بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی احداث واحد کاشت صنوبر 

Rate this post

با توجه به وسعت ناچیز اراضی جنگلی و نیاز روزافزون صنایع مختلف به چوب، ضرورت تأمین چوب در کشور همچنان به عنوان یکی از معضلات داخلی شناخته می‌شود. بلایای طبیعی و برداشت بی رویه درختان برای قاچاق، استفاده به عنوان سوخت و کاربردهای صنعتی منجر به نابودی پیش رونده اراضی جنگلی شده و تنها چاره کار در این شرایط کاشت گونه ‌های تند رشدی مانند صنوبر در قالب طرح زراعت چوب بوده که می تواند با اهدف اقتصادی چون استفاده بهینه از منابع آب و خاک، صرفه جویی ارزی با هدف جلوگیری از واردات چوب، کاستن فشار بر عرصه‌ های طبیعی جنگلی، ایجاد اشتغال، کمک به حفاظت و صیانت پایدار از منابع جنگل‌ های کشور و تامین نیاز صنایع پایین دستی چوب، توسط زارعین استفاده شود. در این میان اهمیت کاشت صنوبر زمانی روشن تر می ‌شود که بدانیم میزان برداشت سالانه چوب از هر هکتار جنگل، به طور میانگین ۷.۵ متر مکعب بوده، اما میزان برداشت هر هکتار صنوبر، 25 تا 30 مترمکعب می باشد. 

در حال حاضر گیلان فعال‌ترین استان در کاشت صنوبر است، به طوری که در ۶۲ هزار هکتار از اراضی تحت کشت صنوبر در این استان، سالانه حدود ۴۱۰ هزار مترمکعب چوب برداشت می‌شود. از دیگر استان های پیش رو در توسعه زراعت چوب نیز می توان به استان زنجان اشاره کرد. لازم به ذکر است که استان‌های غربی و شمال غربی کشور با توجه به برخورداری از جریانات مرطوب مدیترانه‌ای و جریان رودخانه‌های کوچک و بزرگ و همچنین داشتن خاک غنی و حاصلخیز، زمینه مساعدی برای کاشت صنوبر دارند. 

همچنین در صورت دریافت مجوزهای قانونی صادرات، کشورهای همسایه از جمله عراق با توجه به وضعیت آب و هوای خشک و عدم داشتن زمین های حاصلخیز، نیز خواهان چوب‌های تولید شده در ایران هستند. البته کشورهای دیگری چون افغانستان، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و پاکستان هم می‌توانند گزینه‌های خوبی برای فروش چوب صنوبر باشند. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید روغن هسته انگور
معرفی محصول 

اکثر درختان به ده ­ها سال زمان برای رسیدن به مرحله برداشت نیاز دارند که در مقایسه با عمر متوسط انسان، زمانی طولانی محسوب می‌شود. صنوبرها با توجه به ویژگی های منحصربه فردی همچـون سـرعت رشد قابل ملاحظه، توانایی سـازگاری بـا شـرایط مختلـف، توان استقرار در اراضی كـم بـازده و حفاظـت از حاشـیه رودها به هنگام سیل، قابلیت كشت در سطوح كوچـك و بـزرگ به صورت ردیفی ، تك درخـت و تـوده ای، امكـان كاشـت تـوأم بـا محصولات زراعی، سهولت تكثیر با قلمه و توانایی جست دهی و كاربرد گسترده در طیف وسیعی از صنایع كوچك و بزرگ و دوره های كوتاه بهره برداری، از مهـمتـرین گونـه هـا برای تولید چوب بوده و هستند.در ایران انواع مختلفی از درخت صنوبر وجود دارد. گونه های مختلف صنوبر شامل صنوبر تبریزی یا شالك ، صنوبر كبوده یا سپیدار ، صنوبر سفید پلت ، صنوبر پده می باشند.  

یکی از موارد مهمی که در طرح کاشت درخت صنوبر باید به آن توجه داشته باشید، تأمین آب است. در مناطق كم باران و نیمه خشك، آبیاری مناسب به طـوریكـه آب پیرامون ساقه درخت را فرا گیرد و برای دست كم یك ساعت در این حال باقی بماند ضروری است. دفعات آبیـاری بایـد بـه نحوی تنظیم شود که خاك پـای درختـان بـیش از دو روز كـاملاً خشك نباشد. در فصول گرم سال، آبیاری با فاصله هـای كمتـر ضروری است. در غیر این صورت برگ درختان پلاسیده شده و با تغییر رنگ شروع به ریزش می کنند که منجر به ایجاد آسـیب هـای بسـیاری بـه گیـاه خواهد شد.برای اینکه در این خصوص دچار مشکل نشوید، لازم است که زمین خود را در کنار جوی آب و یا رودخانه‌ها انتخاب کنید، و در صورت عدم این امکان، بهتر است از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده کنید.همچنین استفاده از آب های نامتعارف یكی از گزینه های مناسـب برای توسعه زراعت چوب، به ویژه در نزدیكی كلانشهرهاست. 

شاید برای شما مفید باشد :   تولید کریستال، بطری و جارشیشه ای

هدف اصلی کاشت صنوبر جلوگیری از استفاده بی رویه از درختان جنگلی و همچنین رفع نیازهای داخلی کشور برای مصارف صنعتی چوب می باشد. در این میان شما می توانید از سایر محصولات این درخت مانند میوه و یا برگ آن نیز استفاده کنید. همچنین در این راستا باید توجه داشت که زمانی می‌توانید چوب درختان را به کارخانه‌های چوب بری بدهید که 4 تا 8 سال از کاشت نهال‌های یک ساله گذشته باشد. در این راستا در سالهای ابتدایی کاشت امکان کشت محصولاتی مانند جو، یونجه، سیب زمینی، گوجه، هندوانه و یا باقلا را در کنار کشت درختان و در فضای خالی بین آنها داشته و می توانید از این طریق نیز به سودآوری برسید. لازم به ذکر است که سالانه با رشد درختان و سایه بزرگ آنها امکان رشد محصولات متفرقه کمتر می شود.علاوه بر آن از شاخ و برگ درختان جوان صنوبر نیز می توانید برای تامین خوراک دام که ارزش غذایی بالایی برای دام ها دارد استفاده کنید.  

با توجه به وجود صنایع تبدیل اولیه و ثانویه چوب و تامین نشدن نیاز چوبی کشور، واضح است که نمی‌توان تمام چوب کشور را از جنگل‌های شمال که تنها منبع تامین کننده چوب ایران است، تامین کرد. از این رو لزوم ورود هرچه بیشتر سرمایه گذاران به این بحث بیش از بیش احساس می‌شود. احداث مزارع کاشت صنوبر باعث افزایش درآمد روستاییان، جلوگیری از کوچ روستاییان به شهرها، ایجاد اشتغال برای جوانان و در آخر سبب استفاده بهینه از زمین‌های خالی می‌شود. با گسترش کاشت درخت صنوبر، علاوه بر قطع واردات، از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌شود. علاوه بر آن در صورت برنامه ریزی دقیق و عملیاتی می‌توان در سال‌های آینده در ردیف صادرکنندگان چوب نیز قرار گرفت. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح تولید برومید منگنز
تجهیزات، مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز 

در این طرح علاوه بر مین مناسب، نهال صنوبر و ادوات لازم برای کاشت آن، برای قطع و تبدیل درختان نیز به اره زنجیری یا ماشین برداشت نیاز دارید. لازم به ذکر است که ماشـین برداشت در مقایسـه بـا اره زنجیـری از قابلیت های متعددی همچون سادگی و سهولت انجـام كـار، عـدم نیاز به تعداد زیاد كارگر و سرعت در برداشت چـوب برخوردار است، اما علاوه بر مشکلات و خطرات فراوان، اره زنجیری اصلیتـرین ماشـین قطـع و تبـدیل درختـان در عرصـه صـنوبركاری اسـت. 

تعداد پرسنل مورد نیاز نیز بسته به وسعت کشت متغییر می باشد. 

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری 

میزان سرمایه گذاری برای طرح به مالکیت یا اجاره زمین مد نظر و وسعت کاشت درخت بستگی دارد. بطور مثال در زمینی به وسعت 100 متر برای کاشت صنوبر به سرمایه ای بین 50 تا 100 میلیون تومان نیاز دارید. در مثالی دیگر سرمایه لازم برای کاشت در زمینی به مساحت 20 هکتار و با ظرفیت تولید حدود 7000 تن و تعداد پرسنلی بتلغ بر 90 نفر، بین 4 تا 4.5 میلیارد تومان می باشد. همچنین نرخ بازده این طرح حدود 44 درصد است. 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *