کرده و سالم بماند، باید شرایط دمایی مناسبی را برای آن فراهم کنید.  

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید روغن هسته انگور

اما با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود منابع آبی، مهم ‌ترین ویژگی آلوئه ‌ورا که کشت آن را در ایران توجیه می ‌کند نیاز اندک این گیاه به آبیاری است. نکته قابل توجه آن است که در صورت آبیاری مزرعه آلوئه ‌ورا با سیستم قطره‌ای مصرف آب آن باز هم کاهش چشم گیری یافته و همین موضوع مخارج آبیاری گیاه را تا حد ممکن کاهش می‌دهد. علاوه بر آن لازم به ذکر است که مزرعه آلوئه ‌ورا را می‌توان با آب سخت یا آب شور نیز آبیاری کرد و این موضوع ثمردهی گیاه را تحت ‌تأثیر قرار نخواهد داد. 

همچنین آلوئه‌ ورا از قابلیت زیست در فقیرترین اراضی برخوردار است. بنابراین هر زمین کشاورزی که شرایط کشت و حاصلخیزی خود را ازدست داده است می‌تواند زیر کشت آلوئه ‌ورا رفته و به این ترتیب دوباره احیا شده و به چرخه تولید بازگردد. 

مزیت دیگر آلوئه ورا این است که بر خلاف برخی از گیاهان که یک یا دوساله هستند، گیاهی 20 ساله است. به همین دلیل پس از برداشت محصول نیازی به اقدام برای کاشت بذر یا نشاء محصول ندارد. همچنین آلوورا پاجوش های بسیاری می دهد که به راحتی می توانید از آن ها برای تکثیر محصول خود استفاده کنید. همین یکی از نکات مهمی است که نشان دهنده سودآور بودن آن است و باعث می شود با اطمینان خاطر بیشتری بتوانید به کارآفرینی و پرورش آلوئه ورا در گلخانه ها و مزارع خود مشغول شوید. 

 تجهیزات، مواد اولیه، تعداد پرسنل مورد نیاز 
  1. بذر یا پاجوش 
  2. محیط گلخانه یا زمین زراعی 
  3. تجهیزات پوشش گلخانه 
  4. سیستم تهویه گلخانه 
  5. سیستم گرمایشی گلخانه 
  6. رطوبت ساز اولتراسونیکو یامه پاش پروانه اییا سیستم آبیاری قطره ای 
  7. کودهای ماکروگرانول ازته، فسفر و پتاس به همراهکودهای حیوانی کاملا پوسیده برای سال اول کشت 
  8. حشره کش های گیاهی 
شاید برای شما مفید باشد :   تولید شیر سویا

بسته به وسعت کار نیاز به پرسنل مورد نیاز متفاوت می باشد، که در سال های اول برای جلوگیری از ضرر دهی باید به این نکته توجه کرد و تعداد پرسنل استخدامی را متناسب با حجم زیر کشت در نظر گرفت. 

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری 

سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه اندازی پرورش آلوئه ورا به مکان کشت در نظر گرفته توسط شما بستگی دارد. با توجه به توضیحات ذکر شده این گیاه را می توانید به سه صورت خانگی، گلخانه ای و در مزرعه کشت و پرورش دهید. صرفا تنها هزینه مورد نیاز فراهم کردن مکان فیزیکی اعم از زمین زراعی یا محیط گلخانه همراه با شرایط دمایی مناسب و تجهیز هر هکتار زمین کشاورزی به سیستم آبیاری قطره ای می باشد. به طور کلی اگر آب و هوای زندگی شما متناسب با نیازهای آلوئه ورا باشد می توانید با کمترین هزینه به ایجاد کارآفرینی و پرورش آلوئه ورا مشغول شوید.همچنین در صورت ضعیف بودن خاک زیر کشت باید ماهی یکبار از کودهای گاوی یا نیترات آمونیوم استفاده کنید.استفاده از حشره کش های گیاهی جهت دفع خطر حمله آفات گیاهی نیز توصیه می شود.  

در‌ سال اول کاشت، امکان ٣ دوره برداشت و از ‌سال دوم امکان برداشت ۴ فصل یا ۴دوره وجود دارد. بنابراین برداشت از این گیاه معمولا ۴ مرتبه در سال بوده و از هر گیاه در هر بار حدود۳ برگ برداشت می شود بطور کلی یعنی ۱۲ برگ از هر گیاه در سال، تناژ برداشتی در هر هکتار در سال بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ تن می باشد.هر ‌هزار متر مزرعه زیرکشت برای کاشت گیاه آلوئه ورا سالانه حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد در مقابل حدود 120 ‌میلیون تومان درآمدزایی می‌کند. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید خوراک دام و طیور

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *