بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی کشت بادرنجبویه

Rate this post

بادرنجبویه گیاهی علفی و چند ساله با عطر و طعمی شبیه به لیمو بوده که بومی شرق مدیترانه و جنوب اروپا می باشد. اندام های هوایی این گیاه دارای اسانس هایی با رایحه لیمو ، و برگ های آن دارای مقداری بین 2 تا 5 درصد اسانس هستند. لازم به ذکر است که این اندام های هوایی در فصل زمستان به دلیل سردی هوا خشک می شوند، اما ریشه آن ها زنده مانده و در فصل بهار دوباره رشد خواهند کرد. 

خواص دارویی بادرنجبویه باعث کاربرد فراوان آن در صنعت داروسازی ، عطر سازی و آرایشی بهداشتی می باشد. همچنین از گیاه بادرنجبویه به عنوان سبزی یا به شکل دمنوش نیز استفاده می شود. بدین جهت استفاده از گیاه بادرنجبویه در بازارهای داخلی بسیار رواج یافته و روز به روز شاهد افزایش نرخ فروش این گیاه در کشور خواهیم بود.به دنبال افزایش تقاضا برای خرید گیاه بادرنجبویه توسط خریداران، کشاورزان تولید کننده گیاهان دارویی نیز روز به روز در حال افزایش سطح کشت گیاه بادرنجبویه در مزارع می‌باشند. از این رو کشت این گیاه در زمره فرصت های مناسب برای سرمایه گذاران و بهره برداری از آن قرار گرفته است. 

معرفی محصول

گیاه بادرنجبویه،گیاهی خانواده گیاهی نعنائیان است و به شکل بوته‌ای و مستقیم کشت می شود. لازم به ذکر است که ساقه گیاهان جوان به صورت خوابیده رشد می کنند. سیستم ریشه ای این گیاه به شکل مویین است و دارای ریشه‌های افقی و جانبی است که این حالت ریشه باعث تحمل بیشتر این گیاه نسبت به شرایط محیطی نا مناسب شده است. ارتفاع بوته این گیاه متفاوت بوده و بسته به شرایط اقلیمی محل رویشش ممکن است به یک متر هم برسد. بخش علفی یا اندام هوایی گیاه در زمستان از بین می‌رود ولی در ابتدای بهار شاخه‌های جدید مجددا رشد می‌کنند. نکته قابل توجه آن است که با توجه به خاستگاه این گیاه، رشد آن در محیط گرم و خشک و با آبیاری مناسب نتیجه مطلوب تری به همراه خواهد داشت. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح فرآوری و بازیافت ضایعات نایلون

برگ‌های این گیاه نرم، پوشیده از کرک و 3 تا 8 سانتی‌متر طول دارند که به صورت متقابل روی ساقه قرار گرفته اند. این برگ ها به رنگ سبز تیره بوده و سطح آن زبر و ناصاف می باشند. رگبرگ‌ها به صورت عمیق در برگ قرار دارند و لبه‌های برگ دندانه دار است. غنچه های آن معمولا زرد رنگ و گلبرگ‌ها پس از باز شدن غنچه، سفید تا بنفش و به شکل خوشه‌های کوچک با 4 تا 12 شکوفه هستند. گل ها در قسمت فوقانی گیاه و در ناحیه زاویه برگ‌ها تشکیل می‌شوند. فصل گل دهی بادرنجبویه تابستان می باشد. بذر این گیاه تخم مرغی شکل و رنگ آن تیره و براق است. نکته قابل توجه آن است که رویش گیاه از طریق بذر به کندی انجام می‌گیرد و بذرهایی که بیشتر از 5 سال بمانند قدرت جوانه زنی خود را از دست خواهند داد. برای افزایش قوه رویشی بذرها را باید به مدت 16 تا 20 ساعت در آب و دمای محیط خیساند یا این که آنها را 48 ساعت در دمای صفر درجه سانتی‌گراد قرارداد. بوی معطر گل‌های آن باعث جلب حشرات، به خصوص زنبورهای عسل می‌شود. تغذیه نکتار گل‌ها توسط زنبورها سبب افزایش تولید عسل آنها می‌شود. میوه آن از اواسط تابستان به تدریج می‌رسد. این گیاه به شکل کشت مستقیم، کشت غیر مستقیم و تکثیر رویشی کاشته می شود. بادرنجبویه درPH گسترده ای بین 5/6 (اسیدی) تا 9 (به شدت قلیایی) قادر به رشد است ولی بهترینPH برای رشد آن 6 تا 7/5 می باشد.این گیاه خاک حاصلخیز با زهکشی خوب را ترجیح می دهد. خاک های رسی یا لوم شنی برای کاشت بادرنجبویه مناسب هستند.خاک باید به طور منظم مرطوب باشد و نباید اجازه داد بین آبیاری ها، خاک خشک شود. آبیاری باید در یک برنامه منظم انجام شود، ولی باید مراقب بود که خاک بیش از حد خیس نشود. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث واحد تولید پروتئین سویا

بادرنجبویه درجه یک با خواص دارویی بالا در ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در طب سنتی گیاه بادرنجبویه را به صورت اختصاصی برای خواب راحت و حفظ آرامش توصیه کرده و همچنین به تقویت سیستم قلب و عروقی نیز بسیار کمک می کند. از گیاه بادرنجبویه به شکل خشک یا تازه برای تهیه انواع چای و دمنوش در اختیار شرکت‌ها و صنایع تولید کننده چای‌های گیاهی قرار می‌گیرد. همچنین از گیاه بادرنجبویه عصاره و اسانس نیز تهیه می‌شود که به عنوان ماده افزودنی در تولید لوازم آرایشی بهداشتی و انواع کرم و پماد و انواع لوسین‌هایی پوستی  کاربرد دارد.روغن و اسانس گیاه بادرنجبویه در آروماتراپی بسیار محبوب است تا جایی که اعتقاد بر این است که باعث آرامش و کاهش استرس می‌شود.علاوه بر آن از برگ خشک شده بادرنجبویه، به شکل پودر شده و به عنوان چاشنی و معطر کننده انواع غذاها مصرف می‌شود. 

کشورهای اصلی عرضه کننده این گیاه ایتالیا، لهستان، مجارستان، رومانی، بلغارستان، یونان و فرانسه می باشند. در ایران پرکاربردترین و آشناترین محصول تولید شده از این گیاه، عرق بادرنجبویه بوده که در آذربایجان غربی به صورت سنتی و صنعتی در حجم‌های بالا و تناژ هر ساله تولید شده و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود. 

تجهیزات، مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز 

تجهیزات لازم برای کشت بادرنجبویه: 

  • زمین محل کاشت  
  • بذر بادنجبویه 
  • محوطه سازی  
  • ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی موردنیاز 
  • وسیله نقلیه 
  • اثاثیه و ملزومات اداری طرح 

برای اجرای این طرح در سطح یک هکتار به حدود 5  نفر پرسنل به عنوان منابع انسانی نیاز داریم. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث واحد پرورش گیاه دارویی بابونه
خلاصه وضعیت سرمایه گذاری

میزان سرمایه لازم برای کشت بادرنجبویه در زمینی به مساحت یک هکتار با ظرفیت برداشت 1 تن، بدون احتساب هزینه زمین کشت، حدود 50 میلیون تومانتخمین زده شده است. همچنین نرخ بازده سرمایه آن نزدیک به 45 درصد می باشد. 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *