بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی احداث واحد پرورش شیرین بیان

Rate this post

شیرین بیان که از دیرباز به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می شد، گیاهی است چند ساله که به صورت خودرو و زراعی کشت می شود. این گیاه بومی نواحی معتدل آسیا، شمال آفریقا و جنوب اروپا بوده و در مناطق گرم و آفتاب گیر به خوبی رشد می کند. این گیاه دارای سه گونه اسپانیایی، روسی و ایرانی است، و بنابر تحقیقات انجام شده گونه ایرانی آن جزء مرغوب ترین واریته های آن بوده و به لحاظ صادراتی به کشورهایی مثل چین و ژاپن که مصرف بالایی از آن را در سبد غذایی خود دارند جایگاهی ویژه دارد. 

شیرین بیان در بسیاری از استان ها مانند کردستان، فارس، خراسان و آذربایجان های شرقی و غربی به صورت خودرو رشد می کند و همین عامل موجب شده تا ایران با صادرات سالانه 7 هزار تن پودر و عصاره شیرین بیان به عنوان بزرگترین صادر کننده آن در دنیا مشهور باشد. علاوه بر آن کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان، یونان و ترکیه از جمله تولید کنندگان این محصول نیز به شمار می آیند. از این میان استان فارس قطب تولید شیرین بیان در کشور است و به طور متوسط سالانه 6 هزار تن عصاره شیرین بیان در 7 کارخانه استان فارس تولید می شود . در استان کرمانشاه نیز به طور کلی سالیانه 10تن در هکتار از مزارع برداشت می شود. 

به لحاظ اقتصادی کاشت این گیاه به صورت صنعتی و با هدف تامین مصرف داخلی و صادرات علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای اشتغال زایی، منجر به کسب سود آوری قابل توجه برای سرمایه گذار آن  نیز خواهد شد.  

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید مبلمان
معرفی محصول

شیرین‌ بیان گیاهی است چند ساله و درختچه ای، که دارای ساقه‌ای به طول حدودا یک متر می باشد. ازجمله خواص عصاره شیرین بیانمی توان به قدرت شیرین کنندگی بسیار بالا و خواص ضدالتهابی آن اشاره کرد. از این رو از شیرین بیان در فرمولاسیون بعضی از داروها و همچنین دمنوش ها برای درمان برخی از بیماری ها به خصوص بیماری های ریوی مانند برونشیت استفاده می شود. این گیاه در 4 نوع ریشه سالم، پودر، عصاره شیرین بیان و عرق شیرین بیان وارد بازار شده و به مصرف می رسد. گل‌های شیرین بیان به رنگ زرد، بنفش و یا سفید بوده و میوه شیرین آن خرمایی رنگ و دارای 5 تا 6 دانه می‌باشد. هر کدام از دانه‌ها دارای وزن حدودا 10 گرم می‌باشند. معمولا زمان گل دهی این گیاه از اردیبهشت ماه  شروع شده و تا اوایل تابستان ادامه می یابد. این گل ها و برگ های گیاه در پاییز از بین می روند، اما ریشه های آن سالم مانده و بسیار ضخیم می شوند. 

این گیاه در شرایط مساعد و در نواحی معتدل تا ارتفاع دو متر نیز رشد خواهد کرد. کاشت این گیاه از 3 روش کاشت مستقیم، کاشت غیر مسقیم و تکثیر رویشی ممکن است. کشت گیاه با کاشت بذر یا نشاء آن انجام می شود.  

با توجه به آن که منشاء این گیاه نواحی مدیترانه است، در طول رویش به هوای گرم و آفتاب کافی نیاز دارد. شیرین بیان یک گیاه نور پسند بوده و در محیطی با دمای مطلوب بین حداقل 6 و حداکثر 35 درجه سانتی گراد، و نور کافی خورشید رشد مناسبی خواهد داشت. همچنین این گیاه به آب کافی نیز نیاز دارد و در مناطقی که بین 400 تا 1160 میلی متر باران ببارد مناسب است.  

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید فیلینگ کیک

ریشه این گیاه در خاك های شنی عمیق که حاوی کلسیم باشد، عملکرد مناسبی داشته و در عمق این خاک نفوذ می کند. بنابراین باید در زمین هایی که ضخامت کافی دارند کاشته شوند. همچنین30 تا 40 تن کود دامی و فسفره در هنگام کاشت هر ساله لازم و ضروری است. علاوه بر آن در فصل پاییز هر سال برای رشد بهتر گیاه کود ازته نیز اضافه می شود. PHمناسب برای این گیاه 2.8 تا 5.5 می باشد.  

چنانچه شیرین بیان به روش رویشی تکثیرشده باشد، سه تا چهار سال، و اگر تکثیر توسط بذر انجام گرفته باشد، پنج تا شش سال پس از کاشت می توان ریشه آن را برداشت کرد. زمان مناسب برای برداشت ریشه فصل پاییز، پس از خشک شدن اندام های هوایی بر اثر سرما می باشد. از آنجا که مواد موثره ریشه شیرین بیان در آب حل می شود، از این رو ریشه ها را باید خیلی سریع با آب جاری شست، و پس از تمیز کردن، پوست ریشه ها را جدا کرد. سپس آنها را با قطعات 10 تا 15سانتی متری تقسیم و خشک نمود.برای خشک کردن ریشه نباید از نور مستقیم یا درجه حرات بالا استفاده کرد . چنانکه از خشک کن های الکتریکی استفاده کرد دمای مناسب 40 درجه سانتی گراد می باشد. ریشه های خشک شده ترك خورده و شکاف بر می دارند. 

امروزه پودرخشک عصاره گیاه به صورت گسترده ای در سطح جهان تجارت می شود. به طور مثال بازار تجاری کشورهای چین و ژاپن متقاضی واردات این گشاه در حجم وسیعی می باشند. بنابراین از آنجایی که ایران یکی از مناطق طبیعی برای رشد و تکثیر آن به شمار می آید، می توان با کاشت اصولی شيرين بيان، به تولید صنعتی این گیاه پرداخت. در این راستا لازم به ذکر است که با توجه به افزایش روز افزون تقاضاي بازار نسبت به این گیاه و خطر تخریب رویشگاه طبیعی که از بین رفتن ذخایر ژنتیکی این گیاه را به دنبال دارد به نظر می‌رسد که از ساده‌ترین راه براي ایجاد کشت این گیاه استفاده از کشت هیدروپونیک و کشت فشرده و توام با گیاهان وجینی زود بازده می‌باشد که در صورت موفقیت این طرح‌ها اقدام به ترویج آن در سطح گسترده پرداخته می‌شود. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی گردشگری سلامت 
تجهیزات، مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز 
  • تجهیزات لازم برای اجرای این طرح: 
    1. زمین موردنیاز 
    2. محوطه سازی و بهبود زمین 
    3. ساختمان‌ها 
    4. ماشین آلات و تجهیزات 
    5. خشک کن  
    6. تاسیسات مورد نیاز 
    7. وسایل نقلیه و حمل و نقل 
    8. تجهیزات اداری و کارگاهی 

تعداد پرسنل مورد نیاز در طرح به وسعت کار بستگی دارد و متغییر است. 

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری

میزان سرمایه لازم برای اجرای طرح پرورش شیرین بیان به حجم تولید مد نظر تولید کننده بستگی دارد. به طور تقریبی می توان گفت میزان سرمایه لازم در این طرح در زمینی به مساحت 1 هکتار و با ظرفیت تولید 10 تن در هر هکتار، بدون احتساب هزینه زمین و تجهیزات حدود 100 تا 120 میلیون تومان می باشد. 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *