بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی احداث واحد کشت زعفران 

Rate this post

زعفران گیاهی است علفی و چند ساله که در مناطق نیمه گرمسیری با زمستان های ملایم و تابستان گرم وخشک رشد می کتد. از این گیاه در مصارف خوراکی، دارویی، نساجی و …. استفاده می شود. در واقع کلاله سه شاخه ای زعفران که دارای کربوهیدرات، پروتئین، چربی، املاح و ویتامین ها است، نقش اصلی را ایفا کرده و مهمترین قسمت تجاری آن می باشد.  

ویژگی های منحصر به فرد این محصول منجر به رشد و توسعه اقتصادی شده و در سالهای اخیر صادرات زعفران به کشورهای همسایه افزایش یافته است. علاوه بر آن کشت زعفران موجب ایجاد فرصت‌های فراوان شغلی در زمان کاشت، داشت و برداشت نیز خواهد شد. نکته قابل توجه آن است که ایران بهترین منطقه برای کشت زعفران در جهان می باشد و به جرات می توان گفت کیفیت زعفران هیچ نقطه از جهان به اندازه کیفیت زعفران تولید شده در کشت زارهای ایران نیست. کیفیت بالای این کشت باعث شده تا بعضی کشورها مانند اسپانیا زعفران ایران را به ‌صورت فله‌ای خریداری کرده و به نام خود وارد بازارهای جهانی کنند.کاشت زعفران در چرخه اقتصادی کشور نقش پررنگی را ایفا می کند که قطعا منجر به سودآوری برای کشاورزان و سرمایه گذاران خواهد شد.  

البته لازم به ذکر است که دیدگاه اصولی در کشت زعفران داشتن چشم انداز بلندمدت و سرمایه گذاری معقولانه در آن است، بنابراین در سال های اولیه کشت این گیاه نباید انتظار درآمد نجومی داشته باشید و این امر مستلزم صرف زمان خواهد بود تا بتوانید در سال های پیش رو سرمایه اولیه را جبران و سود خالص قابل توجهی به دست آورید.تنها مجوزی که در کشت زعفران برای اخذ وام مورد نیاز است گواهی گذراندن دوره ی آموزشی کشت زعفران می باشد که با گذراندن یک دوره ی آموزشی می توانید این بخش را تکمیل کنید.  

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث نخلستان
معرفی محصول

زعفران گیاهی چندساله است که یک ‌بار کاشته و چند سال از آن برداشت می‌شود. برای کاشت هر هکتار زعفران نیاز به 8 تن بنه یا همان پیاز زعفران است و کاشت آن با دستگاه غده کار انجام می گیرد. از مهم ترین ملاک های خرید پیاز زعفران مناسب می توان به سلامت بذر زعفران، متوسط وزنه وزنی بنه ها، خلوص پیاز و درشت و جوان بودن آن اشاره کرد. کشت زعفران بطور سالیانه نیاز به کودهای ازته، فسفره و پتاس دارد. زعفران در زمین های شور، رسی یا خیلی شنی رشد نمی کند بلکه بهترین نوع خاک برای رشد آن خاک شنی ـ رسی است که مقدار کمی آهک داشته باشد، PH  خاک باید بین 8 ـ 7 ، خاک مزرعه حاصلخیز و شیرین و از علف های هرز پاک باشد. در ضمن کاشت گیاه زعفران باید در زمینی باشد که از چند سال قبل در آن زعفران کشت نشده باشد.پس از کاشت پیاز زعفران تا زمان برداشت محصول مزرعه را فقط یک بار باید آبیاری نمود چون زعفران گیاهی مخصوص مناطق خشک است بنابراین به آب زیاد احتیاج ندارد ولی اگر بعد از برداشت محصول در طول زمستان چند آب به مزرعه داده شود، به درشت شدن پیاز زعفران کمک می کند.با توجه به این امر کشت دیم برای این محصول مناسب بوده و حتی در شرایطی باعث کنترل علف های هرز نیز شود . زعفران گیاهی مقاوم در برابر سرما و گرما است، اما در فصل تابستان که فصل خواب این گیاه است باید از مناطق مرطوب و بارندگی و همچنین گرمای بسیار شدید دور نگه داشته شود، چراکه این گرما و رطوبت منجر به فساد پیاز زعفران خواهد شد. استان های خراسان در این زمینه پیشرو هستند و شیراز، اصفهان، سمنان، استان های پهنه زاگرس و اخیرا حتی گیلان (در مناطق دورتر از ساحل و کم باران) هم زعفران کاری دارند.  

شاید برای شما مفید باشد :   طرح تولید پارچه اسپان لس

 نکته قابل توجه آن است که مزرعه زعفران در سال اول محصول قابل توجهی نخواهد داد و فقط تعدادی از غده هایی که درشت بوده و ذخیره غذایی کافی داشته اند گل داده و تولید محصول می کند.پس از روییدن گل ها، حداکثر 3 تا 4 روز برای برداشت محصول فرصت وجود دارد.در صورت عدم برداشت به موقع گل ها ریزش نموده و کلاله ها شکننده می شوند. 

ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا است و عمده صادرات زعفران ایران به اسپانیا بوده و ارزش افزوده این محصول نصیب این کشور می شود. علت این امر ضعف شرکت های ایرانی در زمینه بسته‌بندی این محصول بوده که منجر به از دست رفتن سالانه سود چندبرابری از آن می شود. از طرف دیگر معضلی به نام قاچاق پیاز زعفران وجود داشته که خود نیز ممکن است در دراز مدت منجر به از دست رفتن مزیت رقابتی ایران در تولید این محصول شود. جلوگیری از فرآیند قاچاق و همچنین ارائه راهکاری برای برندینگ و بسته بندی ویژه و منحصر به فرد برای این محصول می تواند موجب سودآوری بسیار بالایی برای کشور و سرمایه گذاران این امر فراهم کند و همچنین ایران را به تنها صادر کننده این محصول در جهان مبدل می سازد.  

تجهیزات، مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز 

تجهیزات مورد نیاز برای کشت زعفران : 

  • فوگر 
  • تایمر 
  • قفسه بندی در صورت کشت گلخانه ای 
  • مخزن برای انبار 
  • قالب های نگهدارنده پیاز زعفران 
  • سالن تولید سرپوشیده 
  • تراکتور در صورت کشت در زمین زراعی 
  • کود 
شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی کارخانه تولید سرم

 

تعداد پرسنل مورد نیاز برای راه اندازی این واحد در زمینی به مساحت 10 هکتار حدود 70 نفر می باشد. 

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری 

سرمایه اولیه برای آغاز این طرح هزینه های لازم را جهت خرید اقلام مورد نیاز از جمله پیاز زعفران، کود، تراکتور و اجاره یا خرید زمین و بستر مناسب برای کشت زعفران در بر می گیرد. به طور تقریبی می توان گفت به ازای هر هکتار زمین حدود ۶ تا ۱۰ تن پیاز زعفران مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین لازم به ذکر است که در طی دوره کشت زعفران به 2 بار کود دهی دامی به زمین، به مقدار 10 تن در هربار و برای هر هکتار نیاز است.  

برای مثال میزان سرمایه لازم در زمینی به مساحت 10 هکتار، حدود یک میلیارد تومان و با بازده حدود 21 درصد و مدت زمان بازگشت سرمایه بین 3 تا 4 سال می باشد. نکته قابل توجه آن است که برداشت اصلی زعفران از سال دوم شروع می شود.میزان برداشت آن هر سال بیشتر شده و در سال پنجم به اوج خود می رسد و از سال پنجم به بعد مجددا محصول برداشتی کم خواهد شد.  

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *