بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

طرح توجیهی احداث واحد تولید خوراک دام و طیور 

Rate this post

یکی از مسائلی که در دهه ی اخیر همواره مورد توجه بوده، تهیه و تامین خوراک مورد نیاز دام و طیور است. برای پرورش دام و طیور مهم ترین و حیاتی ترین مولفه، تغذیه می باشد. طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۷۵ درصد هزینه های پروش دام و طیور،صرف تامین تغذیه آنها می شود. متاسفانه یکی از مشکلات جدی در ایران، نبود منابع کافی غذایی دام وطیور است.علاوه بر آن در ایران ما شاهد افزایش تعداد مرغداری ها و دامپروری ها هستیم که همین موضوع نیز باعث افزایش نیاز به مواد خوراکی دام می شود. 

بنابراین در این راستا فرصت بسیار خوبی در زمینه راه اندازی کارخانه خوراک دام و طیور وجود دارد، که کارآفرینان می توانند با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و تحقیقات خوبی که در این زمینه انجام شده است دست به تولید مواد خوراکی بزنند تا بدین وسیله به صورت سالیانه شاهد رشد بیشتر و خودکفایی کشور در این زمینه باشیم. 

معرفی محصول 

امروزه خوراک دام و طیور نقش اصلی را در صنایع غذایی جهان دارد و یک صنعت مهم و استراتژیک به شمار می رود. تامین خوراک دام با کیفیت برای صنعت دام پروری در گرو طراحی تجهیزات با کیفیت و راه اندازی کارخانه های خوراک دام مطابق استاندارد های روز جهان می باشد.داشتن یکخوراک دامباکیفیت برای داشتندام و طیورسالم بسیار ضروری به نظر می رسد، چرا که اگر بهدام و طیورمیزان خاصی از مواد مغذی در بازه زمانی خاصی نرسد دچار مشکلات متعدد تغذیه ای خواهند شد که می تواند ضررهای مالی و معنوی زیادی برای صاحب دام به همراه داشته باشد. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی تولید پنکه سقفی

تمامی مواد مغذی مورد نیاز دام توسط خوراک آن تامین می شود و همین موضوع باعث می شود که صاحبان دام احتیاط های بیشتری در زمینه انتخاب کارخانه دام به خرج دهند.یکی از راه های اثبات شده برای افزایش میزان راندمان و بازدهی یک مجموعه دام و طیور این است که از خوراک دام کامل استفاده کنید. خوراک دام کامل شامل مواد مغذی مورد نیاز حیوان است. در این راستا برای تامین خوراک دام به چند نوع علوفه با ترکیب مشخص شده ای از مواد غذایی برای جبران کمبود مواد مغذی دام و طیور نیاز داریم. این مواد غذایی ابتدا آسیاب شده، سپس با هم مخلوط و فشرده می شود که خوراک جدیدی با نام کنستانتره تولید می شود.با تامین هزینه های موردنیاز و تولید کنستانتره می توان حداقل نیاز دام را تامین کرد. به عبارت دیگر کنستانتره غذای متعادلی است که مواد موردنیاز و حیاتی دام را دارد. مواد اولیه کنستانتره باید دارای کیفیت مرغوبی باشد تا ارزش غذایی مناسبی برای دام داشته باشد.به طور کلی می توان از شش ماده اصلی شامل آب، خاکستر خام، پروتئین خام، چربی خام، الیاف خام و NEFبه عنوان بخش های اصلی خوراک دام نام برد. این تقسیم بندی مورد نیاز دام سال های طولانی است که مرجع تمامی کاخانه های تولید خوراک دام می باشد. 

هنگام تامین تجهیزاتکارخانه خوراک دامباید به نوع آسیاب دقت کرد.چراکه آسیاب یکی از مهمترین بخش های خط تولید خوراک طیور است. آسیاب شدن خوراک باعث می شود که قابلیت هضم و خوش خوراکی آن توسط دام و طیور بیشتر می شود و همچنین باعث افزایش خاصیت آن نیز خواهد شد و قابلیت پلت شدن را پیدا می کند. علاوه بر آن تراکم و چگالی مواد غذایی نیز بالا می رود. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح احداث واحد بسته بندی شیر خشک
تجهیزات، مواد اولیه و تعداد پرسنل مورد نیاز 

یک خط تولید کامل خوراک دام شامل تمامی تجهیزات برای انجام فرایند های تولید پلت از دریافت مواد اولیه، تمیز کردن، آسیاب کردن، مخلوط کردن، گندله سازی، خنک کردن و درنهایت بسته بندی است.خطوط تولید خوراک دام و طیور در ظرفیت های مختلف طراحی و اجرا می شود. خطوط تولید را می توان در ظرفیت های ۱ تن تا ۶۰ تن طراحی و اجرا کرد. بسته به ظرفیت مورد نظر ماشین آلات و تجهیزات کارخانه خوراک دام متغیر خواهد بود. 

برخی از مهم ترین تجهیزات لازم برای راه اندازی یک خط تولیدش شامل موارد زیر می باشد:  

  • بالابر قاشقی سری TDTG 
  • تسمه نقاله شکل سری TGSU 
  • نقاله پیچی سریTLSS 
  • تسمه نقاله سریTGSS 
  • فیدرپیچی سریTWLL 
  • نقاله پالستیکی سری  TDSQ 
  • دستگاه تمیزکننده سریSCY 
  • دستگاه تمیز کننده سری SQLZ 
  • دستگاه مقسم دوار سری TFPX 
  • آهنربا استوانهای سریTCXT 
  • فیلتر ضربهای سریTBLMFA 
  • سیستم کنترل الکتریکی 
     
     

  

همچنین مهم ترین افزودنی ها و مکمل هایی که به خوراک دام و طیور اضافه می شوند شامل موارد زیر می باشد : 

  • اسیدهای آمینه 
  • مواد معدنی 
  • بافرها 
  • ویتامین ها 
  • آنزیم ها 
  • پروبیوتیک ها 
  • پلت بایندر ها 

تعداد پرسنل مورد نیاز نیز بالغ بر 20 تا 25 نفر می باشد. 

خلاصه وضعیت سرمایه گذاری 

برای طرح راه اندازی خط تولید به تناسب ظرفیت تولید، سرمایه لازم است.به طور مثال برای راه اندازی کارخانه ای با حجم تولید سالیانه 24 هزار تن و در زمینی به مساحت 10 هکتار، به حداقل سرمایه حدود 11 میلیارد تومان نیاز دارید. نکته قابل توجه آن است که سرمایه شما حدودا پس از 2/5 سال به شما باز خواهد گشت، و نرخ سود این سرمایه گذاری بالای 35 درصد می باشد. 

شاید برای شما مفید باشد :   طرح توجیهی احداث و راه اندازی آژانس تبلیغاتی

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *