بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

تولید شیر سویا

Rate this post

شیرسویا مایعی سفید رنگ مانند شیر معمولی گاو است که از دانه سویا بدست می آید . روش تهیه آن بدین صورت است که ابتدا دانه سویا را له کرده و بمدت 24 ساعت تحت تاثیر آب قرار می دهند سپس آنرا صاف می کنند و بدین ترتیب نوشابه ای مانند شیر بدست می آید که منبع غذایی خوبی است که می توان بجای شیر گاو آنرا مصرف کرد. 

شیرسویا منبع غنی پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین های گروهB و ایزوفلاوین هاست (که از ویژگی های منحصر به فرد شیر سویا می باشد). این شیرلاکتوز (قند شیر) را ندارد، بنابراین برای کسانی که دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند و همچنین برای افرادی که نسبت به شیرگاو حساسیت دارند و نمی توانند شیر مصرف نمایند ، جایگزین خوبی محسوب می گردد. 

شیر سویا در مقایسه با شیر گاو با دارا بودن درصد رطوبت و مواد جامد مشابه ، دارای میزان پروتئین غنی تر از شیر گاو می باشد. هر فنجان شیر سویا حاوی 20 میلی گرم ایزوفلاوین می باشد که از خواص ایزوفلاوین برای انسان می توان به کاهش کلسترول، به تاخیر انداختن عوارض یائسگی، جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش احتمال ابتلا به سرطان هایی مثل سرطان سینه و پروستات اشاره نمود. ایزوفلاوین آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول ها وDNA آنها را در برابراکسیداسیون محافظت نموده و تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد. 

شیر سویا فاقد هورمون است و دارای پروتئین های موثر در طعم محصولات گیاهی از جمله شیر سویا می باشد. همچنین این شیر دارای فیبر برای جلوگیری از اختلالات روده ای و معده ای میباشد . گفتنی است، از شیر حاصل از سویا، انواع محصولات جانبی از جمله پنیر، بستنی و سایر محصولات لبنی دیگر نیز قابل تولید است. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی ساخت ماشین آلات و تجهیزات استخراج مواد معدنی
نگاهی به روش تولید شیر سویا 

فرایند تولید شیر سویا به صورت زیر می باشد. 

فرایند استخراج شیر از سویا در نمودار بالا ارائه شد ، لذا در ادامه شرح مختصری در مورد هر کدام از فعالیت های آن ارائه شده است 

بوجاری سویا 

سویا به همراه خود دارای سنگ و خاک و ساقه گیاه و غیره می باشد که لازم است از آن جدا شود . این امر بوسیله بوجاری صورت می گیرد. 

خرد کردن دانه ها 

به منظور ایجاد شرایطی برای نفوذ بهتر آب به داخل سویا در مرحله خیساندن آن ، دانه های سویا شکافته یا خرد می شود 

خیساندن سویا به مدت 12 ساعت 

شیر به صورت محلول در بافت دانه سویا قرار داشته و در داخل شبکه ساختمانی آن تولید و محبوس شده است. بنابراین برای استخراج آن بهترین شیوه استفاده از روش دیفوزیون است. در این روش حلال ماده قابل استخراج به داخل بافت ماده اولیه (در اینجا سویا) رسانده میشود که به واسطه آن ماده قابل استخراج در حلال فوق حل شده و به راحتی از بافت دانه سویا جدا شده و به بیرون تراوش مینماید. با توجه بر شرح روش ارائه شده، به منظور استخراج شیر از دانه سویا (به روش دیفوزیون) دانه سویا در آب خیسانده میشود به طوری که دانههای فوق به مدت 12 ساعت در آب نگهداشته میشوند تا آب به طور کامل در بافت سویا نفوذ کرده و نتیجه سبب حل شدن شیر داخل بافتها در آب نفوذی شده و در نهایت آب به همراه شیر به خارج از بافت سویا تراوش می نماید. 

حرارت دهی سویای خیسانده شده 

به منظور افزایش ضریب نفوذ آب در بافت دانه های سویا و همچنین به منظور کاهش طعم و مزه سویا ( این طعم شبیه لوبیای خام است که به شیر استخراجی نیز منتقل شده و آنچنان مورد علاقه برخی مصرف کنندگان شیر نمی باشد ) پس از خیس خوردن دانه ، مخلوط به مدت ده دقیقه حرارت داده می شود. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث واحد کشت آلوئه ورا
استخراج شیر سویا 

شیر سویا که در آب حل و به خارج بافت سویا تراوش کرده است به همراه سویا در ظرف خیساندن سویا جمع میشود. از اینرو در انتهای فرایند خیساندن، شیر به وسیله فیلتر از دانههای سویا جدا شده و به مخزن واسطه نگهداری آن منتقل میگردد. شیر در این حالت کاملاً از دانه سویا، پوست و غیره صاف شده است. 

ایجاد طعم های مختلف و کلسی 

شیر سویا تا حدودی مزه سویا را بخود دارد که این مزه مطلوب برخی افراد نمی باشد لذا به منظور بهبود طعم آن ، طعم دهنده های مختلفی مانند کاکائو ، وانیل و شکر با آن افزوده می شود . همچنین شیر سویا از نظر کلسیم فقیر می باشد و از آنجائیکه مصرف کنندگان شیر انتظار دریافت کلسیم از آنرا دارند ، لذا مواد کلسیم نیز به همراه طعم دهنده ها به شیر اضافه می شود. 

استرلیزه کردن شیر 

شیر سویا یک ماده غذایی سرشار از پروتئین میباشد، از اینرو همانند سایر مواد غذایی دیگر، در طول نگهداری آن مورد هجوم میکروارگانیسم های عامل فساد قرار گرفته و غیرقابل مصرف میگردد. از اینرو قبل از بسته بندی لازم است شیر تولیدی تحت فرایند حرارتی تعریف شده استریل گردد. شیوه بسته بندی شیر در پاکت تتراپک خواهد بود از اینرو روش مناسب استریل آن استفاده از فرایند استپک است. در این روش ماده غذایی در محیط کاملاً استریل استریلیزه شده و سپس در همان محیط نیز بسته بندی میگردد. 

استرلیزه کردن شیر 

شیر سویا یک ماده غذایی سرشار از پروتئین میباشد، از اینرو همانند سایر مواد غذایی دیگر، در طول نگهداری آن مورد هجوم میکروارگانیسم های عامل فساد قرار گرفته و غیرقابل مصرف میگردد. از اینرو قبل از بسته بندی لازم است شیر تولیدی تحت فرایند حرارتی تعریف شده استریل گردد. شیوه بسته بندی شیر در پاکت تتراپک خواهد بود از اینرو روش مناسب استریل آن استفاده از فرایند استپک است. در این روش ماده غذایی در محیط کاملاً استریل استریلیزه شده و سپس در همان محیط نیز بسته بندی میگردد. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث هتل آپارتمان
پر کردن شیر در پاکت تتراپک 

شیر سویا در پاکتهای تتراپک (همانند شیر گاو) بستهبندی خواهد شد که برای این منظور همانطوری که پیشتر نیز ذکر شد، پس از استریلیزاسیون، شیر توسط ماشین مخصوص در این پاکت ها پر میشود. شیوه کار این ماشین بدین صورت است که فویل تتراپک با عبور از ماشین به صورت پاکت در آورده شده و همزمان شیردر داخل آن پر شده و دوخت درب پاکت انجام میگیرد. 

کلیه ماشین آلات یا به عبارتی خط تولید شیر سویا در کشورمان قابل تامین است 

از این­رو با توجه به وضعیت فوق ، فهرست منابع تامین ماشین آلات در جدول زیر آمده است 

1 

ماشین آلات لازم 

2 

دستگاه بوجاری سویا 

3 

تانک مخصوص خیساندن سویا 

4 

تانک اختلاط و همزدن مخلوط آب و سویا به همراه حرارت دهی مخلوط 

5 

تانک های واسطه 

6 

ماشین پرس استخراج شی 

7 

فیلتر های صاف کردن شیر 

8 

تانک طعم زنی شیر 

9 

تجهیزات کامل استریل شیر بصورت اسپتیک 

10 

اواپراتورهای تنظیم میزان آب محتوی شیر 

11 

ماشین پر کن شیر در پاکت تتراپک 

12 

دستگاه خشک کن تفاله سویا 

13 

تجهیزات جمع آوری و بسته بندی تفاله سویا 

14 

لوله کشی های انتقال شیر ، پمپ ها و غیره 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *