بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی احداث واحد کشت فیسالیس 

Rate this post

گیاه فیسالیس با نام های توت طلایی یا عروسک پشت پرده هم شناخته می شود. این گیاه از خانواده بادمجانیان و دارای 80 گونه بوده که اغلب آنها از نوع وحشی می باشند. د راین بین تنها 4 نوع از از آنها قابلیت خوراکی دارند. تولید کنندگان اصلی فیسالیس کشورهای كلمبيا، پرو، كنيا، زيمباوه، استراليا، نيوزلند، هند و اكوادور هستند. 

امروزه گیاه فیسالیس به علت ارزش غذایی و دارویی بالای خود در صنایع غذایی و دارویی مورد توجه قرار گرفته است. از میوه این گیاه برای تولید مربا ، شربت ، مارمالاد ، بستنی و از روغن به دست آمده از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. علاوه بر میوه این گیاه، برگ و ساقه آن نیز حاوی تركيباتی مفید بوده و کاربرد درمانی برای برخی از بیماری ها دارد که این امر اهمیت تولید و استفاده از فیسالیس را دوچندان کرده است. 

فیسالیس در ایران و بسیاری از کشورها میوه ای جدید و خاص بوده و به همین دلیل قیمت بالایی نیز دارد. علاوه بر آن به دلیل ماندگاری طولانی، از جهت صادرات بسیار مطمئن بوده و به راحتی می توان محصول را با سلامت کامل به مقصد نهایی ارسال کرد. از این رو  میتوان گفت توجیه اقتصادی مناسبی برای سرمایه گذاری دارد. لازم به ذکر است که در حال حاضر کشور ترکیه از صادرکنندگان فیسالیس در منطقه به شمار می رود. 

معرفی محصول

فيساليس گياهی علفی و یک ساله است که اغلب در نواحی نیمه گرمسیری تا گرمسیر رشد خواهد کرد. ارتفاع این گیاه بسته به شرایط نگهداری از آن می تواند به بیش از 2 متر هم برسد، اما به طور معمول بوته ای با ارتفاع 1 تا 1.5 متر دارد. میوه فیسالیس دارای بافتی شبیه به گوجه فرنگی و طعمی شبیه به آناناس می باشد. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید پکتین از ضایعات میوه 

كشت فيساليس عمدتاً بصورت نشاكاری و در ردیف هایی با فاصله حدودا 2 متر انجام می شود. نشاء این گیاه در این ردیف ها با فاصله 50 تا 80 سانتی متری کاشته می شوند. رعایت این فاصله از عوامل مهم کشت آن بوده و تاثیر به سزایی در رشد و بهبود کیفیت آن دارد. بهترین زمان برای کاشت فیسالیس اواخر تابستان تا اوایل پاییز می باشد. اولین میوه از این نشاء ها حدودا 3 ماه بعد از کاشت به دست می آید. بنابراین در هر سال این امکان وجود دارد که چهار بار کشت شود. گل دهی و ميوه دهی این محصول به نوع آن و شرايط آب و هوايی محیط کشت بستگي دارد. در طول دوره رشد آبیاری این گیاه روزانه بوده و به تدریج با شروع میوه دهی نیاز آبی آن کمتر خواهد شد. در پایان دوره تولید نیز نیازی به آبیاری نخواهد داشت. گیاه فیسالیس در خاک های سبک رسی _ شنی با زهکشی مناسب، غنی از مواد آلی و با PHحدودا 5/5 تا 6/8  دارای رشد بهتری می باشد.نيتروژن، پتاسيم، كلسيم وبور، مهمترين عناصر غذایی برای فيساليس هستند و تاثیر قابل توجهی در رشد و میوه دهی این گیاه دارند. البته ذكر اين نكته نيز مهم است كه اگر خاک خيلی غنی باشد ، باعث تشويق توليد برگ و كاهش باردهی می شود و در مواردی مشاهده شده است كه حتی دادن كود متوسط، باعث رشد رويشی بيش از حد و كاهش گلدهی می شود. لذا تغذيه متعادل اهميت زيادی دارد.لازم به ذکر است که گل های فیسالیس خودگرده افشان می باشند، اما لرزش ملايم ساقه گل دهنده يا مقداری اسپری با آب باعث افزايش گرده افشانی می شود. 

فيساليس در نواحی با ميانگين دمای سالانه بين 13 تا 18 درجه سانتي گراد رشد مطلوبی دارد. دامنه دمای بهينه برای آن بين 8 تا 20 درجه سانتي گراد است. کمترین میزان دمای قابل تحمل برای این گیاه 5 و بیشترین دمای قابل تحمل آن 35 درجه سانتی گراد می باشد. اما باید توجه داشت که دمای پایین تر از شرایط مطلوب از رشد آن جلوگیری کرده و دمای بالا نیز موجب آسيب به گل و ميوه و افزايش پيری زودرس آن می شود. همچنین این گیاه برای رشد مطلوب خود به نور کامل و کافی نیز نیاز دارد. محیط کاشت فیسالیس به رطوبت بالایی نیاز دارد، اما باید توجه کرد که رطوبت بيش از حد مي تواند باعث بيماری، اختلال در گرده افشانی و زردی و ريزش برگ ها شود. علاوه بر آن این گیاه حساسیت زیادی به محیط هایی با خشکی بالا و بادهای شديد دارد. از این رو در كشت آن از بادشكن نیز استفاده می شود.لازم به ذکر است که به منظور جلوگیری از خشک شدن گیاه، در طی دوره رشد به شرايط عاری از يخبندان هم نياز دارد. امروزه برای تولید تجاری و فروش این گیاه، كشت و پرورش آن در فضاهای بسته اعم از زیر پوشش پلاستيک یا سایبان صورت می گیرد. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح تولید روغن هسته انگور

برداشت ميوه فیسالیس 60 تا 100 روز بعد از گل دهی و زمانی انجام می شود كه پوشش ميوه ها خشک شده و به رنگ كاهی تغيير رنگ يابد. بسياری از پرورش دهندگان بوته را تكان داده تا پوسته های خشک ريزش كنند و به راحتی برداشت صورت گيرد.برداشت این ميوه بايد هفتگی و بدون وقفه در هوای خنک و بدون باران در مدت يک تا سه هفته انجام شود. طول عمر اقتصادی فیسالیس بين 9 تا 11 ماه از اولين برداشت بوده و بعد از آن بهره وری و كيفيت ميوه كاهش مي يابد. نکته قابل توجه آن است که این گیاه بايد چندين بار بعد از برداشت هرس شود، و پس از 3 تا 4 سال، زمانی كه اندازه ميوه و عملكرد آن كاهش يافت بايد با گياهان جديد جايگزين شوند. 

فيسالیس دارای پوشش سلولزی بوده كه به حفظ و ماندگاری آن كمک فراوانی می كند. به طوری که میوه آن با كاسه گل در دمای 30 درجه سانتي گراد تا 1 ماه، و در انبار سرد با دمای 2 درجه سانتي گراد تا 5 ماه قابل نگهداری می باشد.برای افزايش عمرانباری این محصول توصیه می شود که میوه به صورت نیمه رسیده برداشت شود. ميوه ها تا 56 روز نگهداری در انبار دارای کیفیت مناسبی خواهند بود، ولی پس از 64 روز، سطوحی از پوسيدگی قهوه ای رنگ روی آنها ديده مي شود و از روز 74 ام به بعد رشد قارچ ها نیز قابل خواهد بود. بنابراین بهترین دمای انباری این محصول، دمای 10 درجه سانتي گراد بوده که قابلیت نگهداری از آن را تا بیش از 60 روز افزایش می دهد.  

شاید برای شما مفید باشد :   طرح احداث واحد تولید مصنوعات چرمی

تراكم كشت فيساليس در شرایط باز و شرایط گلخانه متفاوت بوده به طوری که در شرايط گلخانه، تعداد بوته برای 1000 متر گلخانه بین 1000 تا 2000 بوته و در شرایط باز تا 25000 بوته در هكتار نیز گزارش شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که متوسط عملكرد فيسالیس در كشت گلخانه ای حدود 15 تن در هكتار می باشد.لازم به ذکر است که هر كارگر مي تواند روزانه به طور متوسط 12-10 کیلوگرم از میوه را برداشت كند. 

تجهیزات، مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز 

تجهیزات لازم برای احداث واحد کشت فیسالیس: 

  • قلمه یا بذر فیسالیس 
  • سیستم آبیاری قطره ای 
  • تجهیزات گلخانه 
خلاصه وضعیت سرمایه گذاری 

میزان سرمایه لازم برای کاشت فیسالیس در زمینی به مساحت یک هکتار، حدود 250 میلیون تومان بدون احتساب هزینه زمین زراعی، تخمین زده شده است. همچنین نرخ بازده سرمایه آن نزدیک به 37 درصد می باشد.  

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *