بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی احداث واحد کشت جینسینگ

Rate this post

جینسینگاز خانواده آرالیاسیه بوده و به عنوان یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین داروهای گیاهی به شمار می آید و در سرتاسر جهان برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. علاوه بر مصارف دارویی از جینسینگ به عنوان یک گیاه زینتی نیز استفاده می شود. ریشه خشک شده این گیاه از سال ها قبل، به صورت خوراکی مورد استفاده قرار گرفته است. این ریشه خشک شده می‌تواند به تنهایی به صورت دم کرده و به شکل جوشانده و چای، یا به عنوان بخشی از یک نوشیدنی دم شده گیاهی همراه با سایر گیاهان یا حتی به صورت افزودنی به سوپ یا به شکل قرص مورد مصرف قرار گیرد. 

از انواع گونه های آن می توان به گونه های جینسینگ آسیایی، آمریکایی، سیبری، هندی و برزیلی اشاره کرد. بنابراین می توان گفت گیاه جینسینگ بومی مناطق شرقی آسیا و شمال آمریکاست. 

معرفی محصول

جینسینگ گیاهی است مقوی و نیرو دهنده، با ظاهر کوتاه و با رشد کم  که دارای ریشه های دندانه دار و رنگی و ساقه ی نسبتا بلند و برگ های سبز بیضی شکل می باشد.این گیاه در حدود سال چهارم از زندگی خود شروع به گل دادن کرده و پس از سپری کردن حدوداً ۴ تا ۶ سال از عمر خود، ریشه اش، به بلوغ می‌رسد. همچنین باید توجه داشت که در فصل پاییز، ریشه های جینسینگ جمع آوری می شود. 

 جینسینگ در مکان های دارای سایه و همچنین جنگل های انبوه که دارای 75 تا 80 درصد سایه هستند، دارای رشد بهتری می باشد و اساسا گیاهی است که در مزارع قابلیت کشت مطلوب ندارد. براي پرورش در گلدان، حیاط و باغ باید شرایط سایه را برایش فراهم ساخت. این شرایط زمانی فراهم می شوند كه به یک جنگل پر درخت در بخشي از املاک خویش دسترسي داشته باشید.  

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی کارخانه تولید سرم

لازم به ذکر است که این گیاه دارای میوه ای می باشد که نوعی توت است به شمار می رود. اغلب از سال سوم، گلدهی و رشد میوه گیاه جینسینگ آغاز می شود. درون میوه جینسینگ بذر آن قرار دارد. بیشترین کاربرد این گیاه ریشه آن بوده که حاوی ترکیبات مفیدی است که از آن در صنایع غذایی و دارویی استفاده می شود. 

در حالت معمول پس از کاشت جینسینگ باید بین 7 تا 10 سال صبر کنید تا ریشه آن به مرحله برداشت برسد. در این مرحله ریشه به بالاترین درجه کیفیت خود خواهد رسید. اما به طور کلی پس از گذشت 4 سال از کاشت نیز می توان آن را برداشت کرد. 

برای کاشت بذر جینسینگ ابتدا باید خاک محل مورد نظر را آماده کنید. این گیاه بهترین رشد را در خاک هاي سبک، مرطوب با زهكشي مناسب خواهد داشت که این شرایط در طبیعت یافت خواهد شد. لذا باید توجه داشت که از كاشتن این گیاه در خاک هاي رسي و باتلاقي اجتناب کرد. بهترین سایه اندازی براي رشد جینسینگ توسط درختانی مانند صنوبر، تبریزي و سپیدار و همچنین بلوط ها ایجاد می گردد.ترکیب 25 درصد کوکوپیت، 25 درصد ماسه، و مقداری ورمی برای این گیاه مناسب می‌باشد.علاوه بر آن استفاده از کود مناسب برای رشد این گیاه نیز ضروری می باشد. این کود باید سرشار از نیتروژن،‌ ویتامین و اسیدفسفریک باشد و در فصل رشد یعنی بهار و تابستان، هر دو هفته یکبار بهگیاهداده شود. توجع داشته باشید که در پایان فصل رشد یعنی شهریورماه کوددهی را باید متوقف کنید. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید پاکت کاغذی چند لایه

جینسینگگیاهی است در در مقابل نور کم مقاومت خوبی داشته و محل نورگیر به دور از تابش مستقیم آفتاب برای آن مناسب تر است. دمای مناسب برای این گیاه نیز  در محدوده حداقل ۱۶ و حداکثر ۲۷ درجه سانتی‌گراد می باشد.  

آبیاری جینسینگ معمولا در بهار و تابستان هفته‌ای دو بار، در پاییز هفته‌ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار انجام می شود. هرچه محیط روشن‌تر و گرم‌تر باشد آب بیشتری مورد نیاز است. زمان مناسب برای آبیاری وقتی است که بین دو آبیاری خاک سطحی، تاعمق یک سانتی‌متری خشک شود. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدن ریشه می‌شود. لازم به ذکر است که سطح زمین جنگل ها در طي تابستان براي رشد بهینه آن تا حد زیادی گرم و خشک است لذا بخش هایی از جنگل ها كه مثل بخش های شمالی تپه ها و حاشیه جویبارها که داراي خاک مرطوب تری هستند برای این منظور ارجحیت دارند.  

زمانیكه اقدام به برداشت گیاه جینسینگ مي شود باید ابتدا بذورش از روي بوته ها جمع آوري گردند سپس بذور حاصله را در شن مرطوب به مدت یكسال بخوابانند. این فرآیند به حفظ بذور از دست شكارچیان طبیعی كمک می كند و فرصت كافي براي تكامل جنین و آمادگی جهت رشد را فراهم می سازد.پس از یک سال این آماده کاشت مجدد شده و مي توان آنها را از پائیز تا اوایل بهار كشت نمود. بذور كاشته شده در بهار جوانه زده و سبز مي گردند. 

همچنین برداشت ریشه ها نیز باید با دقت کافی و بدون ایجاد هر گونه آسیب به هر یک از بخش های منشعب آن انجام شود. زیرا ریشه های كامل و بی عیب بسیار با ارزش تر از ریشه های قطعه قطعه یا زخمی هستند. كندن ریشه ها بصورت كامل و سالم نسبتاً دشوار است زیرا ریشه های طویل گیاه با ریشه های گیاهان جنگلی درهم آمیخته اند.لازم به ذکر است که برای برداشت ریشه جینسینگ 5 یا 6 ساله باید در شهریور ماه یا مهر ماه اقدام نمایید. پس از این که ریشه های جینسینگ از زمین برداشت و شسته شدند، باید اقدام به خشک کردن آنها نمود. برای خشک کردن جینسینگ ها می توان از قرار دادن آنها در سایه یا استفاده از خشک کننده های الکترونیکی کمک گرفت. خشک کن های الکترونیکی با دمای 32 تا 35 درجه سانتی گراد در طول 3 هفته گیاه را خشک و آماده می کنند. توجه داشته باشید که میزان برداشت جینسینگ از زمین متفاوت بوده و در هر هکتار بین 2 تا 5 تن ریشه خشک جینسینگ بدست خواهد آمد. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح تولید انیدرید فتالیک
تجهیزات، مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز 

تجهیزات لازم برای احداث واحد کشت جینسینگ: 

  • ماشین برداشت سیب زمینی 
  • دستگاه خشک کن الکترونیکی 
  • سینی نشا 
  • تجهیزات گلخانه 
  • آب پاش 

تعداد پرسنل مورد نیاز برای واحدی با مساحت 1500 متر به طور تقریبی بین 12 تا 15 نفر می باشد. 

 

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری

میزان سرمایه لازم برای کشت جینسینگ در زمینی به مساحت 1500 متر و با ظرفیت تولید 30 تن در سال حدود 3.5 میلیارد تومان، و با نرخ بازده حدود 37 درصد می باشد. 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *